Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem

Re: Högre status

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 13:16

kalle4 skrev:En annan aspekt som inte har nämnts är status. En ny stor/snabbare och dyrare båt ger mer status än en 30 år gammal 30-fotare. Det är samma sak med bilar. Varför vill vissa enbart ha BMW när en billig skoda gör ett precis lika bra jobb att trasportera personer får A till B.
Men status i vems ögon....?
Deras granne?
Mig imponerar dom inte på..
Skulle vilja se dom i min båt...

Pelle-48
Platinamedlem

Re: storsäljare idag

Inlägg av Pelle-48 » lör 13 jan 2007, 14:26

Chardonnay skrev:
Vilken ny segelbåt är storsäljare idag?
En gång var det Maxi 77 och då kostade en villa 200 000 i småstan och 400 000 i storstan. Idag kostar villorna 1,5 M och 3 M i storstan eller hur?
Räntorna är så klart lägre än nu. Hela perioden 60-90 var det hög ränta.
Måste väl vara någon av bavarias båtar?
Bavaria i Henån sålde väl ett åttiotal ( om inte mer) nya Bavarior förra säsongen.
Ja Bavaia stämmer säkert. Kan det vara 32-fot som säljer bäst?
Det finns gott om First också tex på Tjörn Runt.
Finns det nån ny svensk segelbåt under 1 miljon idag?

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 13 jan 2007, 14:51

dom flesta som har stor båt har väl aldrig upplevt hur jävla kul det är att segla en liten båt där allt går lätt och smidigt och man kan segla spinnaker i vilka vindar som helst nästan. det är inte fel att räcka ner till vattnet heller.
60km/t känns jävligt lusigt i dom flesta bilar, men i en gocart känns det som det går utan bara helvete.
jag vill aldrig ha en stor båt. det är illa nog att behöva segla nån 10-meters båt nån gång om året.
det syns väl på alla som bara orkar rulla ut rullgenuan när dom seglar, att det är skitjobbigt med en stor båt. det måsta ju vara helt underbart att segla en storr bår för bara utrullad genua, vilken känsla :roll: :roll: :roll: -HA!!!

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 13 jan 2007, 16:41

mja, nu tar vi äpplen mot äpplen.

en ny villa i en storstadsregion kostar 5-6 M. Fristående, med lite grönt omkring, och i vanlig storlek, i en villaförort. Om det är rimligt eller ej, det är en annan fråga.
Vad motsvarande kan kosta i landsorten har jag ingen aning om. Variationen är säkert stor.
Äldre hus kostar såklart mindre.

En ny båt .... tja för 1-2 M så får man en hel del. Inte en HR eller dess likar, men det finns mycket annat. Skulle man välja att gå upp till 2-3 M då blir det mycket båt. Rimlighetsgraden - tja det är som det är. (och inte fattar jag var alla pengar kommer ifrån).
Äldre båtar kostar såklart mindre.

Jämförelsen med ett hus är bra därför att båtar och hus följer varandra hyfsat väl i värdeökning. Kapitalvaror, med mycket lång livslängd.
Var det någon som verkligen menade att en båt bara håller 20 år? Finns inga tecken på problem med de som är 30 år, bara de är underhållna. Kan säkert hålla 40-50 år, eller mer.

Det finns alla möjliga anledningar till att skaffa stor båt. Status har nämnts, och det är säkert en faktor på många håll. Men handen på hjärtat, gå runt lite i de många hamnarna, där de flesta har sina båtar - Björlanda, Hinsholmen, Råå, ... Limhamn, Bullandö, Viggan, ... för att nämna några vanliga stora hamnar. Status? nä, inte där. I dessa hamnar kryllar det av folk som helt enkelt prioriterar segling framför lite andra saker, och som försöker få sin ekvation med familj och annat att gå ihop. Kanske är det annorlunda i .... Långedrag, Saltsjöbaden ... tja vad vet jag, jag skiter faktiskt den sidan av det hela.

Stor båt är inte alls liktydigt med microugn och TV. Det kan man lika bra ha i en mindre båt om man så vill. Stor båt ger möjlighet till viss avskildhet, vilket kan behövas inbland när familjen är ute och seglar. Stor båt ger bra möjlighet till ett vettigt dass, som funkar också under gång. Tjejerna brukar kräva det. Stor båt, och man klarar att familjen är glad och fungerar även några regniga dagar.
Med stor båt får man större kapacitet, kan segla längre, kommer längre (de går oftast lite fortare).

Utan familj, eller om man är 2 vux, tja då är det mycket bättre ur nästan alla avseenden med en liten, lätt och kul båt med mycket seglingskänsla. Då kan man klara sig med en hink - inte ens en sådan behövs.

/J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 16:58

Mmmm...

Stor båt seglar fortare...
Sant...
Men inte inne i skärgården. Då ska man ha flyt med halvvindar bla.
Hur många har man inte sett veva in seglen och starta dieseln så fort det motar lite..
På öppet vatten går dom bättre så klart.
Sen är det väl ändå inte barnen som lider av platsbristen...?:)
Har varit ute 2 vuxna o 2 barn i min Banner 28 utan några som helst problem. Mest tanten som strejkar.
Ett bra bomkapell och man har ett stort uterum med.
Jag har faktiskt TV i min, 5\" LCD i förpikstaket...
Man uppskattar dessutom både båtliv och sitt hem om skillnaderna är stora...

