Om barnflytvästar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Compis seglare
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 19 jul 2004, 23:13

Om barnflytvästar

Inlägg av Compis seglare » mån 19 jul 2004, 23:18

Upptäckte strax innan avfärd med familjen att 4-åriga pojkens flytväst - nyinköpt förra året glider i justeringarna vid lite belastning (inte låset alltså).
Ilfart till närmaste marina i Västervik konstaterades att 20-30 kg västar varit slut länge och svåra att få tag i...

En nödlösning var att låsa banden med en liten knut med det kändes inte helt optimalt under de 2 korta dagar vi var till sjöss.

Västen(modell räddning) är av fabrikat Craft och banden verkar både för tunna och för glatta. 2 -åringen har en likadan av fabr. Craft (som storebror tidigare haft) och den glider inte eftersom banden är både tjockare och strävare.

Innan nästa seglats skall \"riktiga\" flytvästar inköpas och jag funderar på att köpa de som Sjöräddningssällskapet har. /fabr. Crewsafer. Har även inbyggd säkerhetssele.
Dyra men när det gäller säkerheten måste ju kvaliten och funktion vara Nr 1.

Tacksam för synpunkter och erfarenheter...

Hoppas också att ni kollar era egna västar....

Naturligtvis skall jag lämna tillbaka denna \"undermåliga\" flytväst och med tanke på den drunkning som hände en 7 årig utländsk pojke här i Småland vid någon kanotfärd i förra veckan där han gled ur västen är ju detta en sak som måste prioriteras. (utan att veta vilket typ av väst de använde)...

Jag skall ta en titt på de nya västarna till vuxna som inköpts av samma tillverkare. Ev blir det då fler returer...

Skriv svar