Vindroder
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Med risk för att trampa nån på tån: Det är en enorm skillnad på vindroder. De som styr direkt på ett extraroder är ganska värdelösa, det måste vara perfekta förhållanden. Har läste många skriva det.
Pendelservoroder ger en enorm styrkraft. Ett Sailomat är det bästa, fungerar även i medvind eller lätta vindar. Om det är helt vindstilla kan man koppla autopiloten till sailomaten, då drar den ingen ström alls nästan och även en liten klen autopilot räcker.
Anders S besitter helt klart en massa kunskaper om segling och båtar, men här verkar det lite diffust. Skillnaden på autopiloter är enorm. Jag skulle inte lägga pengar på det där om det inte är ett servoroder.
Pendelservoroder ger en enorm styrkraft. Ett Sailomat är det bästa, fungerar även i medvind eller lätta vindar. Om det är helt vindstilla kan man koppla autopiloten till sailomaten, då drar den ingen ström alls nästan och även en liten klen autopilot räcker.
Anders S besitter helt klart en massa kunskaper om segling och båtar, men här verkar det lite diffust. Skillnaden på autopiloter är enorm. Jag skulle inte lägga pengar på det där om det inte är ett servoroder.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
jag kan faktiskt hålla med. när jag tänker efter så hade jag en rock 20 en gång i tiden och den hade ett vindroder på akterspegeln med ett eget litet roder. det vanliga rodret fick man låsa i lämpligt läge. det arrangemanget funkade så dåligt att jag plockade bort hela skiten efter första året. men med ett häckroder på vegan och ett vindroder som styr det, som på en gammal havsfidra, det borde väl vara en säkrare lösning?
Måhända var jag diffus? Om en oerfaren person frågar om råd kan man välja på att svara diplomatiskt (diffust?) eller mer burdust. Det burdusa svaret hade varit kortare: "Lycka till, Linus, om du tror att fem papp på ett vindroder gör dig glad. De flesta upptäcker i alla fall att de behöver en autopilot, så skaffa du den först". Men det är ju inte så att Windpilot är totalt oanvändbar, och en autopilot i alla lägen är överlägsen. Men jag står fast vid mitt första råd - att en autopilot (begagnad om budgeten är knapp) är en bättre första investering. Handlar det inte om segling i flera dygn i sträck kan jag inte se riktigt hur strömförbrukningen kan bli ett problem och användbarheten i situationer när man behöver styrhjälp är mycket större - vid förberedelse för tilläggning, segelhantering, motorgång etc.Guitar Nilsson skrev: Anders S besitter helt klart en massa kunskaper om segling och båtar, men här verkar det lite diffust.
Windpilot är ett servoroder. För den som vill, kolla här om Windpilot: http://www.windpilot.com/en/Ra/raproen.htmlSkillnaden på autopiloter är enorm. Jag skulle inte lägga pengar på det där om det inte är ett servoroder.
Mer filosofiskt, så kan man se en mängd investeringar i båtutrustning som strängt taget inte går att rättfärdiga med sakskäl. Skulle det nu vara att en vindstyrning på båten tillfredställer något subjektivt behov så tycker jag att man skall krossa sådana ideer varsamt - eller inte alls.
Anders S
Jag håller med Anders. Autopilot är en bättre första investering. Den hjälpa till i många situationer när det saknas en hand. Jag själv seglade över östersjön ett antal gånger och autopiloten styrde då mest (längst mellan landshut och Riga - ca. 48 h).
Vindroder är dock att föredra om man nu seglar ändå längre sträckor på ÖPPET hav. Man kan inte helt lita på att kursen hålls utan det blir som vinden vrider.
Vindroder är dock att föredra om man nu seglar ändå längre sträckor på ÖPPET hav. Man kan inte helt lita på att kursen hålls utan det blir som vinden vrider.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Vitsen är ju att man följer vindvriden, så gör man ju när man handstyr. På kryss som det för det mesta är tar man med vindroder maxhöjd hela tiden och slipper justera seglen hela tiden. Har man ett bra vindroder använder man nog det även inomskärs. Är det ett sånt vindroder som länken visade kommer du säkert aldrig att ångra köpet om du slår till. En bra autopilot är inte billig heller.
Med ett så där läckert vindroder på aktern förhöjs ju utseendet flera hundra procent och Vegan blir en fullfjädrad jordenruntfarkost. Köp windpiloten direkt om du kan. En elautopilot är ingenting i jämförelse.
