Hur tätar man utanpåliggande fönster?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Hur tätar man utanpåliggande fönster?

Inlägg av TOR_A » tis 31 okt 2006, 15:24

Hur tätar man på bästa sätt utanpåliggande fönster som är skruvade i ruffen. Har hört att ”infällda” fönster med alulist ska hålla tätt bättre. Någon som vet vad problemet med den utanpåliggande konstruktionen är? Är det möjligen så att den inte tål rörelser mellan fönster och ruff? Läcker vattnet in via skruvhålen?

Blir vansinnig på båtar som inte håller tätt uppifrån!

/Erik

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 15:52

Hej

Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tis 31 okt 2006, 16:26

Butylgummilist, inhandlas hos din lokale glasmästare i lämplig mängd. Demontera rutan, gör rent, montera med listen mellan ruta och överbyggnad.
Alla borde ha skägg

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Inlägg av TOR_A » tis 31 okt 2006, 17:03

Calle C skrev:Hej

Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Hej Calle
Rutan är nog monterad med sikaflex (svart sådan). Så det ska alltså vara en gummipackning i skruvhålet i fönstret, som en liten bussning? Det är det säkert inte. Betyder att man måste borra alla hål lite större för att få plats med packningen (om jag nu fattat detta rätt).
/Erik

TOR_A
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: fre 04 aug 2006, 23:43

Inlägg av TOR_A » tis 31 okt 2006, 17:05

Misil no87 skrev:Butylgummilist, inhandlas hos din lokale glasmästare i lämplig mängd. Demontera rutan, gör rent, montera med listen mellan ruta och överbyggnad.
Hej Peter
Låter intressant att använda en tätningslist istället för sikaflex. Ska listen vara så pass bred att man skruvar igenom den? Hur gör man med de överlappande ytor som inte täcks av listen, fönstrets överlapp i förhållande till hålet är ju inte jämt fördelat runt fönstret (i fram och bakkant är text överlappen större).

Har du testat denna lösning själv på den här typen av fönster?
/Erik

Nubben
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: ons 04 okt 2006, 15:38
Ort: Helsingfors
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tis 31 okt 2006, 20:05

Silpruf är åtminstone vad som används av vissa båttillverkare i Finska Österbotten...

http://www.byggtema.com/byggtema/shop/a ... r%20patron.[/url]

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 20:39

TOR_A skrev:
Calle C skrev:Hej

Troligtvis är dina rutor av akryl(Plexiglas) eller Polkarbonat(Lexan).
När dessa monteras skall det vara en gummipackning i hålet där skruven sitter för att kunna ta upp de rörelser som blir av temperaturen och fuktigheten, är det stumt monterat riskerar du inte enbart läckage utan också krakeleringssprickor pga materialspänningarna.
Viktigt är också att tätningsmedlet inte är aggresivt mot plasten.
Vanlig silicon med ättika är inte bra, sikaflex tror jag fungerar bra.
Obs att tätningsmassan bör vara ljus för att minimera temperaturutvidgningarna och på så sätt minska spänningskorrisionsrisken.
Hej Calle
Rutan är nog monterad med sikaflex (svart sådan). Så det ska alltså vara en gummipackning i skruvhålet i fönstret, som en liten bussning? Det är det säkert inte. Betyder att man måste borra alla hål lite större för att få plats med packningen (om jag nu fattat detta rätt).
/Erik
Helt rätt uppfattat
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Inlägg av J@nne » tis 31 okt 2006, 21:09

Butyltätning finns på patrontub eller som en klibbig remsa mellan två smörpapperslikande historier.
Finns faktiskt på det numera beryktade biltillbehörsföretaget med ett mera känt namn (Biltema) Att använda silikon är helt förkastligt på plexi eller makrolon då det är en för slät yta på dessa. Butylmassan är en klibbig sak som har en tendens att inte torka så fort som man vill. I en hög sommartemperatur kan den nästan börja rinna nerför överbyggnaden.
Bilglasmästerierna använder det för att limma bilrutor.
Men för att täta båtfönster går det utmärkt, bara man ser till att maska av ordentligt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 23:05

Thor_A

Om du ska borra så inhandla riktiga borr för ändamålet.
Det går att använda vanliga borr om du bryter skärvinkeln, kyl gärna med vatten samtidigt.
Calle

Se gla ut

Skriv svar