Väder och bottenmåla

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » tor 22 feb 2007, 14:05

Ett par gånger mer....?

Med bottenfärg (Micron WQ och Mille) i Saltholmen (Göteborg) fick jag rengöra mer än en gång i veckan under högsäsong. Vissa veckor 2-3 ggr!
Det går inte att vara utan bottenfärg om båten ska ligga i vattnet.
Det finns inte ens bottenfärg ( för fritids båt ) som klarar dom förhållanden som råder i hamnar med kraftig genomströmning...

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » tor 22 feb 2007, 16:02

606an slängde jag i sjön när alla andra tagit upp och på 14 dar så var den vita botten grönbrun trots att vattnet var bara 6 grader varmt och det var mulet störe delen av tiden den låg i sjön. den såg INTE kul ut i botten när jag tog upp den efter ytterligare några veckor. den har INTE nån giftig bottenfärg. så det växer bra även i okt-nov. den låg i oxelösund.
köra utan giftig bottenfärg är inget alternativ, utan enbart irriterande. det behöver inte va mkt grönt för att det ska bromsa ordentligt.
-måla vegan med giftig färg!! det är jävligt bökigt att skrubba botten och hålla i sej när man badar. det gör man INTE på en kvart.

Skupper
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 10 apr 2020, 09:58

Re: Mekanisk rengöring

Inlägg av Skupper » fre 10 apr 2020, 10:02

Oz skrev:
tor 22 feb 2007, 12:54
Jag tycker att det är kallare, dyrare, mer ansträngande och gör ondare i miljösamvetet att bottenmåla över huvudtaget, så det har jag slutat med. Insprierad av detta (http://www.balticseabreeze.org/document ... bilder.pdf) passar jag istället på att simma ner 1-2 gånger per säsong med en borste och borsta bort det som växer undertill. Det går hur bra som helst och det behövs ingen hårdskrubbning! Min båt ligger visserligen i Vänern, där beväxningsproblemen är mindre än i saltare vatten, men det kan ju bara betyda att man får borsta bottnen ett par gånger mer per säsong där. Är det någon som har saltsjö-erfarenhet av mekanisk rengöring? Aldrig i livet att jag står och huttrar på våren bland slipdamm och färgkladd igen när borstningen tar en kvart av ens badtid i anspråk någon enstaka gång per år! Investera i en borste och cyklop istället. Det blir billigare och räcker längre än giftfärgen. Dessutom får du tillfälle att inspektera hur hårt den där grundstötningen egentligen tog :wink:
Det vore ju drömmen om detta funkade på västkusten.
Jag är nybliven ägare av drygt 30-fots segelbåt.
Vad tror ni om detta upplägg här på västkusten?
Nån som testat?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Väder och bottenmåla

Inlägg av HansH » tis 14 apr 2020, 09:19

Om du gillar att bada/dyka så funkar det...
Går inte att jämföra Vänern, där det på sin höjd blir lite gröna trådar, med Västkusten.
Och Ja, jag har faktiskt båt både i Vänern och på Västkusten.
Att inte använda giftfärg på Västkusten resulterar omgående i en skaldjursodling och MASSOR av arbete med att skrapa/slipa/fräta bort alla havstulpaner när båten lyfts upp på land.
Båt utan bottenfärg på Västkusten måste antingen förvaras på land (traila eller lyfta med kran) eller rengöras minst varannan vecka.
Tom gummibåten vi har med oss på semestern måste lyftas o skrubbas ren ett par gånger under de ca 4 veckorna då havstulpanerna redan hunnit sätta sig.

Skriv svar