Galvaniska strömmar igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Galvaniska strömmar igen

Inlägg av Piloten » sön 03 dec 2006, 18:17

Satt och funderade på hur imun min nya båt är för problem med galvanisk korrosion i samband med landströmsbruk.

Mellan varmvattenberedaren och motorn finns det ju en teoretisk möjlighet för läckage via vattenförbindelsen.

Men samtidigt är motorn (enligt VP) galvaniskt isolerad från dreve.

Tyvärr är varmvattenberedaren inte frånkopplingsbar med stickpropp.

Hur stora är riskerna ?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 03 dec 2006, 19:04

Att montera en stickpropp är inte någon större operation, och en bra lösning att säkerställa frånkoppling av beredaren.

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Inlägg av Piloten » sön 03 dec 2006, 19:45

Lasse L skrev:Att montera en stickpropp är inte någon större operation, och en bra lösning att säkerställa frånkoppling av beredaren.
Självfallet är ju detta en lösning som dessutom är ganska enkel och billig.
Men frågan är vad isoleringen mellan motor och drev hjälper ?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1700
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » mån 04 dec 2006, 18:56

En obalansspänning i den gröngula jordledaren från land kan ju ta sig via elpatronens gods till vattnet i beredaren, sen via motorvärmeslingan till motorn.

Och därefter går strömkretsen via motorns saltvattensugledning till drevet, där det sugs in.

Detta är visserligen aningen bättre än om drevet var fäst direkt i motorn. Men det är fortfarande en förbindning mellan gröngul och drevet.

www.batteknik.se

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Inlägg av Piloten » mån 04 dec 2006, 22:29

Seawolf skrev:En obalansspänning i den gröngula jordledaren från land kan ju ta sig via elpatronens gods till vattnet i beredaren, sen via motorvärmeslingan till motorn.

Och därefter går strömkretsen via motorns saltvattensugledning till drevet, där det sugs in.

Detta är visserligen aningen bättre än om drevet var fäst direkt i motorn. Men det är fortfarande en förbindning mellan gröngul och drevet.

www.batteknik.se
Tack för svaret, då förstår jag. En intressant fråga är om detta är ett problem att oroa sig för eller det är ett teoretiskt problem ? Skall man mäta resistansen mellan landjorden (vvb) och drevet för att göra en bedömning av risken ?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 05 dec 2006, 12:40

Till och med leverantören kräver att man fysiskt drar ur 230V-kontakten när man inte använder elpatronen i vv-beredaren.

Johan 52
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 17:44

Inlägg av Johan 52 » tis 05 dec 2006, 14:47

consensus skrev:Till och med leverantören kräver att man fysiskt drar ur 230V-kontakten när man inte använder elpatronen i vv-beredaren.
Har börjat att dra ur stickproppen till laddaren åckså, när den inte används.
Förmodligen överkurs, men dumt att chansa med en ny maskin i båten.//Johan.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 05 dec 2006, 15:53

En säker lösning är isolations transformator.
Då \"stannar\" jorden i den.
Tyvärr dyr och tung lösning.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 628
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Inlägg av Segelbo » fre 08 dec 2006, 11:42

Fast jag lärde mig just på Kryssarklubbens el-kurs att både storlek och priser på dessa transformatorer har gått ned en hel del...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Inlägg: 537
Blev medlem: lör 09 sep 2006, 08:54
Kontakt:

Inlägg av jason » fre 08 dec 2006, 12:59

Segelbo skrev:Fast jag lärde mig just på Kryssarklubbens el-kurs att både storlek och priser på dessa transformatorer har gått ned en hel del...
Vem säljer sådana?

/j

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 628
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Inlägg av Segelbo » fre 08 dec 2006, 14:52

Vet inte, men kolla hos Elfa eller Odelco.
---
Bosse
Monsun 31, #116

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 282
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

trafo

Inlägg av janne » fre 08 dec 2006, 17:07

Jag kan rekomendera Noratel. De har klart bättre priser än Odelco.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 08 dec 2006, 17:35

Kapslad transformator med mjukstart
1800 VA, In 115/230 V, Ut 115/230 V 3563-ITV18MT 5 000,00
3600 VA, In 230 V, Ut 230 V 3563-ITV36 6 750,00
3600 VA, In 115/230 V, Ut 115/230 V 3563-ITV36MT 7 750,00
Odelcos priser

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1700
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 08 dec 2006, 19:39

Här är det bra priser på isolertransformatorer...halva priset?

http://www.tufvassons.se/

Skriv svar