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » lör 13 jan 2007, 17:16

Det är väl bara så att det är nästan lika dyrt att nyproducera en stor båt som en liten.. Vem vill då köpa en liten?

Många små båtar från förr börjar försvinna och kvar har vi nya stora båtar..

Så enkelt e det..

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 13 jan 2007, 18:05

Jaramaz skrev: En ny båt .... tja för 1-2 M så får man en hel del. Inte en HR eller dess likar, men det finns mycket annat. Skulle man välja att gå upp till 2-3 M då blir det mycket båt.
/J
Hoppsan, kul diskussion det här. Här bollas det med stora siffror. Jag vidhåller min tes om räntan/värdestegring på fastigheter och belåning på densamma.
Javisst, om man betalar sin båt kontant så är givetvis allt i sin ordning. Men att få loss pengar genom att belåna villan är ingen god ide. Men ack så lockande i dessa dagar då värdestegring gett utökat belåningsutrymme.
Hur många köper båten för 2-3 M kontant?

Någon jämförde med att en båt skulle vara en lika säker investering som en fastighet, med värdestegring och allt. Det tror jag inte.
En båt är givetvis så mycket mer beständig än en bil som rostar bort på några decennier, men båten är trots allt en sak som har en ändlig livslängd. 20-30 år sänker värdet på en ny båt rejält. Det sker ett slitage.

Fastigheter (mark) står i en helt egen klass, kanske tillsammans med konst och en whiskey :wink:
Det enda som är beständigt över mycket lång tid.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 13 jan 2007, 18:27

Tommy skrev:
Rudi skrev:En släkting till mig hade aldrig seglat förut. När det så blev dags att vid mogen ålder köpa den första båten, fick det bli ett monster på tretton ton. Han ansåg att det var det enda sättet att för honom som novis, snabbt skaffa sig pondus.

Rudi
Om aldrig har seglat, hur funkar det att plötsligt ratta ett monster på 13 ton? :o För att få den riktiga känslan för segling och hantering av en båt så är det alltid bra att ha kört litet först, gärna jollesegling.

Vissa situationer kan dock bli enklare ju större båten är. Större innebär ofta trögare, mindre vindkänslig, långsammare rörelser vid tilläggning etc. Men det gäller att man kan tekniken!

Det har tydligen fungerat hittills (inga olyckor). Någon finseglare lär han dock aldrig bli. Men det är en praktisk man, och hans fru (min storasyster) har litet mer erfarenhet och den för båttypen nödiga skepparexamen.

Rudi
Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » lör 13 jan 2007, 18:37

Tommy skrev:En båt är givetvis så mycket mer beständig än en bil som rostar bort på några decennier, men båten är trots allt en sak som har en ändlig livslängd. 20-30 år sänker värdet på en ny båt rejält.
Minst två artiklar i Praktiskt båtägande, den senaste i senaste numret som leverades igår, motsäger detta något. I alla fall gäller det inte generellt. En Accent kostar ungefär lika mycket idag som när den nylevererades, om jag förstått rätt. Den har givetvis inte samma värde som då, men i reda pengar är det lika mycket, och det är ju det som räknas när lånet skall betalas. Jag tjänar på inflationen, och jag kan hyffsat klara båtägandet med att erlägga räntekostnader och driftskostnader. I driftskostnaderna ligger då ersättning av slitna segel och sådana förbättringar som varje båtägare måste göra för att trivas. Det kapital jag investerar vid köpet av båten kan jag i grova slängar räkna med att få tillbaka vid försäljningen. Som det ser ut nu i alla fall. Eller är jag helt ute och cyklar?

/j

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » lör 13 jan 2007, 18:42

En liten båt i dag är väl en trettiofotare, och här tycker jag faktiskt utbudet på prisvärda alternativ är ganska litet, mest polska båtar förefaller det. Kan någon förklara hur det kommer sig att äldre båtar inte rekonditioneras i större omfattning än vad som görs? IF-båtarna i Marieholm är det enda exemplet jag på rak arm kan upppge. Lönar det sig inte med rekonditionering i \"industriell skala\" eller vad är felet? Rigg och skrov på en 20-30 år gammal båt kan ju vara helt OK, kanske även motorn, medan pentry, tågvirke, beslag, inredning, allmänfräschör borde renoveras eller piffas upp. Tycker man ser fler och fler beg båtar där grunden s a s är sund, men där intresset snabbt svalnar när man faktorerar in det renoveringsarbete man har framför sig. Ligger det ingen business i detta?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 13 jan 2007, 18:58

[quote="Tommy"]

Dock är det inte så smart att ta ett nytt 30-50 årigt lån för att köpa en pryl som i bästa fall håller 10 år (bilen) eller kanske det dubbla (båten).

