Gennaker vs. spinnaker?
Helt frivilligt att spira (och går inte på kappsegling i Lys) men gör man det är gennakern överlägsen en spinnaker. Man får ut mer yta på plattläns, därför att spirbommen blir längre än en spinnakerbom. Jag håller med om att skillnaden till en spinnaker (i arbete) då blir minimal. Men det är heller inte ofta man seglar rak plattläns, och det är bara då en bom behövs/gör nytta.
Skulle tro, Calle att du bör testa en riktig gennaker innan du blir för gammal och trött för detta friska och sportiga segel.
Skulle tro, Calle att du bör testa en riktig gennaker innan du blir för gammal och trött för detta friska och sportiga segel.
Anders S
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Inlägg: 247
- Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Parasail
SWE 54 skrev:
Det verkar som att man skulle kunna använda detta segel både som gennacker och spinnacker, optimalt isåfall!
Läste om det i en annons i Practical Boat owner. ( sista numret)
tackar!
Det verkar som att man skulle kunna använda detta segel både som gennacker och spinnacker, optimalt isåfall!
Läste om det i en annons i Practical Boat owner. ( sista numret)
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Jag är inne lite på samma spår...Robin skrev:Nej, men det är ju klart att alla riktiga kappseglare är kärringar, eller hur? Alla moderna racebåtar har ju för fan gennacker, en del halsar på peke, en del på spinnbom, men inte många kör symmetriska spinnare längre. Nu räknar ja inte matchrace båtar här, det är ju bara nån jäkla kärring variant av kappsegling;) (ps, ja har byggt Match Race båtar, SM40)
//Robin
Segla asymetrisk spinnaker med bom på kappsegling och använda den som gennaker på semestern MEN
Hur gippar men en asymetrisk spinnaker när man använder bom?
Dubbla skot som är korsade för att vända på spinnakern???
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå
Äntligen ligger HP:n på Råå
Den gippas väl som en vanlig gennaker men man måste ju ha över bommen med. Så man behöver alltså även ha hornet i däck under gippen.
Det kan bli en hel del tampar...
BMW Oracle har ett litet peke på sin AC båt just för att underlätta vid gipp bla.
Sen måste man väl nästan ha teleskopisk spinnbom om man ska få riktig nytta av seglet...
Funderar själv en hel del kring detta, och jag har ganska kort FB och relativt stort storsegel som troligen kommer att störa mycket...
Ett utskjutbart spröt är nog ett måste på min i alla fall..
Spinnbommen räcker inte till...
Det kan bli en hel del tampar...
BMW Oracle har ett litet peke på sin AC båt just för att underlätta vid gipp bla.
Sen måste man väl nästan ha teleskopisk spinnbom om man ska få riktig nytta av seglet...
Funderar själv en hel del kring detta, och jag har ganska kort FB och relativt stort storsegel som troligen kommer att störa mycket...
Ett utskjutbart spröt är nog ett måste på min i alla fall..
Spinnbommen räcker inte till...
Ett par frågor:
Detdär med gennakergipp blev inte riktigt klart för mig. (Annat än att det kan behövas \"lite hjälp\" att få jennyn runt förstaget, något som låter föga attraktivt när det gäller 50-60 kvm segel).
Men om man alltså har spirbom: förutsätts den vara kopplad till övre o. lägre spinnakerbomsfallen (jag vet, termen är fel, men ni vet vad som avses!)? Eller är spirbommen frihängande som en fockspira, varvid man måste ta lös den, praktisera den över till andra sidan och och fästa gennakerskotet vid den när man gippar. Låter lite krångligt, då spirbommen, bl a enl. vad som skrivits på dessa sidor, bör vara minst lika maffig som spinnylbommen. Såvitt jag kan förstå alltså, utfunderat såhär vid skrivbordet.
En terminologisk fråga: gennaker, asymmetrisk spinnaker, cruising chute
är det samma sak? Hur relaterar en reacher till dessa segel?
Ledsen att jag frågar, men saken brådskar. Snart måste jag träffa ett avgörande!
Detdär med gennakergipp blev inte riktigt klart för mig. (Annat än att det kan behövas \"lite hjälp\" att få jennyn runt förstaget, något som låter föga attraktivt när det gäller 50-60 kvm segel).
