Gennaker vs. spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 27 jan 2007, 23:02

Helt frivilligt att spira (och går inte på kappsegling i Lys) men gör man det är gennakern överlägsen en spinnaker. Man får ut mer yta på plattläns, därför att spirbommen blir längre än en spinnakerbom. Jag håller med om att skillnaden till en spinnaker (i arbete) då blir minimal. Men det är heller inte ofta man seglar rak plattläns, och det är bara då en bom behövs/gör nytta.

Skulle tro, Calle att du bör testa en riktig gennaker innan du blir för gammal och trött för detta friska och sportiga segel. :-)
Anders S

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » lör 27 jan 2007, 23:12


Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Inlägg: 247
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 23:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Parasail

Inlägg av Chardonnay » sön 28 jan 2007, 11:16

SWE 54 skrev:
tackar!
Det verkar som att man skulle kunna använda detta segel både som gennacker och spinnacker, optimalt isåfall!
Läste om det i en annons i Practical Boat owner. ( sista numret)
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » ons 31 jan 2007, 17:17

Robin skrev:Nej, men det är ju klart att alla riktiga kappseglare är kärringar, eller hur? Alla moderna racebåtar har ju för fan gennacker, en del halsar på peke, en del på spinnbom, men inte många kör symmetriska spinnare längre. Nu räknar ja inte matchrace båtar här, det är ju bara nån jäkla kärring variant av kappsegling;) (ps, ja har byggt Match Race båtar, SM40)

//Robin
Jag är inne lite på samma spår...
Segla asymetrisk spinnaker med bom på kappsegling och använda den som gennaker på semestern MEN
Hur gippar men en asymetrisk spinnaker när man använder bom?
Dubbla skot som är korsade för att vända på spinnakern???

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 31 jan 2007, 17:45

Den gippas väl som en vanlig gennaker men man måste ju ha över bommen med. Så man behöver alltså även ha hornet i däck under gippen.
Det kan bli en hel del tampar...
BMW Oracle har ett litet peke på sin AC båt just för att underlätta vid gipp bla.
Sen måste man väl nästan ha teleskopisk spinnbom om man ska få riktig nytta av seglet...
Funderar själv en hel del kring detta, och jag har ganska kort FB och relativt stort storsegel som troligen kommer att störa mycket...
Ett utskjutbart spröt är nog ett måste på min i alla fall..
Spinnbommen räcker inte till...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 31 jan 2007, 18:16

Teleskopisk spinnbom behövs ej, justera längden med hjälp av skenan på masten... :wink:
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 31 jan 2007, 18:28

Jo..:)
Men med assymetrisk spinnaker måste bommen nästan ner i däckshöjd på lite brantare bogar och då når den inte långt förom förstaget om man har en klassenlig (/LYS) längd på bommen. Dom flesta har en bomlängd som är i stort sätt samma som FB... så ju lägre den är desto kortare förom förstaget.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 31 jan 2007, 18:29

En stlla undran :o

Varför i hela fridens namn är så många negativa till spinnakern.
Det är ju trots allt det undanvindssegel som driver de vanligaste båtarna bäst.
Normalt behövs det kanske en person mer än vid Gennakersegling, but so what.
Calle

Se gla ut

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av eriksbo1 » ons 31 jan 2007, 18:34

Ett par frågor:

Detdär med gennakergipp blev inte riktigt klart för mig. (Annat än att det kan behövas \"lite hjälp\" att få jennyn runt förstaget, något som låter föga attraktivt när det gäller 50-60 kvm segel).

Men om man alltså har spirbom: förutsätts den vara kopplad till övre o. lägre spinnakerbomsfallen (jag vet, termen är fel, men ni vet vad som avses!)? Eller är spirbommen frihängande som en fockspira, varvid man måste ta lös den, praktisera den över till andra sidan och och fästa gennakerskotet vid den när man gippar. Låter lite krångligt, då spirbommen, bl a enl. vad som skrivits på dessa sidor, bör vara minst lika maffig som spinnylbommen. Såvitt jag kan förstå alltså, utfunderat såhär vid skrivbordet.

En terminologisk fråga: gennaker, asymmetrisk spinnaker, cruising chute
är det samma sak? Hur relaterar en reacher till dessa segel?