Håller båtarna i bästa fall 20 år? Då måste min vara av en exeptionell kvalitet, den är 27 år. Och min ena Volvo är från 1962, betydligt äldre än de 10 år bilarna håller.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » lör 13 jan 2007, 19:03

jason skrev:
Tommy skrev:En båt är givetvis så mycket mer beständig än en bil som rostar bort på några decennier, men båten är trots allt en sak som har en ändlig livslängd. 20-30 år sänker värdet på en ny båt rejält.
Minst två artiklar i Praktiskt båtägande, den senaste i senaste numret som leverades igår, motsäger detta något. I alla fall gäller det inte generellt. En Accent kostar ungefär lika mycket idag som när den nylevererades, om jag förstått rätt. Den har givetvis inte samma värde som då, men i reda pengar är det lika mycket, och det är ju det som räknas när lånet skall betalas. Jag tjänar på inflationen, och jag kan hyffsat klara båtägandet med att erlägga räntekostnader och driftskostnader. I driftskostnaderna ligger då ersättning av slitna segel och sådana förbättringar som varje båtägare måste göra för att trivas. Det kapital jag investerar vid köpet av båten kan jag i grova slängar räkna med att få tillbaka vid försäljningen. Som det ser ut nu i alla fall. Eller är jag helt ute och cyklar?

/j
Ja andrahandsvärdet är ju nåt som alltid diskuteras.
Jag sitter här med en prislista från 1977....30 år sedan.
Misil II 52 000
Avance 24 66 000
Accent 91 000 (Yanmar 8hk)
Vega 86 000 (MD6A)
Scampi 30 137 000 (Yanmar 12hk)
Comfort 34 275 000 (Yanmar 22hk)
Rasmus 35 195 000 (MD21)
Norlin 34 275 000 (MD11)
Wasa 55 195 000 (MD7)

Varför är andrahandsvärdet på dessa så olika?
Hur många har bytt motor på 30 år?
Vad kostar den minsta dieseln idag?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 13 jan 2007, 19:59

SWE54 skrev:Mmmm...

Stor båt seglar fortare...
Sant...
Men inte inne i skärgården. Då ska man ha flyt med halvvindar bla.
Hur många har man inte sett veva in seglen och starta dieseln så fort det motar lite..
På öppet vatten går dom bättre så klart.
Sen är det väl ändå inte barnen som lider av platsbristen...?:)
Har varit ute 2 vuxna o 2 barn i min Banner 28 utan några som helst problem. Mest tanten som strejkar.
Ett bra bomkapell och man har ett stort uterum med.
Jag har faktiskt TV i min, 5" LCD i förpikstaket...
Man uppskattar dessutom både båtliv och sitt hem om skillnaderna är stora...
Nu får vi nog skilja på stor båt och stor dålig seglare!
Vi hade en Diva 399 (i stockholm skärgård) på 12,17x3,00m och vi har aldrig blivit omseglade under semestern då vi har haft fulla ställ dvs stor + fock.
Visst två (1?) ggr har vi blivit omseglade då vi fegat med rev då vi haft småbarn ombord...
Nu vet jag inte om en Diva 399 betäcknas som stor utan kanske bara lång :wink:
Seglar med självslående fock + gennaker på semestern och genua /spinnaker på kappsegling.
Lite nervös var man dock på 2006 års Lidingö Runt då vi har en del oerfarna men är det kappsegling så revar man inte och man seglar spinnaker!
Nytt fartrekord drygt 12knop!!!
Visst är vår gamla H-båt lättare att hantera i de flesta lägen men det handlar bara om erfarenhet och planering.
Jag tror det är som med allt annat dvs man köper det man har råd med och tycker det är värt.
Samma sak som med bostad, bil, kläder, stereo mm
INGEN här skulle välja en H-båt till semestern före en X-37 om de skulle kosta lika mycket i inköp och underhåll.
Nu var ju Divan ingen dyr båt utan en stor båt för "rimliga" pengar. Nu är den såld och vi får se vad det blir, det blir dock ingen ny H-båt men tyvärr heller ingen X-37 :cry:

Se förstår jag inte heller de som köper en 42 fotare på 8-10 ton med dubbla rattar som första båt...

Ha det /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 13 jan 2007, 20:24

Det var med syfte på ovanstående båtar...:)
Ta dig en tur i Bohuslän i Juli ska du se...
Mycket diesel går det åt...

12 knop bara...?

Gjorde en bit över 13 utan spinnaker till läsö. Snittade länge runt 10-12 knop.
Loggen slutade att fungera när fören hängde i luften mellan vågorna så jag vet inte hur fort det egentligen gick...

Går fort med små med....

janne
Diamantmedlem

bekvämlighet

Inlägg av janne » lör 13 jan 2007, 20:37

Jag har en 40 fots 15 tons stålbåt och vill hävda att det är det bästa som finns vad gäller bekvämlighet. Inte skulle jag vilja sitta o styra och hålla på och \"dra i snören\" ens om jag bara skulle till Läsö. De flesta här med preferenser för små båtar verkar tycka att veckolånga vistelser i båten är \"långa\" och då kanske det funkar med en \"liten\" båt men om all ledig tid läggs i båten året om så skulle det för mig vara en fakirupplevelse med en \"liten\" båt. :wink:

Skriv svar