misil II eller birdie 24???

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

misil II eller birdie 24???

Inlägg av Gäst » tis 03 aug 2004, 13:54

Går i båtköpar tankar och har tänkt att köpa en mindre segelbåt. Och har nästan alltid tyckt att misilen har varit helt rätt, men har även fått upp ögonen för en birdie 24. Är tacksam för synpunkter om de båda för och nackdelar.

välja båt

IF bäst i klassen!

Inlägg av välja båt » ons 04 aug 2004, 08:40

Jag tycker du glömt den bästa båten i klassen IF:n, bra på långtur, kappsegling m.m. Grovt bygge som tål det mesta, styv, tar grov sjö, kanske något omodern invändigt men uppvägs genom mycket bra sjöegenskaper och bra andrahandsvärde. KÖP!

Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem

Inlägg av Glad_seglare » ons 04 aug 2004, 11:43

Hej

Jag har en Misil II och är kanonnöjd med den.

Saker som är bra med Misilen är bla köksbänken tvärs nedgången till ruffen, att snurran är lätt att nå från sittbrunnen, seglar bra i krabb sjö, trevlig inredning med en del trä.

Kan tyvärr inte jämföra med Birdien eftersom jag aldrig seglat på en sådan.
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Birdieägare

Inlägg av Birdieägare » tor 05 aug 2004, 08:47

Hej!

Jag har sedan några år en Birdie 24 och är kanonnöjd med den. Snabb och lättseglad, går jättebra i sjön och en praktisk inredning med bra pentry för storleken. Jag har dock svårt att jämföra med Misil-II eftersom jag inte har någon erfarenhet av den.

Kvalitetsmässigt är nog Misil-II lättare eftersom den är fabriksbyggd. Man kan få leta en stund för att hitta en bra Birdie-24:a, men om man hittar en så blir man inte missnöjd.

Skriv svar