Navigera med Pocket PC?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 17 jan 2007, 19:31

Du kan ju ta in det via BT till telefonen också... Så gör en som jag brukar kappsegla med ibland...

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 18 jan 2007, 18:03

Vilka klarar tex av direkt solljus under sommaren? Vilken PDA har längst tid mellan laddningarna, kan man byta batteri utan avbrott (troligen går det inte) etc etc.
Stefan,
De flesta PDA:er har transreflektiv skärm. Det betyder att det blir bara lättare att se ju mer solljus det är. Man vinklar skärmen så solen lyser rakt in. De flesta PC skärmarna är inte detta utan blänker störande i solljus. Det går ofta att köra med ljusinställningarna i botten (sparar batterier) tack vare detta.
Däremot kan det ibland blänka pga otterboxen (eller aquapaqpåsen jag hade tidigare) och man får vända och vrida litet). Inget tokdramatiskt eller alltid störande, dock.
Det är faktiskt svårare att se PDA -skärmen i disigt ljus. Receptet på detta är att dra upp ljuset på PDA -skärmen.

Att byta batteri på PDA: under gång är att undvika. Pillrigt och risk för fuktskador. Du kan byta utan avbrott och ominstallation (du har ngn minut på dig tror jag).
Beroende på PDA man väljer finns det ibland större batterier. Normalbatteriet till min PDA tror jag är på 900 mAh Jag har köpt ett extrastort batteri på 2250 mAh, men inte hunnit testa detta live ännu. Min variant med externt battericase och 4st 2100 mAh AA batterier som jag laddar fungerar utan probs.

Efter mina erfarenheter (ca siffror för mig) kan du ha en PDA igång utan laddning kanske 8-10 timmar. Förutsatt att du inte jobbar så mkt på den.
Använder du PDA:n (kalender, pillrar på den i största allmänhet) brukar den skrika på mer ström efter kanske 6-8 timmar.
Det som drar kräm är all form av komunikation (WiFi eller Blåtand). Där är du nere på 4-6 timmar (eller mindre), speciellt om du är ute och åker med BT GPS igång.

Notera: Totalt strömbortfall är att undvika eftersom i en PDA ligger alla program i RAM minnet. Förlorar du strömmen är det bara att gå hem och installera om all från ruta 0 (motsvarar formattera hårddisk på PC).
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 18 jan 2007, 18:04

Vilka klarar tex av direkt solljus under sommaren? Vilken PDA har längst tid mellan laddningarna, kan man byta batteri utan avbrott (troligen går det inte) etc etc.
Stefan,
De flesta PDA:er har transreflektiv skärm. Det betyder att det blir bara lättare att se ju mer solljus det är. Man vinklar skärmen så solen lyser rakt in. De flesta PC skärmarna är inte detta utan blänker störande i solljus. Det går ofta att köra med ljusinställningarna i botten (sparar batterier) tack vare detta.
Däremot kan det ibland blänka pga otterboxen (eller aquapaqpåsen jag hade tidigare) och man får vända och vrida litet). Inget tokdramatiskt eller alltid störande, dock.
Det är faktiskt svårare att se PDA -skärmen i disigt ljus. Receptet på detta är att dra upp ljuset på PDA -skärmen.

Att byta batteri på PDA: under gång är att undvika. Pillrigt och risk för fuktskador. Du kan byta utan avbrott och ominstallation (du har ngn minut på dig tror jag).
Beroende på PDA man väljer finns det ibland större batterier. Normalbatteriet till min PDA tror jag är på 900 mAh Jag har köpt ett extrastort batteri på 2250 mAh, men inte hunnit testa detta live ännu. Min variant med externt battericase och 4st 2100 mAh AA batterier som jag laddar fungerar utan probs.

