Förmåga att bära segel, vältbenägenhet m.fl. glädjeämnen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11416
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 01 dec 2006, 20:13

Calle C skrev:ISO-standard och CE- certifikat gagnar inte utvecklingen av bra segelbåtar, tvärtom de försvårar.
Möjligen kan man se kravet på CE-certifiering som ett handelshinder, men de som minns t ex polska importbåtar på "den gamla goda tiden" kan förmodligen se det helt annorlunda. Däremot håller jag helt med om att certifieringen sker på fel sätt och ett "kvalitetslöfte" som inte övervakas är naturligtvis ingenting värt.

Ur ett historiskt perspektiv var Sverige, Norge och Finland tidiga med krav och typgodkännande av fritidsbåtar. Det kan diskuteras om vi bytt ner oss - CE-normerna är på många områden hårdare än "blå skylten".
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 01 dec 2006, 20:41

Miwa skrev:Gjorde en tur till Nautiska Magasinet för inköp av mer referenslitteratur.
Seaworthiness av Marchaj kunde jag glömma,men det blev Heavy Weather Sailing(Bruce) och Principles of Yacht Design av Lars Larsson och Rolf Eliasson.
Eliasson har tydligen deltagit i arbetet med den europeiska ISO standarden.

Oavsett vilken bok jag öppnar,så återkommer man till Fastnetolyckan -79.
Analyserna verkar också likartade.
Det är samma båtar som var bra då,som man menar är bra än idag! :o
I allafall om man menar förmåga att segla i hårt väder och att räta sig själv snabbt från 180´läge.

Som exempel jämförs Contessa 32 med olycksbåten Grimalkin.
Tja,det passar ju en konservativ seglare av min sort.

Alltså blir det ingen Bavaria nästa gång det blir båtbyte.En gammal S&S ligger bättre till i så fall.
Hm få se nu...IW 31 kanske? Ja varför inte!

Appropå stabilitet och seglingsförmåga i samband med en kapsejsning,läste jag två tester av min lilla Pokus.
Den klarade sig utmärkt i bägge fallen!
Det gjorde han bra,Bernt Lindqvist!
Det känns tryggt,för här ska seglas! 8)

Hälsn.Miwa
Båten du själv nämnde för ett par dagar sedan "SHE-36", den plockade även upp en hel besättning från en förlist båt under fastnet
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Inlägg av Miwa » fre 01 dec 2006, 21:18

Ja,Calle!
Du menar förstås Lorelei den franska She 36:an,som plockade upp 7 man från OOD 34:an Griffin.

Är det en så´n jag borde ha istället för min J 17?
Jag såg en She 36:a i Saltsjöbaden för många år sedan och gillade den.
Jag håller ögonen på många olika båtar,för vem vet,om ett par år så kanske...
I alla fall ska fyran bli klar innan det kan bli aktuellt med ett byte.
Anledningen skulle vara att segla till Gotland lite oftare.Då duger även den mindre Iw 31:an

Hälsn.Miwa

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 01 dec 2006, 21:49

Miwa skrev:Ja,Calle!
Du menar förstås Lorelei den franska She 36:an,som plockade upp 7 man från OOD 34:an Griffin.

Är det en så´n jag borde ha istället för min J 17?
Jag såg en She 36:a i Saltsjöbaden för många år sedan och gillade den.
Jag håller ögonen på många olika båtar,för vem vet,om ett par år så kanske...
I alla fall ska fyran bli klar innan det kan bli aktuellt med ett byte.
Anledningen skulle vara att segla till Gotland lite oftare.Då duger även den mindre Iw 31:an

Hälsn.Miwa
Absolut Miwa
En She-36a är du värd.
Jag hade absolut köpt en om den bara hade varit i skick.
J 17 har fördelen av att vara en liten båt, det blir lite mer segling på så sätt. Personligen hoppas jag att din 4a blir klar och sjösatt, efter det behöver du inte fundera mer. Du har hittills gjort ett jättefint jobb med den, du får inte låta den gå i träda, i så fall får du ringa mig.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Inlägg av Miwa » fre 01 dec 2006, 22:08

Var inte orolig för fyran ,Calle!
Arbetet kommer igång igen efter jul.

