Svenska båtar billigare utomlands?
Svenska båtar billigare utomlands?
Priserna på svenska båtar ser ut att variera mer så fort man kommer utomlands:
http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleList.asp?nPage=13
Så klart att dessa två Omega 30A inte är i samma skick men har ni nånsin sett så stor prisskillnad inom landet?
http://www.scanboat.com/uk/BoatSaleList.asp?nPage=13
Så klart att dessa två Omega 30A inte är i samma skick men har ni nånsin sett så stor prisskillnad inom landet?
Det kan ju vara en felskrivning? 35K i stället för 53K verkar ju mer \"i grooven\", om man säger så.
Annars håller jag med om att man verkar fästa litet större vikt vid gott skick, renoveringar och uppgraderingar utomlands än här hemma. Eller så har vi ett sånt pynt- och vårdneurotiskt förhållande till våra båtar att de ytterst sällan tillåts bli verkliga skräcködlor
Annars håller jag med om att man verkar fästa litet större vikt vid gott skick, renoveringar och uppgraderingar utomlands än här hemma. Eller så har vi ett sånt pynt- och vårdneurotiskt förhållande till våra båtar att de ytterst sällan tillåts bli verkliga skräcködlor
Anders S
Tvärtemot vad våra besiktningsmän påstår!, enligt flertalet av dom är det mesta som säljs av gamla båtar i uselt skick! (eller ligger det i deras intresse!? )Anders S skrev:Det kan ju vara en felskrivning? 35K i stället för 53K verkar ju mer "i grooven", om man säger så.
Annars håller jag med om att man verkar fästa litet större vikt vid gott skick, renoveringar och uppgraderingar utomlands än här hemma. Eller så har vi ett sånt pynt- och vårdneurotiskt förhållande till våra båtar att de ytterst sällan tillåts bli verkliga skräcködlor
Man kan nog förmoda att besiktningsmän har relevanta kommentarer om skicket, absolut sett. Men \"uselt skick\" är så relativt. Att en 30 år gammal båt är sliten är naturligtvis oundvikligt - vi såg ju ett exempel på hur olika man kan se på det här i någon tråd för ett tag sedan. Det kan kanke vara så att besiktningsmannen inte lika lätt kan motivera sin existens positivt (jag hjälper dig att göra ett bättre köp) som genom att skrämmas (utan mig kan du bli lurad, pucko...). Kanske besiktningsmannen skall sadla om och bli \"personal shopper\" för båtspekulanter. Kanske en ide ?
Min observation är att man i Sverige ser ett relativt sett \"fast pris\" på en Omega 30 (exempel, bara), och där det individuella exemplarets skick och utrustningsnivå inte direkt påverkar vilket pris man försöker ta ut. Går man utomlands inser man att det är större skillnad mellan olika exemplar, ofta motiverat med en lista över renoveringar och uppgraderingar.
Kommentarerna om \"pynt och vårdneuros\" var nog mest avsedd att peka på alla de som sliter ner gelcoaten litet varje år för att få sin 70-talare att glänsa som ny, och renovering betyder att ersätta gardinerna när de blir blekta. Svensken reagerar oftast mer negativt på nymålade fribord än på dåliga segel och skattar en varmvattenberedare högre än nya styrwirar, om man vill vara litet spetsig.
Min observation är att man i Sverige ser ett relativt sett \"fast pris\" på en Omega 30 (exempel, bara), och där det individuella exemplarets skick och utrustningsnivå inte direkt påverkar vilket pris man försöker ta ut. Går man utomlands inser man att det är större skillnad mellan olika exemplar, ofta motiverat med en lista över renoveringar och uppgraderingar.
Kommentarerna om \"pynt och vårdneuros\" var nog mest avsedd att peka på alla de som sliter ner gelcoaten litet varje år för att få sin 70-talare att glänsa som ny, och renovering betyder att ersätta gardinerna när de blir blekta. Svensken reagerar oftast mer negativt på nymålade fribord än på dåliga segel och skattar en varmvattenberedare högre än nya styrwirar, om man vill vara litet spetsig.
Anders S
Har vid 2 tillfällen rest sverige runt för att hitta båt, måste säga att det finns mycket usla båtar. Åkte 40 mil enkel väg till en uppe i stockholm hans båt var i toppskic knya segel o allt. När vi kom dit ville han ha 380000 kr , vi började att titta på de nya seglena de var anskrämliga
Genuan däremot låg hos segelmakaren den skulle lösas ut så fort båten var såld. Sen åkte vi vidare till båten, det första vi märker är att skrovet har varit med om en del. Egentligen skulle vi vänt men optimisten i oss hoppades på ett trevligt innre. väl inne i båten var det en ren katastrof.
batterierna stod på mattan i salongen motorn var en rostklumpspisen var inte ens avtorkad. lite förbannad frågar säljaren oss nå vad tycker ni, jag svarade ärligt du har för f.....n lurat upp oss alla dessa mil för att se på skräp,svaret blev att ni från västkusten är lite kräsna när det gäller båtar.
Min åsikt är att det finns mycket skräp o många av dessa ligger på ostsidan , var 6 turer för att kika alla var mer eller mindre bra, men priset låh i paritet till de bra exemplaren, hoppas det ändrar sig
//Johan
Genuan däremot låg hos segelmakaren den skulle lösas ut så fort båten var såld. Sen åkte vi vidare till båten, det första vi märker är att skrovet har varit med om en del. Egentligen skulle vi vänt men optimisten i oss hoppades på ett trevligt innre. väl inne i båten var det en ren katastrof.
batterierna stod på mattan i salongen motorn var en rostklumpspisen var inte ens avtorkad. lite förbannad frågar säljaren oss nå vad tycker ni, jag svarade ärligt du har för f.....n lurat upp oss alla dessa mil för att se på skräp,svaret blev att ni från västkusten är lite kräsna när det gäller båtar.
Min åsikt är att det finns mycket skräp o många av dessa ligger på ostsidan , var 6 turer för att kika alla var mer eller mindre bra, men priset låh i paritet till de bra exemplaren, hoppas det ändrar sig
//Johan
Naturligtvis håller jag med - det är inte kul att bli nonchalant bemött som köpare och spekulant - och bjuda på titt på en sketen båtrackare är dålig stil.
Men man skall ju i rättvisans namn inse att båtens verkliga skick inte måste följa utseendet. En besiktningsman borde vara proffs nog att sätta sig över sådant och se igenom ytan, även när ytan är ful...
Som man säger - skönhet sitter på ytan, endast fulhet går på djupet.
Men man skall ju i rättvisans namn inse att båtens verkliga skick inte måste följa utseendet. En besiktningsman borde vara proffs nog att sätta sig över sådant och se igenom ytan, även när ytan är ful...
Som man säger - skönhet sitter på ytan, endast fulhet går på djupet.
Anders S