Men om man alltså har spirbom: förutsätts den vara kopplad till övre o. lägre spinnakerbomsfallen (jag vet, termen är fel, men ni vet vad som avses!)? Eller är spirbommen frihängande som en fockspira, varvid man måste ta lös den, praktisera den över till andra sidan och och fästa gennakerskotet vid den när man gippar. Låter lite krångligt, då spirbommen, bl a enl. vad som skrivits på dessa sidor, bör vara minst lika maffig som spinnylbommen. Såvitt jag kan förstå alltså, utfunderat såhär vid skrivbordet.
En terminologisk fråga: gennaker, asymmetrisk spinnaker, cruising chute
är det samma sak? Hur relaterar en reacher till dessa segel?
Ledsen att jag frågar, men saken brådskar. Snart måste jag träffa ett avgörande!
Jo det kan vara en djungel med segeltyper...
Kanske en titt här kan ge lite mer info..
I alla fall beträffande olika benämningar...
Assymetriska:
http://nsweb.itinfo.dk/se/SETEMPSPINA.asp
Symetriska:
http://nsweb.itinfo.dk/se/SETEMPSPI.asp
Kanske en titt här kan ge lite mer info..
I alla fall beträffande olika benämningar...
Assymetriska:
http://nsweb.itinfo.dk/se/SETEMPSPINA.asp
Symetriska:
http://nsweb.itinfo.dk/se/SETEMPSPI.asp
Ja gör ni verkligen det då...matsa skrev:dom TROR bara att gennaker är bättre.
men det är rätt jobbigt när storen börjar läa den och den börjar fladdra och ha sej. det blir en ganska obehaglig smäll varje gång den fyller, för den är VÄLDIGT stum jmf med en spinnaker.
tur att vi vet bättre, eller hur Calle?
Det handlar ju inte om att ersätta utan om att komplettera..
Att segla så effektivt på så många bogar man kan är väl det man strävar efter..?
Den gennaker som jag har är även en asymetrisk spinnaker, sedan får väl andra förståsigpåare ha sina syn punkter, den används av mig endast vid halvvindssegling under 8-9 m/s. 110 grader ner från vindögat och lägre använder jag enbart Spinnakers. Min gennaker/ AS-spinnare är ca 105 m2 och spinnarna är 110-120 m2.eriksbo1 skrev:Ett par frågor:
Detdär med gennakergipp blev inte riktigt klart för mig. (Annat än att det kan behövas "lite hjälp" att få jennyn runt förstaget, något som låter föga attraktivt när det gäller 50-60 kvm segel).
Men om man alltså har spirbom: förutsätts den vara kopplad till övre o. lägre spinnakerbomsfallen (jag vet, termen är fel, men ni vet vad som avses!)? Eller är spirbommen frihängande som en fockspira, varvid man måste ta lös den, praktisera den över till andra sidan och och fästa gennakerskotet vid den när man gippar. Låter lite krångligt, då spirbommen, bl a enl. vad som skrivits på dessa sidor, bör vara minst lika maffig som spinnylbommen. Såvitt jag kan förstå alltså, utfunderat såhär vid skrivbordet.
En terminologisk fråga: gennaker, asymmetrisk spinnaker, cruising chute
är det samma sak? Hur relaterar en reacher till dessa segel?
Ledsen att jag frågar, men saken brådskar. Snart måste jag träffa ett avgörande!
När du använder bom bör du fästa nedhållet längst ut, annars går det illa när det blåser.
Minime skrev i början av tråden det viktigaste
"planera sättningen av spinnakern"
Gör ni det ett par gånger i lugnt väder så upplever ni varken stress eller rädsla.
Blir det för svårt så fall av och låt spinnaren läas av storen,,,,
Back to basic, spinnaren är kul, ger dig bättre fart, kräver lite träning.
"nicke"
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Inte nödvändigtvis.MiniMe skrev:...Genaker är visserligen något enklare men endast pga. bomen saknas. På fördäck får man väl går ändå för att sätta fast genakern.
Man har alltså ett block antingen i fören eller på peket som halshornets tamp dras genom. Då kan man dra fram den på fördäck från sittbrunnen och sätta den som om den vore en spinnaker.
Sen kan dessutom justera förliket på gennakern.
Ganska lätt att sedan bärga den med, man släpper helt enkelt tampen till hornet i fören och man tar ner gennakern bakom storen.
Inget spring på däck alltså.