She 36 alltså,ja man måste ju sätta upp nya mål.Den har ju riktiga sjökojer också.
Avance 33 och Overseas 35 är också intressanta,tycker jag

Hälsn.Miwa.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 01 dec 2006, 22:19

Miwa

Dom båtarna är något helt annat.
Titta på She-36an ordentligt, och hittar du en i skick så tveka inte.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem
Inlägg: 372
Blev medlem: tis 25 okt 2005, 08:43
Ort: Sthlm

Inlägg av Miwa » lör 02 dec 2006, 23:51

Calle,jag förstår vad du menar,jag har läst på lite mer och inser varför vissa She 36:or är mkt bra!
Kanske t.o.m. en av de absolut bästa i sin storlek.
Samtidigt är det en väldigt stor båt om man ska segla den helt själv ibland.Man är ju ingen ungdom längre.

När jag seglade ensam med \"Hild\" för 20 år se´n,hade jag blodsmak i munnen när det blåste 10 m/s.Fast den båten var gaffelriggad, mkt lovgirig och det fanns förstås inga skotwinchar...
Ibland spred sig ett regn av delar från ett sprängt träblock över däcket och ett av förseglen damp ner.Då fick man snabbt apa upp i masten med ett nytt block,medan båten fick segla sig själv.Det var roligt men hu så tungseglat! :lol:

Fördelen med min lilla J 17 är ju att man klarar sig någorlunda med bara handkraft,när det går på tok.Det är däremot en olämplig båt för den typ av segling vi debatterar här.

Hälsn.Miwa

HaHa
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 19 okt 2006, 13:08

Inlägg av HaHa » tis 05 dec 2006, 00:43

Et lite apropos til sjødyktighet og evne til å tåle en brytende sjø:

Den lille (<30 ft) seilbåten Yactsea valgte feil løp under Golden Gate Bridge. Se nedslagningen i detalj på http://photos.sfsurvey.com/sail_full/index.asp


- Harald
Bild

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » tis 05 dec 2006, 07:57

HaHa skrev:Et lite apropos til sjødyktighet og evne til å tåle en brytende sjø:

Den lille (<30 ft) seilbåten Yactsea valgte feil løp under Golden Gate Bridge. Se nedslagningen i detalj på http://photos.sfsurvey.com/sail_full/index.asp

- Harald
Vad säger man?
Det kan gå fort, undra vad de hade i tankarna 1 minut innan vågen?
"Om en minut har vi ingen båt längre" - Knappast...

Undra hur det såg ut på andra sidan bropelaren och varför de gick så nära land?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 05 dec 2006, 08:33

Ja, varför gick de under just det spannet? Brottet verkar vara rena strandbrottet, inte sjö-mot-ström eller så.

johnez
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 00:39

Inlägg av johnez » tis 05 dec 2006, 11:39

Det verkar var en \"fejk\" kapsejsning, alltså de kapsejsa med flit, det ser ut som det ligger en dykare i vattnet precis där innan båten kapsejsar och sen strax efter ser man tydligt att det står en kille där i våtdräkt.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 05 dec 2006, 11:46

johnez skrev:Det verkar var en "fejk" kapsejsning, alltså de kapsejsa med flit, det ser ut som det ligger en dykare i vattnet precis där innan båten kapsejsar och sen strax efter ser man tydligt att det står en kille där i våtdräkt.
Nu har jag inte kollat in bildserien ännu, men kan det inte vara en surfare i våtdräkt. Är det inte lite väl långsökt/galet att med flit ge sig i i det där?

Tänk vad Mälaren känns lugn när man ser sånt här och diskuterar brytande sjöar.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

johnez
Silvermedlem
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 00:39

Inlägg av johnez » tis 05 dec 2006, 11:49

Ja du kanske har rätt att det är surfare som ändå hade varit där. Men konstigt att han isf seglar så när land också.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 05 dec 2006, 12:08

Nu har jag kikat igenom bilderna och det var ingen rolig syn. Man tycker att båt och besättning redan fått vad de \"tålt\" och så runt bild 28 och framåt.... kommer nästa våg!

Nej, de skulle haft spinnakern uppe så de med bättre fart kunnat surfa genom vågorna och valt ett bättre spår... :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Cthulu
Guldmedlem
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 08 dec 2004, 22:01

Inlägg av Cthulu » tis 05 dec 2006, 14:01

Där ser man att det kan vara bra att stänga luckorna ner i båten ibland..

Skriv svar