Med ett så där läckert vindroder på aktern förhöjs ju utseendet flera hundra procent och Vegan blir en fullfjädrad jordenruntfarkost. Köp windpiloten direkt om du kan. En elautopilot är ingenting i jämförelse.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Tittade på länken till Windpilot, där visas ju tre servotabbroder. Kollade även annonsen på Blocket, det var ju inte alls samma grej, hur kommer det sig? Det där skulle jag inte satsa på. Det finns en annan aspekt på vindroder också, materialet. Rostfritt är opålitligt, kan smälla av i svetsarna. Aluminium är överlägset både styrkemässigt och viktmässigt. Är rodret i annonsen nåt Windpilot lagt ner?
Kommer faktiskt ihåg att jag träffade en snubbe i Öregrund med ett sånt där direktverkande vindroder, han sa att det tyvärr fungerade mkt dåligt. Vindens kraft i undanvind när det slingrar som värst är ju väldigt svag, servoåran däremot som rusar fram genom vattnet ger en styrkraft på flera hundra kilo.
Satsa på servotabb och en konstruktion av aluminium.
Kommer faktiskt ihåg att jag träffade en snubbe i Öregrund med ett sånt där direktverkande vindroder, han sa att det tyvärr fungerade mkt dåligt. Vindens kraft i undanvind när det slingrar som värst är ju väldigt svag, servoåran däremot som rusar fram genom vattnet ger en styrkraft på flera hundra kilo.
Satsa på servotabb och en konstruktion av aluminium.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Vindgivare fungerar så där... Och evighetsmaskin? En massa elekronik i ett tunt plastskal. Jag har en Raymarine 4000, den bästa för rorkult kostade drygt 9000. Den är skitbra men ångra ändå att jag inte la till stålar och satsade pengarna på ett sailomat istället. Och då har ändå ett rostfritt \"kosterroder\" vindroder redan, fick med båten. Provade lite i somras, blev mest autopiloten ska testa mer nästa säsong
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Windpilot
Windpilot finns i flera utföranden. De gamla som det på blocket fungerar väl inte så värst bra jämfört med ett pendelservo. Jag skulle inte heller lägga en enda krona på den gamla typen. Vad man bör välja i första hand, autopilot eller vindroder, beror väl på hur man seglar. Jag upprepar min åsikt. Vore jag tvungen att välja skulle jag hellre ha kvar mitt Aries än min autopilot.
Ähum...: frågeställaren antydde vid något tillfälle att han ville ha avlösning när han åt, spelade litet gitarr o.s.v. Den här jorden-runtprylen är väl något annat? Har själv inte ägt något vindroder, tycker att det är en ful, belastande klump om det inte används. Har däremot ägt flera autopiloter, och kan, via läsefrukter, meddela att t.ex. en Autohelm 2 000 har gått hela varvet runt jorden. Autopiloten har inga problem med svaga vindar.Gäller det bidevind, kan många båtar klara sig med surrat roder. För en individ tänker styra en hel del för hand: elektropilot. Jag ger mig fanden på att den håller högre precision.
Rudi
Rudi
Som Rudi säger klarar sig många båtar med surrat roder i bidevind. På en Laurinkoster (som är kända för att vara lovgiriga) jag hade trixade jag många gånger med en gummistropp som höll rorkulten mot lovart. Först segeltrimning, sen rodertrimning. Det gick bra att segla timtals på det viset. Vid ändrad vindstyrka ändrar man spänningen på gummistroppen. Kostnad bagagestropp för cykel: en tia kanske.
På mina tre senaste båtar har jag använt en roderklämma, typ Hjertman art. nr. 3949 (de första kom inte fr. Hjertmans). En lina tvärs akterdäck, el. tvärs brunnen, under rorkulten, helst slagen lina, ej flätad (=slät). : okomplicerad, snabbjusterad, diskret. Underliggande lina justeras med ett stoppstek - glider vid behov, manipulerad - sitter fast vid behov.
Rudi
Rudi
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 13 nov 2006, 00:21
- Ort: Stockholm
Lite komplementerande kommentarer:
Den windpilot som debatteras här är inte den typ som länkades till. Det är den gamla modellen med helt fristående roder och konstruktion helt i rostfritt. Den länkade modellen kostar runt 2000dollar, och då kan man lika gärna diskutera sailomat/viking etc.
Att denna enklare typ av vindroder skulle vara \"värdelöst\" vilket någon tidigare föreslog beror helt på vilken båt man ämnar sätta rodret på. Jag skulle aldrig sätta den gamla modellen windpilot på en fenkölad båt, men på min laurinare och linus vega fungerar vindrodret utmärkt. Då för och akter inte vrider sig runt kölen på samma sätt med långköl krävs endast ett grovkornigt vindroder som rättar båten när den kastas ur kurs, medan det hos en fenkölare även måste hålla kursen.
Självklart är autopilot ett suveränt instrument för självstyrning, men argumentet för inomskärssegling håller inte. Medan windpiloten aktiveras genom en vridning på ett handtag måste autopiloten kopplas in både elektriskt och mekaniskt innan den kan användas.
