Septitank Omega 28

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Lisa Bergman
Trogen medlem

Septitank Omega 28

Inlägg av Lisa Bergman » tor 08 feb 2007, 11:18

Snart börjar det bli dags för att installera en septitank på min Omega 28. Om någon har en Omega 28 är jag intresserad av att höra var den septitanken sitter och hur ni löste det hela. :?:

// Lisa

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 08 feb 2007, 14:40

hej
Vi seglade omga 28 i många år ,på vår båt satt septiktanken monterad på skottet i främre stuvfacket i förpiken,en cylindrisk behållare med inloppet från toan i överkant och utloppet i underkant vidare till een pump som satt i höra lilla stuvfacket sen ut till genomföringen, detta fungerade bra men man beehöver en avstängning mllan toa o tank ifall membranet i toan inte sluter helt tätt.Förövrigt en väldigt rolig båt att segla,med nya segel går den enormt bra ,seglar forfarande lite med n kompis omega 28
//Johan

Lisa Bergman
Trogen medlem

Tack

Inlägg av Lisa Bergman » fre 09 feb 2007, 13:24

Hej Johan,

Tack för tipset! :D Har tänkt att sätta septitabken där fram! Omegan är en rolig båt att segla, har inte nya segel men det går hyfsar ändå!

// Lisa

TOOL
Silvermedlem

Inlägg av TOOL » ons 14 feb 2007, 12:38

Hej
Vad kul med en Omegaägare :) . Vi har seglat vår i en sässong nu och är väldigt nöjda. Det sitter en \"skräddarsydd\" tank i förpiken på samma sätt som i föregående inlägg.
Skulle vara kul att kolla lite olika lösningar och jämföra. Har funderingar på att fixa kyl på något sätt, även att dra ny el och samtidigt montera solpanel. Det kanske finns fler med bra lösningar.
Är själv ny i båtvärlden men tycker det är kul att fixa själv.

Tommy
Omega 28 nr 121

Lisa Bergman
Trogen medlem

Inlägg av Lisa Bergman » tor 15 feb 2007, 19:03

Tommy:

Omega 28är en kul båt att segla :kD . Köpte båten förra sommaren och har bara seglat henne i en säsong. Hade en Ohlson 22 innan som var perfekt att lära sig segla med.

Jag har kollar och det fungerar att sätta en 40-liters tank i förpiken på vår båt. Vi har inte sötvattenkyld motor, så den går att fästa på skottet. (Annars brukar ju kylaren sitta på den sidan skottet.)

Vi har ny el och solcell- helt suveränt. Detta driver ett kylskåp som sitter under trappen. Vår båt är ombyggd, istället för L-kök har vi ett rakt kök. Rekommenderar även att sätta in en anslutning för landström.

Jag drömmer om nya segel, vi får se om det blir denna säsong eller nästa, kostar ju en slant...

Vore kul att se någon bild på er båt, invändigt och utvändigt.

Hälsningar Lisa
Omega 28 nr 18

Skriv svar