Comet 33

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Comet 33

Inlägg av Håkan » ons 07 feb 2007, 12:59

Hej på er...
Jag letar båt och har bla hittat Comet 33 som skulle passa oss bra med tanke på storlek och pris (?).
Är det nån som vet nåt om Comet 33 eller Comet över huvud taget.

Comet 33 verkar vara en Performance Cruiser från Italien och optimerad för IMS så det verkar ju vara lovande.

Men hur är kvalitén?
Hur är den att segla?

Tacksam för info

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 07 feb 2007, 13:25

Ska ni vara 8st ombord får du nog skaffa denna.
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... id=1624392
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » ons 07 feb 2007, 14:00

Calle C skrev:Ska ni vara 8st ombord får du nog skaffa denna.
http://www.yachtworld.com/core/listing/ ... id=1624392
För bred... :(

Lillasystern finns också med dubbla akterkabiner.
Frågan är bara om det är en bra båt?

Mvh / H
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
paulandre
Silvermedlem
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 12 dec 2004, 14:19

Inlägg av paulandre » ons 07 feb 2007, 16:19

Norske Seilmagasinet skriver følgende om båten:
Lengde 9,99 m
Lengde i vannlinjen 8,75 m
Bredde 3,29 m
Dypgang 1,95 m
Vekt 3 900 kg
Ballast 1 350 kg
Storseil 30,0 m2
Genua 1 34,7 m2
Spinnaker 87,0 m2
E-mål 4,00 m
P-mål 11,80 m
I-mål 12,90 m
J-mål 3,77 m
Antall HK 20 HK
Drivstofftank str 120 liter
Vanntank str 150 liter
Konstruktør Sergio Lupoli
Produksjonsland Italia
Produsent Comar, ITA

Comar Comet 33 er en moderne IMS-båt tuftet på regelens ordlyd fra 2000.

– Lagd som et kompromiss mellom tur- og regattaseiling, sier verftet selv om båten. Foruten å gi båten gode seilegenskaper, har verftet vært opptatt av ergonomi både over og under dekk. Ståhøyden under dekk er 187 cm, men også forut i forpiggen skal man slippe å gå duknakket. Der er høyden 183 cm.

Båten har små overheng og er bred i akterskipet, og linjene skal være smale og moderne. 9/10 dels brøkdelsrigg og rikelig seilareale skal gjøre båten potent i regattaer. Løygangen til storseilet er plassert foran pidestallen, som er foretrukket fremfor rorkult som standard. Konstruktør er Sergio Lupoli.

Under dekk byr båten på en generøs bysse, toalett innunder cockpitten til babord, stor salong, kartbord og to doble lugarer, hvorav den aktre er den som gir mest rom.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » ons 07 feb 2007, 20:58

paulandre skrev:Norske Seilmagasinet skriver følgende om båten:
Rena data har jag också hittat, jag är mer ute efter:
Hur seglar den?
Hur är kvalitén?
Är den vek? Den har inte så mycket i kölen tex
Tar den bra höjd?
Var har den för Lys, IMS-tal?
etc
etc

Har du sett något test?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 305
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 07 feb 2007, 21:20

Lite googlande ger att det på ett estniskt forum verkar stå att den har GPH ~ 660.
Helt ok för en 33-fotare, i samma klass som X-332 och FG33.

http://www.foorum.kipper.ee/viewtopic.p ... bcd7dbdb15

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » ons 07 feb 2007, 23:25

Nubben skrev:Lite googlande ger att det på ett estniskt forum verkar stå att den har GPH ~ 660.
Helt ok för en 33-fotare, i samma klass som X-332 och FG33.

http://www.foorum.kipper.ee/viewtopic.p ... bcd7dbdb15
Intressant, vet du nåt om de andra båtarna de skriver om?
Class 33 och AXion 33.5

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tor 08 feb 2007, 12:32

Axion-båtarna sådes tidigare som Corby 25 och Corby 33.5. Men sedan konstruktören John Corby startat tillverkning av snarlika båtar i egen regi (i Polen ihop med en svensk som jag tror heter Fredrik Bergström) så fick Lion Yachts ( http://www.lion-yacht.com ) som bygger dom byta namn på båtarna. Båtarna (både 25 och 33.5) är racer/cruisers som är starkt optimerade för IRC vilket bör betyda att dom är mycket styva jämfört med vad vi är vana vid.

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tor 08 feb 2007, 12:37

John Corby's egen hemsida http://www.johncorbyboats.com/

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tor 08 feb 2007, 12:54

PelleL skrev:Axion-båtarna sådes tidigare som Corby 25 och Corby 33.5. Men sedan konstruktören John Corby startat tillverkning av snarlika båtar i egen regi (i Polen ihop med en svensk som jag tror heter Fredrik Bergström) så fick Lion Yachts ( http://www.lion-yacht.com ) som bygger dom byta namn på båtarna. Båtarna (både 25 och 33.5) är racer/cruisers som är starkt optimerade för IRC vilket bör betyda att dom är mycket styva jämfört med vad vi är vana vid.
Tack för info.
Intressant båt men 150.000 Euro + moms blir rätt dyrt!
Man får nog kappsegla seriöst om man skall investera i en AXion...

Class 33 då?
Billigare och bättre bobåt, vet du nåt om den?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » tor 08 feb 2007, 13:23

Inte mer än vad google ger... http://www.classyacht.it/

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tor 08 feb 2007, 14:01

PelleL skrev:Inte mer än vad google ger... http://www.classyacht.it/
Det är väl det jag också hittat...
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Skriv svar