Maxi 77:Vatten in i båten genom sittbrunnens förvaringslucka

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Maxi 77:Vatten in i båten genom sittbrunnens förvaringslucka

Inläggav Jenni » tis jan 02, 2007 1:57 pm

Hejssan och gott nytt år!

Tänk positivt: DETTA ÅR FÅR VI SEGLA IGEN!

Till saken: en riktig seglare tillbringar ju julafton på sin båt! Det gjorde jag och min svåger. När vi väl var inne i båten insåg vi att jovisst lägger sig mögel trots vädring. Denna sk. vinter hjälper ju inte. Så det var bara att torka av ytorna igen med desinfieringsmedel.

Men sen märkte vi en sån sak. Min svåger stod ute i sittbrunnen och skjölde av durken. Vattnet rinner ju sen ner i den sittbrunnslucka som är där på babords sidan. Men ack o ve, jag märkte (jag var inne i båten) att helt vackert sipprar vattnet från denna lucka in i båten! Alltså in någonstans under köket och vidare därifrån rann det i förvaringutrymmet som är på babordssida under soffan i salongen.

Min fråga är: är detta normalt? Skall nu inte vattnet rinna ut i sjön om det kommer mera vatten i sittbrunnen, och speciellt alltså i luckan (förvaringslådan) i sittbrunnen? Vad kan man göra åt detta? En extra genomföring?

I hopp om en snabb vår!

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
JockeJ
Erfaren medlem

Inläggav JockeJ » tis jan 02, 2007 3:25 pm

Hej Jenni, jag har precis konstaterat exakt samma problem på min båt (också en gul Maxi 77). Har märkts tydligt när båten låg i sjön under alla regniga dagar i höst. Ska försöka spola och kolla vart vattnet kommer in sen får man väl täta där antar jag. Bra tips mottages mer än gärna!

/Jocke, SWE 2206 \"Spättan\"

Användarvisningsbild
The Beachboy
Rookie

täta luckan

Inläggav The Beachboy » tis jan 02, 2007 3:32 pm

Mitt tips är att byta gummilisterna runt luckan. Då borde det tätas tillräckligt för
att inget vatten ska komma ner i stuvfacket.
Hade samma problem men min 77:a. (så jag bytte till 87:a :D ).

Skämt åsido. vatten är inget ku att få ner i själva salongen då 77:an
saknar ett riktigt kölsvin. se till att det är riktigt torrt i
stuvfacken så borde problemet försvinna.

och glöm inte: det finns inga båtar som inte läcker nånstans... 8)
\"Läsare! Gå aldrig till sjöss!\" /Evert Taube

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inläggav Fredrik » tis jan 02, 2007 3:55 pm

När jag hade Maxi77 hade jag monterat värmare i just det stuvfacket och dragit alla rören in i båten genom stora hål, så där läckte det definitivt! Genom att se till att gummilisten till luckan var fräsch och att låsen alltid var stängda höll det sig torrt i både facket och båten.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Tomas G
Diamantmedlem

Inläggav Tomas G » fre jan 12, 2007 3:50 pm

Jag kan bara intyga att jag har/har haft exakt samma problem på min Maxi 77:a. Ofta har vatten kommit in och lagt sig under pentryt. Om man inte vistas i båten under en viss tid är detta extra besvärligt eftersom det kan samlas ganska mycket vatten.

Det tog ett tag för mig att klura ut var vattnet kom och framför allt vad man skulle göra åt det.
Man kan säga att det var två problem:

1. Vatten kommer in i stuvfacket på babords sida. Det kan ske vid regn, tvätt av båten, hård segling osv. Se först och främst till att alla lister finns vid stuvfacket. Kontrollera också ventilen som sitter mot skottet i sittbrunnen, att den inte läcker in vatten. Jag bytte ventilen och la på nya gummilister eftersom jag märkte att det ofta låg vatten i stuvfacket.

2. Botten i stuvfacket hade på min båt en stor spricka, precis i övergången mot fribordet på babord sida, glasfibern hade helt enkelt spruckit där. Det verkar nästan som om det var en brist i kontruktionen. Vad jag gjorde var att jag tömde en halv spruta med sikaflex och på så sätt tätade denna spricka. Det tog ett tag för mig att klura ut att det var här vattnet rann in i båten och vidare ned under pentryt. Jag använde en digitalkamera för att fota in i det trånga utrymmet samt en spegel. Det är svårt att komma åt annars, det går liksom inte bara att stoppa in huvudet i den lilla springan.

Slutsatsen: eliminera att vatten kommer in i stuvfacket men om det torts allt kommer in, se till att det inte rinner vidare ned i köket.

Problemet med vatten i köket försvann men jag har nu märkt att det kommit tillbaka om än i mindre omfattning. Troligen beror det på att det blir en del belastningar i skrovet som gör att det spricker upp lite och att det till slut kryper in lite vatten. Ska titta på det igen i vår.

Bengt5
Rookie

Re: Maxi 77:Vatten in i båten genom sittbrunnens förvaringslucka

Inläggav Bengt5 » sön jul 03, 2011 8:39 pm

Hej, Tomas G,
Din problembeskrivning låter exakt som det jag upplever på min Maxi77:a
Tog du några bilder som du kan dela av dig med?
Har du åtgärdat problemet permanent?
/Bengt