Navigera med Pocket PC?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Navigera med Pocket PC?

Inlägg av Seglaren » mån 15 jan 2007, 20:45

Nu har det äntligen kommit (eller så är det jag som äntligen upptäckt) en apparat som jag tycker verkar ha mycket av det man vill ha för 5000 kr.

En Pocket PC, alltså telefon, kamera, \"dator\" och GPS så man kan ha den som bil- & båtnavigator.

Frågan är om någon här navigerar med sin Pocket PC eller Palm el liknande med så liten skärm. Är det något att ha på sjön över huvudtaget, eller är det en \"urban\" produkt som bara duger på kontoret i och i bilen tro?

Finns hos Dustin: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010099726
Tillverkarens hemsida: http://www.etencorp.com/products/communication/x500.php
Test: http://www.pocketnow.com/index.php?a=po ... ews&id=885

Vill man ha den vattensäker får man väl köpa en Otterbox för 1000 kr. Program för navigering tillkommer naturligtvis också.

Bild
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 15 jan 2007, 21:21

Den såg ju rätt behändig ut men frågan är om den är stor nog egentligen. Kan ju tycka min laptop (15\") känns lite liten...
Vectoriserade kort kan ibland vara lite dumt, vill man ha överblick förlorar man detaljer och tvärtom...
Vanesak säkert och den är bara med som hjälpmedel och inget att navigera efter....
Jo en gång har det faktiskt hänt, för några år sedan rullade det in en dimbank och man såg knappt fram till masten ens, då var den bra att ha :wink: men annars är det whyteboardpennor, sjökort, kompass, logg och klocka...:) Det är master. Alltid.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 15 jan 2007, 21:31

SWE54 skrev:Den såg ju rätt behändig ut men frågan är om den är stor nog egentligen. Kan ju tycka min laptop (15") känns lite liten...
Vectoriserade kort kan ibland vara lite dumt, vill man ha överblick förlorar man detaljer och tvärtom...
Vanesak säkert och den är bara med som hjälpmedel och inget att navigera efter....
Jo en gång har det faktiskt hänt, för några år sedan rullade det in en dimbank och man såg knappt fram till masten ens, då var den bra att ha :wink: men annars är det whyteboardpennor, sjökort, kompass, logg och klocka...:) Det är master. Alltid.
Ja, glömde berätta att mina förutsättningar säkert kommer att vara vanlig papperskort till 98% men jag gillar att kunna kolla av position och fart på GPS ibland. Så något huvudalternativ räknar inte jag med att det kan bli. Därtill är den för liten, plus att jag är lite kluven inför elektroniska plottrar osv. Det får inte bli för mycket digialt och sladdar och minneskort i båten. Det har jag nog av hemma, och i alla fall känner jag att det inkräktar lite på seglingsupplevelsen när man själv och besättningen fastnar i diskussioner om hur länge batteriet kommer att räcka och om mottagning finns då man kan kolla mejlen osv :|

cub
Guldmedlem

dyrt för att kolla fart och position

Inlägg av cub » tis 16 jan 2007, 09:13

Hej
Är det inte lite dyrt med 5000 kronor för att kolla \"fart och position\" det borde räcka med en billig GPS för detta och den är redan utformad för att klara fukt och dyl (förhoppningsvis). Sen är det alltid lite roligt med teknik så av den anledningen kanske man skall köpa något häftigare :wink: .

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 16 jan 2007, 10:38

Det som är bra med PC/Plotter är ju förutom rutt funktioner, väderfunktionerna.
Jag använder det väldigt mycket, laddar ner grib filer och sen har man hyffsad koll på väder, man kan planera rutterna lättare.
Ska man långa sträckor kan man spara en hel del tid...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: dyrt för att kolla fart och position

Inlägg av Seglaren » tis 16 jan 2007, 11:41

cub skrev:Hej
Är det inte lite dyrt med 5000 kronor för att kolla "fart och position" det borde räcka med en billig GPS för detta och den är redan utformad för att klara fukt och dyl (förhoppningsvis). Sen är det alltid lite roligt med teknik så av den anledningen kanske man skall köpa något häftigare :wink: .
Jo, men i mitt fall handlar det om att ha den som mobil dagligen med kamera tillhands och vid behov som navigator i bilen. Navigeringshjälpmedel och logg i båten ser jag mest som en bonus, men frågan är om den är för liten/krånglig till det alls?

Men ser man det som en GPS för 5000 är det dyrt.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 16 jan 2007, 11:51

Jag såg att Fuijutsi-Siemens har en IP65 Pocket-Pc, den är dyrare men Du slipper omaket med en Otterbox.

http://www.soltek.se/gps/loox520.htm

560 modellen har bra upplösning med hela 480x640 pixels upplösning och Blutooth, det finns få handdatorer som klarar detta, men den är ju ganska dyr.
Det verkar dock som om den vattentäta versionen inte finns på tillverkarens hemsida. Har bara dett den hos Solteknik.