Enkelheten är windpilotens starka sida.
Den windpilot som debatteras här är inte den typ som länkades till. Det är den gamla modellen med helt fristående roder och konstruktion helt i rostfritt. Den länkade modellen kostar runt 2000dollar, och då kan man lika gärna diskutera sailomat/viking etc.
Att denna enklare typ av vindroder skulle vara \"värdelöst\" vilket någon tidigare föreslog beror helt på vilken båt man ämnar sätta rodret på. Jag skulle aldrig sätta den gamla modellen windpilot på en fenkölad båt, men på min laurinare och linus vega fungerar vindrodret utmärkt. Då för och akter inte vrider sig runt kölen på samma sätt med långköl krävs endast ett grovkornigt vindroder som rättar båten när den kastas ur kurs, medan det hos en fenkölare även måste hålla kursen.
Självklart är autopilot ett suveränt instrument för självstyrning, men argumentet för inomskärssegling håller inte. Medan windpiloten aktiveras genom en vridning på ett handtag måste autopiloten kopplas in både elektriskt och mekaniskt innan den kan användas.
Enkelheten är windpilotens starka sida.
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 5
- Blev medlem: mån 13 nov 2006, 00:21
- Ort: Stockholm
Lite komplementerande kommentarer:
Den windpilot som debatteras här är inte den typ som länkades till. Det är den gamla modellen med helt fristående roder och konstruktion helt i rostfritt. Den länkade modellen kostar runt 2000dollar, och då kan man lika gärna diskutera sailomat/viking etc.
Att denna enklare typ av vindroder skulle vara \"värdelöst\" vilket någon tidigare föreslog beror helt på vilken båt man ämnar sätta rodret på. Jag skulle aldrig sätta den gamla modellen windpilot på en fenkölad båt, men på min laurinare och linus vega fungerar vindrodret utmärkt. Då för och akter inte vrider sig runt kölen på samma sätt med långköl krävs endast ett grovkornigt vindroder som rättar båten när den kastas ur kurs, medan det hos en fenkölare även måste hålla kursen.
Självklart är autopilot ett suveränt instrument för självstyrning, men argumentet för inomskärssegling håller inte. Medan windpiloten aktiveras genom en vridning på ett handtag måste autopiloten kopplas in både elektriskt och mekaniskt innan den kan användas.
Enkelheten är windpilotens starka sida.
Den windpilot som debatteras här är inte den typ som länkades till. Det är den gamla modellen med helt fristående roder och konstruktion helt i rostfritt. Den länkade modellen kostar runt 2000dollar, och då kan man lika gärna diskutera sailomat/viking etc.
Att denna enklare typ av vindroder skulle vara \"värdelöst\" vilket någon tidigare föreslog beror helt på vilken båt man ämnar sätta rodret på. Jag skulle aldrig sätta den gamla modellen windpilot på en fenkölad båt, men på min laurinare och linus vega fungerar vindrodret utmärkt. Då för och akter inte vrider sig runt kölen på samma sätt med långköl krävs endast ett grovkornigt vindroder som rättar båten när den kastas ur kurs, medan det hos en fenkölare även måste hålla kursen.
Självklart är autopilot ett suveränt instrument för självstyrning, men argumentet för inomskärssegling håller inte. Medan windpiloten aktiveras genom en vridning på ett handtag måste autopiloten kopplas in både elektriskt och mekaniskt innan den kan användas.
Enkelheten är windpilotens starka sida.
...men autopiloten håller kursen i farleden oberoende av eventuella vindvridningar runt kobbarna.Scubasteve skrev:Lite komplementerande kommentarer:
Den windpilot som debatteras här är inte den typ som länkades till. Det är den gamla modellen med helt fristående roder och konstruktion helt i rostfritt. Den länkade modellen kostar runt 2000dollar, och då kan man lika gärna diskutera sailomat/viking etc.
Att denna enklare typ av vindroder skulle vara "värdelöst" vilket någon tidigare föreslog beror helt på vilken båt man ämnar sätta rodret på. Jag skulle aldrig sätta den gamla modellen windpilot på en fenkölad båt, men på min laurinare och linus vega fungerar vindrodret utmärkt. Då för och akter inte vrider sig runt kölen på samma sätt med långköl krävs endast ett grovkornigt vindroder som rättar båten när den kastas ur kurs, medan det hos en fenkölare även måste hålla kursen.
Självklart är autopilot ett suveränt instrument för självstyrning, men argumentet för inomskärssegling håller inte. Medan windpiloten aktiveras genom en vridning på ett handtag måste autopiloten kopplas in både elektriskt och mekaniskt innan den kan användas.
Enkelheten är windpilotens starka sida.