Nåta en massiv teakdurk?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 15:07

Nåta en massiv teakdurk?

Inlägg av Price » fre 29 dec 2006, 23:31

Hej jag renoverar förpiken lite och har nu kommit till durken i tråkig marinplywod den duger inte.
Tänkte ett tag på durkplywod men det har ju alla fick tag i 2 massiva 20mm teakbord som jag skall kapa till.
Tänkte sedan fräsa spår i dem hur djupt krävs för att nåta?
Vilket medel är bäst sika? vill ha svartfärgad iaf.
Att sedan behandla träet jag funderar kring att bara olja för en naturlig look men kanske en 2 komp fernissa skulle vara snyggt hur fungerar det ihop med nåten som kanske flexar lite när man kliver på den?

Är lite ny på att snickra tips mottages tacksamt :roll:
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: fre 29 dec 2006, 13:02
Ort: Oxelösund

Inlägg av Perra » lör 30 dec 2006, 00:01

Varför nåta en massiv teakdurk ?
Själv har jag massiva teakdurkar i min båt.
Dom är och har alltid (35 år) varit obehandlade, det är snyggt, lättskött, och framför allt halkfritt även när det är blött. :)
Segla vackert.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 30 dec 2006, 02:01

Vad har du för durkar i resten av båten eller vad vill du ha?
Är lite osäker på vad du menar menar med \"20mm massiva teakbord\".
Är det massiva teakplank eller teakplywood? Hur breda?
Risken med massiv plank är att det kan slå sig om man inte stavlimmar det.
När jag gjorde nya durkar gjorde jag de i färdig durkplywood. Tyckte det passade bra i min båt. Finns med både ljus eller mörk \"nåt\".
Att nåta med massa känns för mig lite overkill om det inte fyller någon praktisk funktion.
Generellt kam man väl säga att nåtade teakdäck oljar man eller låter de bli gråa och endast tvättar.
En fernissa över nåt av \"gummimassa\" typ sika kommer förmodligen spricka och bli ful.

Price
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 15:07

Inlägg av Price » lör 30 dec 2006, 20:20

I salongen är det massiva teakplank bara oljade ganska fina skall behållas.
I förpiken där golvytan är väldigt liten tänkte jag göra något kul har 2 st bordskivor som jag antar är limmade plank alt massiva skivor skall staga på undersidan med ekbitar så att dom slår sig är nog ingen större risk eller?
Att använda massivt virke tycker jag känns trevligare sen var det ju gratis.
Att nåta tänkte jag skulle bli en onödig kul liten detalj har en ide i huvudet om att det kan bli fräckt har haft fel förr iofs :roll:
Sågar ju till durkbitarna först å provmonterar innan jag fräser och nåtar så det går ju att ångra sig.
Hur djupt tror ni man i så fall skall fräsa spåren ?
Sen är det bara att köpa svart sika trycka i å sen slipa eller?
Blir nog bara en oljning som slutfinnish :lol:
Tack för svar alltid intressant med andras synpunkter
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 30 dec 2006, 20:55

Då förstår jag lite bättre.
Kul med påhittiga lösningar!
Jag tror att ett fräsdjup på 5mm borde räcka. Det finns speciell tejp som man lägger i botten av spåret innan man trycker i sikan. Kanske inte nödvändigt i ditt fall där allt är ett och samma stycke. Det finns även primer som avfettar och ökar sikans vidhäftning.
En annan lösning kan vara att använda svartpigmenterad epoxi i stället för sika. Det funkar utmärkt när träet inte rör sig och borde passa i ditt projekt. I ställer för svart så kan man ju givetvis använda vitt. Använder du epoxi så kan du också utan problem lägga på fernissa.
Ett annat elegant men lite mer arbetskrävande alternativ är att lägga i ribbor av ett annat träslag med lämplig färg i spåren.
Lycka till!

Skriv svar