Dell har en apparat med samma upplösning, men den är varken vattentät eller har inbyggd GPS men den har BT (Bluetooth), Dell Axim X51V säljs just nu för ca 3700 kr. Du få Då köpa till en GPS som skickar via BT. GPS'en kan Du ju driva med båtbatteriet och Du har då full röreösefrihet med handdatorn.

Funderar själv på hur jag ska göra men kommer aldrig till skott. Har en massa sjökort och programvaror för PC och kan Då använda samma sjökort till den handhållna datorn. Vitsen med handhållen dator är att den kan vara på oftare och längre. Jag kan tänka mig att just GPS funktionen slukar en hel del, varför det kan vara en vits att köra just GPS'en på båtens 12V system. Man får ladda handdatorn på natten eller se till att man har extra batteripack som kan laddas separat.
Stefan

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » tis 16 jan 2007, 14:59

jag har en fujitu n560 men jag skulle inte ha den på båten. Dels räcker inte batteriet så länge med gps påslagen och dels känns den inte så robust att jag skulle våga ha den där..

har inte provat med något hölje till iofs

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 16 jan 2007, 15:08

Fråga till d88-jwn
Tror Du att det skulle bli bättre diftstid med att överföra gps positionerna via en separat BT gps som är kopplad till båtens 12V system. En sådan kostar vad jag förstår i häraden 1500 - 2500. Man \"slösar\" då inte med batteridriftstiden i handdatorn då jag misstänker att det är GPS'en som drar massor av ström.

Har Du den \"robusta\" modellen som är vattentät. Hur tycker Du att bildskärmen är?
Stefan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 16 jan 2007, 16:23

SteX skrev:Jag såg att Fuijutsi-Siemens har en IP65 Pocket-Pc, den är dyrare men Du slipper omaket med en Otterbox.

http://www.soltek.se/gps/loox520.htm

560 modellen har bra upplösning med hela 480x640 pixels upplösning och Blutooth, det finns få handdatorer som klarar detta, men den är ju ganska dyr.
Det verkar dock som om den vattentäta versionen inte finns på tillverkarens hemsida. Har bara dett den hos Solteknik.
Jo, jag kikade på den på mässan, helt klart bra med en "ruggad" apparat. Men denna har varken telefon eller kamera! Alltså inte alls samma sak. För navigering kan det kanske vara bättre, men jag vill ha EN apparat inte fem :wink: Gillar därför att det är inbyggd GPS också. För i bil och båt har man ju ofta 12 V och kan man driva en separat GPS med 12 V borde man kunna koppla hela Pocket PC:n till 12V också.

Det hela beror mycket på vad man har för förväntingar. För mig började det med att jag behöver en ny mobiltelefon och då upptäckte jag att man kan få en mobil plus allt detta för 5000, det tycker jag är prisvärt. Mobilen blir ju lite knölig att använda utan riktiga tangenter., men det kan jag ta. Villman kan man gå upp 1500 i pris och köpa nästa modell som har tangentbord också.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » tis 16 jan 2007, 22:30

Jo, absolut det är GPSen som drar riktigt mycket ström. Skärmed är i mitt tycket dock mycket bra även i solljus måste jag säga.

Hm, nej, jag har bara den "nakna" modellen. Det är förstås självklart att inte ha den i båten - det kanske var en onödigt kommentar :)

Den går att ladda på tolv volt i alla fall med hjälp av en ciguttag-till-usb-knopp :) Det är det jag använder i bilen. Laddningen går långsamt men i bilen sitter den i 12v hela tiden.

hej/Johan
SteX skrev:Fråga till d88-jwn
Tror Du att det skulle bli bättre diftstid med att överföra gps positionerna via en separat BT gps som är kopplad till båtens 12V system. En sådan kostar vad jag förstår i häraden 1500 - 2500. Man "slösar" då inte med batteridriftstiden i handdatorn då jag misstänker att det är GPS'en som drar massor av ström.

Har Du den "robusta" modellen som är vattentät. Hur tycker Du att bildskärmen är?

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Navigation med PDA

Inlägg av stangen » ons 17 jan 2007, 12:18

Alla har olika idéer om detta. Jag anser att man måste tänka på det som ett system. Inte bara att få en position på en skärm. Det handlar om drifttid, stöttålighet, vatten & fukt, läsbarhet, och exakthet mm.

