Alla har olika idéer om detta. Jag anser att man måste tänka på det som ett system. Inte bara att få en position på en skärm. Det handlar om drifttid, stöttålighet, vatten & fukt, läsbarhet, och exakthet mm.
Som jag har löst det:
- IpaQ 2210 PDA med 1Gb minneskort, Otterbox och batteripack, OziE CE och BSB kort. Hårdvara och navprogram kanske kostat mig 4000 tot + BT GPS för 1000 kr.
- Drifttid är löst med GPS nere i ruffen, konstant strömförsörjd via 12v som sänder via blåtand. Till PDA har jag ett externt anslutet litet batteripack som ger denna över 12h drift (längre har jag inte orkat testa).
- Vatten/stötsäker blir apparaten och batteripacken i en Otterbox. Knappar och tryckkänslig skärm har man då också tillgång till. Omak? Har du väl prövat en vill du inte vara utan.
En \"ruggad\" (ett ord för analfabeter... väderskyddad kanske?) PDA löser inte detta på bästa sätt, framförallt med avseende på drifttiden.
Vem seglar nere i ruffen?
Om du har besättninng med navigatör kan PC i ruffen vara kanon! Annars är en GPS med blåtand strömförsörjd i ruffen, PDA med extra batteripack i en Otterbox ett bra alternativ.
Översiktsbilden för ruttplanering etc har du på papperskortet och exakt position med navdata i PDA:n. Då har du allt till hands där du är - vid rodret.
Liten skärm?
Har PDA:n liten skärm? Tja, kanske det. Jag tycker laptopens 15'' är för liten också för att få översikt. Tro mig, det räcker. Du har koll på närområdet och med BSB -kort identisk bild som papperskorten.
Papperskorten klarar den biffen plus att du ändå borde ha dem framme om allting strejkar.
Programvara då? Jag föreslår OziE CE framför det populära Fugawi för PPC.
Uppskattade funktioner
Hygienfunktioner:
- Autozoom. OziE CE laddar specialer automatiskt. Detta gör inte Fugawi för PDA vad jag vet.
- Auto kartbyte. OziE CE byter till nytt kort automatiskt när man kommer till marginalen. Detta gör inte Fugawi för PDA vad jag vet.
Godisfunktioner:
- Placera båtmarkör \"offcenter\" så du kan titta maximalt långt fram på skärmen.
- Automatisk loggbok. OziE CE skapar automatiskt en loggbok i HTML med skärmdumpar givet de parametrar du ställer in (eller manuella anteckningar). Hela säsongen blir dokumenterad dag för dag automatiskt =)
- Simulator. Ta fram gårdagens track i OziE CE och spela upp för vännerna på skärmen.
- Gör egna noteringar i sjökorten. Tex när du hittar en egen vik och gör en kort minnesanteckning om denna för framtiden. Denna lagras till nästa gång du seglar förbi där... helt kanon!
Saknade funktioner
Jo då, de finns
XTE, COG, VMG mm är tydligen i pipen. Efterlängtat!
Övrigt
- Finns ett bra aktivt forum för de som använder OziE CE med dagligt mail om frågor/svar.
- Priset och supporten. Troligen spiken i kistan för de flesta andra navprogram...
Själv har jag testat PDA utan väderskyddande skal, med Aquapack och Otterbox, med Fugawi PPC och OziE CE. Säsong 2007 blir den 5:e med navprog i båt varav 3:a med OziE CE och konfig enligt ovan.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!