Fel i GPS/sjökort på dator.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fel i GPS/sjökort på dator.

Inlägg av Eilean » mån 22 jan 2007, 09:37

Jag skrev ju om nedanstående episod i en tråd längre ner. Jag undrar, finns det någon som har en rimlig förklaring till det inträffade.
Systemet är alltså en Furuno GP 30 med extern antenn som via NMEA är kopplad till Compaq laptop och Transas Tsunami 99 navigationssystem. I övrigt har systemet funkat oklanderligt i 4 år och över 10.000 sjömil.



Vi seglade in i hamn i Galicien 2004. Allt var OK som det verkade, dagsljus och god sikt och positionen på datorn stämde som det verkar hela tiden.
Sista biten in från havet gick vi visuellt på några enslinjer enlig vår pilotbok utan att alls kika på datorn (den är inte synlig från sittbrunnen). Det var en ganska otäck insegling med två enslinjer och atlantdyning på några meter som bröt våldsamt på klippgrunden i enorma skumkaskader alldeles intill den outmärkta farleden.
Väl förtöjda inne i hamnen råkade jag se spåret av vår kurs på datorn och hoppade högt. Den låg ca 100 m för långt åt väster i hela den kritiska passagen och förutom att vi hade \"gått över\" en massa bränningar hade vi \"seglat på torra land\" ett gott stycke om man får tro datorn. Positionen vid kajen vid förtöjt stämde exakt.
Tyvärr kunde jag aldrig checka med vår reserv-GPS för att se om felet låg i GPS-utsändningen eller 'ombord' då den var avstängd.

Och när vi två dagar senare lämnade hamnen stämde vår position på datorn exakt med verkligheten hela tiden! Så mystiska kartdatum kan uteslutas.

Så hade det varit dimma eller natt och vi hade gått helt på datorn utan möjligheten till visuell dubbelkoll hade jag kanske inte skrivit detta. Eller i alla fall inte haft Eilean kvar.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » mån 22 jan 2007, 15:25

Hej Eilean

var tvungen att kolla lite på ditt dilemma, har nämligen själv en Furuno GP 32.

Jag ringde Furuno i sverige och fick snacka med en väldigt kunnig kille.

Furuno själva har inga kända fel på sina burkar så det går bort. Felet ligger garanterat i själva GPS-systemet... :?

Tydligen är det så att standarden definieras på detta vis:
Noggranheten på det civila gps-nätet skall ligga inom 50 meter 65% av tiden. - Den övriga tiden definieras ej, kan alltså ligga 100 meter fel vid enstaka tillfällen.

Rekommendationen var att aldrig lita 100% på sitt gps-system utan alltid dubbelkolla. Hans tips vid dimma mm. var en bra radar.

man fick bättre tillförlitlighet med en så kallad digital gps (DGPS Furuno 37 mfl.) Den tar in via långvåg en landbaserad station som kontrollmäter att sateliterna ger rätt position och kalibrerar vid fel. Finns även ett system med DGPS via satelit (WAAS, ej igång i Europa ännu).

I framtiden kommer ett helt nytt Europeiskt system kallat Galileo. Det kräver ny utrustning men skall vara mycket mer tillförlitligt än det amerikanska GPS-systemet vi alla använder idag.

Så vi får väl fortsätta att vara vakna och inte låta burkarna \"köra med oss\".

Svante

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 16:21

Fråga: Menar du inte Differentiell GPS?

Sjöfartsverket har ett antal stationer ute längs våra kuster och sjöar som ska kompensera det avsiktliga felet som är inlagt i GPS systemet (Selective Availabilty), vilket var max 100m...
Med DGPS kommer man ner till ca 15 m.
SA ska tydligen vara borta ur systemet sedan 00-05-02 och numera ligger då felet på max 30 m

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 22 jan 2007, 19:56

Istället för waas har vi väl engnos (osäker på stavningen).
Noggranheten skall då understiga 10m.
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » mån 22 jan 2007, 20:31

SWE54 skrev:Fråga: Menar du inte Differentiell GPS?

Sjöfartsverket har ett antal stationer ute längs våra kuster och sjöar som ska kompensera det avsiktliga felet som är inlagt i GPS systemet (Selective Availabilty), vilket var max 100m...
Med DGPS kommer man ner till ca 15 m.
SA ska tydligen vara borta ur systemet sedan 00-05-02 och numera ligger då felet på max 30 m
Jo, så var det säkert...

Jag var lite stressad innan och försökte komma ihåg all info jag fick snabbt upprabblad.

Jag tror han sa att egnos (satellit) inte har kommit upp ännu???
och att Galileo skulle ersätta Gps och egnos kanske inte ens kommer att placeras ut.

F:n - man skulle nog skrivit upp lite när jag ringde... :?
Har minne som en guldfisk...

Svante

SWE54
Diamantmedlem
Inlägg: 2674
Blev medlem: lör 23 dec 2006, 21:54

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 21:22

Känner igen det där med minnet....:)
Går det fort och med en massa tech termer missar man lätt hälften

EGNOS är väl egentligen igång som jag förstår.
Som en förlaga/ testplattform till Galileo.
Det är väl egentligen en variant på vår egen DGPS..?
Att man kompenserar GPS systemet alltså.
European Geostationary Navigation Overlay Service.
Beträffande onogranheter, tillförlitligheter mm så lär det väl bara bli bättre..
Bara för skoj skull kanske det är intressant att veta om någon här använder tex EGNOS...?
Eller är det GPS/DGPS som gäller i norden...?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 22 jan 2007, 21:24

Egnos är \"uppe\" och i drift.
Gallileo är ett kommande europeiskt nav system.
Nuvarande \"Vanliga\" GPSen kommer att vara kvar.

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » mån 22 jan 2007, 23:05

Här finns lite mer kött på benen...

http://www.navsystem.se/download/EGNOS1.htm


Svante

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 23 jan 2007, 04:11

I min ett par år gamla Garmin 76C så har jag en inställning \"WAAS/EGNOS on/off\". Jag har den alltid på.

På staplarna som visar signalstyrkan från satelliterna står det ibland ett \"D\". Jag antar att det innebär att korrigeringen är aktiv eftersom noggranheten helt plötsligt hamnar under +/- 5 meter.

Denna korrigering är aktiv och fungerar både i Europa och USA för mig, det är ju samma sateliter eller hur? Navigatorn är dock köpt i USA, kanske spelar det en roll?

Kapten C
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 08 maj 2006, 11:58
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tis 23 jan 2007, 08:44

consensus skrev: På staplarna som visar signalstyrkan från satelliterna står det ibland ett "D".
Jag har en Garmin eTrex där jag slagit på EGNOS, men har hittills aldrig fått upp det "D" som ska visas för EGNOS-satelliterna (för EGNOS gäller visst satellit nr 33 och uppåt). Har någon nåt förslag på lösning? (Kanske ska flytta detta till en ny tråd?)

Mer om EGNOS här:

http://esamultimedia.esa.int/docs/egnos ... os_pro.htm

// Uffe

Skriv svar