Som jag har löst det:
- IpaQ 2210 PDA med 1Gb minneskort, Otterbox och batteripack, OziE CE och BSB kort. Hårdvara och navprogram kanske kostat mig 4000 tot + BT GPS för 1000 kr.
- Drifttid är löst med GPS nere i ruffen, konstant strömförsörjd via 12v som sänder via blåtand. Till PDA har jag ett externt anslutet litet batteripack som ger denna över 12h drift (längre har jag inte orkat testa).
- Vatten/stötsäker blir apparaten och batteripacken i en Otterbox. Knappar och tryckkänslig skärm har man då också tillgång till. Omak? Har du väl prövat en vill du inte vara utan.

En \"ruggad\" (ett ord för analfabeter... väderskyddad kanske?) PDA löser inte detta på bästa sätt, framförallt med avseende på drifttiden.

Vem seglar nere i ruffen?
Om du har besättninng med navigatör kan PC i ruffen vara kanon! Annars är en GPS med blåtand strömförsörjd i ruffen, PDA med extra batteripack i en Otterbox ett bra alternativ.
Översiktsbilden för ruttplanering etc har du på papperskortet och exakt position med navdata i PDA:n. Då har du allt till hands där du är - vid rodret.

Liten skärm?
Har PDA:n liten skärm? Tja, kanske det. Jag tycker laptopens 15'' är för liten också för att få översikt. Tro mig, det räcker. Du har koll på närområdet och med BSB -kort identisk bild som papperskorten.
Papperskorten klarar den biffen plus att du ändå borde ha dem framme om allting strejkar.

Programvara då? Jag föreslår OziE CE framför det populära Fugawi för PPC.

Uppskattade funktioner
Hygienfunktioner:
- Autozoom. OziE CE laddar specialer automatiskt. Detta gör inte Fugawi för PDA vad jag vet.
- Auto kartbyte. OziE CE byter till nytt kort automatiskt när man kommer till marginalen. Detta gör inte Fugawi för PDA vad jag vet.
Godisfunktioner:
- Placera båtmarkör \"offcenter\" så du kan titta maximalt långt fram på skärmen.
- Automatisk loggbok. OziE CE skapar automatiskt en loggbok i HTML med skärmdumpar givet de parametrar du ställer in (eller manuella anteckningar). Hela säsongen blir dokumenterad dag för dag automatiskt =)
- Simulator. Ta fram gårdagens track i OziE CE och spela upp för vännerna på skärmen.
- Gör egna noteringar i sjökorten. Tex när du hittar en egen vik och gör en kort minnesanteckning om denna för framtiden. Denna lagras till nästa gång du seglar förbi där... helt kanon!

Saknade funktioner
Jo då, de finns
XTE, COG, VMG mm är tydligen i pipen. Efterlängtat!

Övrigt
- Finns ett bra aktivt forum för de som använder OziE CE med dagligt mail om frågor/svar.
- Priset och supporten. Troligen spiken i kistan för de flesta andra navprogram...

Själv har jag testat PDA utan väderskyddande skal, med Aquapack och Otterbox, med Fugawi PPC och OziE CE. Säsong 2007 blir den 5:e med navprog i båt varav 3:a med OziE CE och konfig enligt ovan.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 17 jan 2007, 12:35

Alternativ:

Om man förutsätter att det redan finns en navigationsPC i ruffen, men men vill se vad som visas vid rodret, så kan man använda en billig(are) PDA som remote till PC:n. En sådan lösning ger mycket av det man får med en komplett navigations-PDA men man får friare val avseende programvaran.

Då kan man se den som en portabel, vattentät skärm :-)
Anders S

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » ons 17 jan 2007, 13:47

[
quote]Om man förutsätter att det redan finns en navigationsPC i ruffen, men men vill se vad som visas vid rodret, så kan man använda en billig(are) PDA som remote till PC:n.
Nackdelen är att hela härligheten drar ström, att bara ha en handdator som plockar in gps via BT är nog det bästa.

Hur är det nu. Om man skaffar sig en PDA med den bättre upplösningen 640*480 pixel som de mer avancerade handdatorena har, så gissar jag att strömförbrukningen ökar om man jämför med den mer normala upplösningen 320*240 pixel.

Vet någon var man kan hitta tester på lämpliga PDA'er på nätet? Vilka klarar tex av direkt solljus under sommaren? Vilken PDA har längst tid mellan laddningarna, kan man byta batteri utan avbrott (troligen går det inte) etc etc.
Stefan

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » ons 17 jan 2007, 14:46

Som flera andra har skrivit. Man måste ju ha sitt vanliga kort uppe med om skiten skulle strejka. För att få en snabb överblick var man är på det stora kortet funkar en pocketPC bra.
För tillfället båtlös.

Skriv svar