Efter mina erfarenheter (ca siffror för mig) kan du ha en PDA igång utan laddning kanske 8-10 timmar. Förutsatt att du inte jobbar så mkt på den.
Använder du PDA:n (kalender, pillrar på den i största allmänhet) brukar den skrika på mer ström efter kanske 6-8 timmar.
Det som drar kräm är all form av komunikation (WiFi eller Blåtand). Där är du nere på 4-6 timmar (eller mindre), speciellt om du är ute och åker med BT GPS igång.

Notera: Totalt strömbortfall är att undvika eftersom i en PDA ligger alla program i RAM minnet. Förlorar du strömmen är det bara att gå hem och installera om all från ruta 0 (motsvarar formattera hårddisk på PC).
__________________/)___
Mvh
Niclas

Bosseboll
Rookie

Ang program

Inlägg av Bosseboll » fre 19 jan 2007, 01:07

Givetvis installerar man sitt navigationsprogram på minneskortet och lägger även dit de filer som kopieras till windoeskatalogen. påså vis är man helt oberoende om pdan blir strömlös och \"tappar minnet\"

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » fre 19 jan 2007, 12:47

Tack Niclas
Jag kommer aldrig till skott med att skaffa en PDA. Ditt system med BT och PDA är ju kanon. Har man som jag redan alla sjökort elektroniskt så Jag har redan alla sjökort elektroniskt (bsb/kap), visserlige inte helt nya, men med papperskort inärheten så skulle det vara väldigt skönt att kasta ett getöga på den lilla pda'en. Jag brukar hålla stenkoll på navigeringen och jag skulle gärna villa flytta en del av den uppmärksamehen till att segla.

Vad anser Du strömförbrukningsmässigt. Går en PDA längst med att ta in positionerna via BT från BT GPS'en (jag tror att det är så) eller blir det längre driftstid med inbyggd GPS i pda'en?

Kan DU tänka dig, idag har jag beställt ett terass/uterum så nu ryker en stor det av sparkapitalet så det blir nog ingen PDA i år heller (snyft).
Jag försökte överyga min kära hustru att en badplattform på NF'en är nästan som en liten terass, men det gick hon inte på.
Stefan

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » fre 19 jan 2007, 16:50

De nada!
Jag kommer aldrig till skott med att skaffa en PDA. Ditt system med BT och PDA är ju kanon. Jag brukar hålla stenkoll på navigeringen och jag skulle gärna villa flytta en del av den uppmärksamehen till att segla.
Alla seglar olika och har olika datormognad. För mig fungerar det bra givet pengar, funktioner mm. Vi får väl ta och sammanstråla mot sommaren så du får tillfälle att testa. Du var ju sugen att testa min gennacker också vad jag minns?
Vad anser Du strömförbrukningsmässigt. Går en PDA längst med att ta in positionerna via BT från BT GPS'en (jag tror att det är så) eller blir det längre driftstid med inbyggd GPS i pda'en?
Bra fråga. Papsen har en PDA med inbyggd GPS. Han har sin apparat kontinuerligt strömförsörjd, dock. Det är naturligtvis ett alternativ - att dra ut en sladd ur otterboxen till 12v...
Men om man vågar sig på att gissa drar BT (kommunikation) mer än inbyggd GPS.
Jag tror man kan likna detta lite med en mobiltelefon. När den är på, men standby, kan batteriet hålla en vecka. Men när du pratar (sänder/tar emot) håller batteriet bara ngn timme eller mer.
Kan DU tänka dig, idag har jag beställt ett terass/uterum så nu ryker en stor det av sparkapitalet så det blir nog ingen PDA i år heller (snyft). Jag försökte överyga min kära hustru att en badplattform på NF'en är nästan som en liten terass, men det gick hon inte på.
Pensionärskuvös?! Vid din ringa ålder... Ett glömt argument kan vara att \"Men när det är bra väder att sitta på en terass... då är det ju bästa seglingsväder! Vad skall vi med terass till när vi är i båten?\"
Jag lider med dig :lol:
__________________/)___
Mvh
Niclas

Skriv svar