Ledsen att jag frågar, men saken brådskar. Snart måste jag träffa ett avgörande!

matsa
Diamantmedlem
Inlägg: 739
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 23:10

Inlägg av matsa » ons 31 jan 2007, 18:37

dom TROR bara att gennaker är bättre.
men det är rätt jobbigt när storen börjar läa den och den börjar fladdra och ha sej. det blir en ganska obehaglig smäll varje gång den fyller, för den är VÄLDIGT stum jmf med en spinnaker.
tur att vi vet bättre, eller hur Calle?

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 316
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 31 jan 2007, 18:38

Eriksbo, jag råkar eventuellt ha en Gennaer med tillhörande teleskopisk bom överlopps som torde passa din båttyp, intresserad?

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 31 jan 2007, 18:42

Jo det kan vara en djungel med segeltyper...
Kanske en titt här kan ge lite mer info..
I alla fall beträffande olika benämningar...
Assymetriska:
http://nsweb.itinfo.dk/se/SETEMPSPINA.asp
Symetriska:
http://nsweb.itinfo.dk/se/SETEMPSPI.asp

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 31 jan 2007, 18:44

matsa skrev:dom TROR bara att gennaker är bättre.
men det är rätt jobbigt när storen börjar läa den och den börjar fladdra och ha sej. det blir en ganska obehaglig smäll varje gång den fyller, för den är VÄLDIGT stum jmf med en spinnaker.
tur att vi vet bättre, eller hur Calle?
Ja gör ni verkligen det då... :wink:

Det handlar ju inte om att ersätta utan om att komplettera..
Att segla så effektivt på så många bogar man kan är väl det man strävar efter..?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 31 jan 2007, 18:52

eriksbo1 skrev:Ett par frågor:

Detdär med gennakergipp blev inte riktigt klart för mig. (Annat än att det kan behövas "lite hjälp" att få jennyn runt förstaget, något som låter föga attraktivt när det gäller 50-60 kvm segel).

Men om man alltså har spirbom: förutsätts den vara kopplad till övre o. lägre spinnakerbomsfallen (jag vet, termen är fel, men ni vet vad som avses!)? Eller är spirbommen frihängande som en fockspira, varvid man måste ta lös den, praktisera den över till andra sidan och och fästa gennakerskotet vid den när man gippar. Låter lite krångligt, då spirbommen, bl a enl. vad som skrivits på dessa sidor, bör vara minst lika maffig som spinnylbommen. Såvitt jag kan förstå alltså, utfunderat såhär vid skrivbordet.

En terminologisk fråga: gennaker, asymmetrisk spinnaker, cruising chute
är det samma sak? Hur relaterar en reacher till dessa segel?

Ledsen att jag frågar, men saken brådskar. Snart måste jag träffa ett avgörande!
Den gennaker som jag har är även en asymetrisk spinnaker, sedan får väl andra förståsigpåare ha sina syn punkter, den används av mig endast vid halvvindssegling under 8-9 m/s. 110 grader ner från vindögat och lägre använder jag enbart Spinnakers. Min gennaker/ AS-spinnare är ca 105 m2 och spinnarna är 110-120 m2.
När du använder bom bör du fästa nedhållet längst ut, annars går det illa när det blåser.

Minime skrev i början av tråden det viktigaste :roll:
"planera sättningen av spinnakern"
Gör ni det ett par gånger i lugnt väder så upplever ni varken stress eller rädsla.
Blir det för svårt så fall av och låt spinnaren läas av storen,,,, :wink:

Back to basic, spinnaren är kul, ger dig bättre fart, kräver lite träning.

"nicke"
Calle

Se gla ut

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » ons 31 jan 2007, 18:59

MiniMe skrev:...Genaker är visserligen något enklare men endast pga. bomen saknas. På fördäck får man väl går ändå för att sätta fast genakern. :lol:
Inte nödvändigtvis.
Man har alltså ett block antingen i fören eller på peket som halshornets tamp dras genom. Då kan man dra fram den på fördäck från sittbrunnen och sätta den som om den vore en spinnaker.
Sen kan dessutom justera förliket på gennakern.
Ganska lätt att sedan bärga den med, man släpper helt enkelt tampen till hornet i fören och man tar ner gennakern bakom storen.
Inget spring på däck alltså.

Skriv svar