Murena 30

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Henrik_S
Guldmedlem

Murena 30

Inlägg av Henrik_S » lör 28 okt 2006, 10:17

Hej

Jag är intresserad av att höra all typ av erfarenhet av Murena 30.

Svagheter/styrkor

Har hört att de förstärktes i kölinfästningen i slutet av 70 talet. Är det så och avhjälpte det problemen?

Vad ska man vara försiktig med vid köp?

Hur är de att segla?

Vilka likvärdiga alternativ (bättre?) finns till Murenan?

OSV

Mvh

Henrik

Ravage
Diamantmedlem

Re: Murena 30

Inlägg av Ravage » lör 28 okt 2006, 10:58

Henrik_S skrev:Hej

Jag är intresserad av att höra all typ av erfarenhet av Murena 30.

Svagheter/styrkor

Har hört att de förstärktes i kölinfästningen i slutet av 70 talet. Är det så och avhjälpte det problemen?

Vad ska man vara försiktig med vid köp?

Hur är de att segla?

Vilka likvärdiga alternativ (bättre?) finns till Murenan?

OSV

Mvh

Henrik
Henrik,

Det jag hört, sett och läst är följande:

1978 förbättrades kölkontruktionen(20mm laminat nytt balksystem), friborden höjdes 10 cm och produktionen togs över av Boatsman i Vaxholm.

Med tanke på hur en Murena i hamnen har gått på ( både akterifrån och framifrån) verkar denna kölförbättring vara god nog. Eftersom den har 1,09 i lystal (samma som scampi) bör denna segla väl så bra som de flesta 30 fotarna från samma tidsperiod. Det jag sett av Murenan är att den tuffar på bra med sina stora genua (som dock är jobbig att hantera) även i lättare vindar.

Det sägs att volymen inombords är god men att utförandet på inredningen är mindre bra och ger amatörbyggnationskänsla.

Om det finns alternativ...

Skulle tro att Scampin, Balladen, Möre 30:an,Aphrodite 30:an, Maxi 87:an är en del av de alternativ du har i ungefär samma prisklass. Jag hade nog kollat lite extra på Scampin om du vill ha fin volym inombords och fina segelegenskaper för ca 200 000 sek. Även Cumulusen är förresten intressant, kanske t.o.m mer intressant än Scampin tack vare ett snyggare utseénde.

Lycka till /Dan

JohanFredriksson
Rookie

Inlägg av JohanFredriksson » lör 28 okt 2006, 13:24

Hej Henrik
Jag har en Murena från 1976 som jag är väldigt nöjd med.
Köpte henne för tre år sedan.
Det är köle förstärktes och ruffen höjdes stämmer. Nu tycker inte jag det har varit någon jätteskillnad på de båtar jag kikat in i gentemot min egen. Men visst lite högre i tak är ju inte fel.
Jag gick på i 6.5knop i förra sommaren och visst det blev skador på köl och infästning, kölen släppte. Men kölen slog inte in i båten och inga läckage uppstod. Varvet slipade kölsulan och drog fast kölbultarna. Sen var hon med i matchen igen.
Seglingsmässigt så seglar hon helt ok... tuffar på i 6-7knop vid skaplig vind. I lättvind tycker jag hon blir trög. Spinnaker och hoppas på att vinden kommer från rätt håll. Båten ska seglas hyffsat upprätt och det är bara skönt att sitta och hänga. Bredden är överlägsen och den känns stor jämfört med båtar i samma längd.
För min del så kikade jag på Scampi och Comfort 30 men prsiet på Murenan avgjorde. Ca 50-80000:- lägre.
Tänk på att få en fräsch inombordare. Min var helt ok... tyvärr bensinare. Gillade inte tanken med det och när den började krångla bytte jag motor. Nu sitter en helt ny VP D1-20 med 130 drev på plats.
Lycka till med köpet. Jag rekommenderar Murenan
MVH Johan

Henrik_S
Guldmedlem

Inlägg av Henrik_S » lör 28 okt 2006, 13:40

Tack för svaren.

Någon som har en åsikt om var priset på en normal fräch sen Murena med ok motor och segel ska ligga?

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » lör 28 okt 2006, 13:51

Henrik_S skrev:Tack för svaren.

Någon som har en åsikt om var priset på en normal fräch sen Murena med ok motor och segel ska ligga?
Henrik,

En sak kan du vara säker på gällande detta forum, alla har starka åsikter :wink: . Svaret kommer snart.

själv har jag dock ingen välgrundad åsikt just nu :roll: men ca 200000 sek med ok motor och frächa segel är en gissning.

/dan

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » lör 28 okt 2006, 15:03

Jag lät besiktiga en för några år sen. Se upp för fukt i däck vid röstjärnen och vid förstagsinfästningen. För mig resulterade besiktningen i att det inte blev något köp. (Hade även mejlkontakt med en M-ägare, som också hade problem med röstjärnen.)

Henrik_S
Guldmedlem

Inlägg av Henrik_S » sön 05 nov 2006, 21:20

Är det flera som har erfarenheter av Murenan?

Jag är intresserad av att höra både för och nackdelar.

Mvh

Henrik

Memo
Rookie

Inlägg av Memo » tis 07 nov 2006, 08:33

Hej Henrik

Vi köpte en Murena 2004 och stod då i valet mellan Comfort 30/Scampi men valde Murenan till slut. Murenan har stor sittbrunn och bra brett däck. Vi har läckage vid röstjärnen och förpiksluckan men annars känns båten väl ihopskruvad. Vårat ex fick vi för 140000 kr vilket är mycket billigare än andra 30fotare. Dock behövdes det mycket jobb att få den i bra skick. Riggen är lite lurig att sätta första gången men om man märker upp vantskruvarna när den står riktigt blir det enkelt nästa gång. Riggen känns väldigt stabil. Jag har jobbat rätt mycket med båten så har du några frågor kan du maila mig!

Vi trivs väldigt bra med båten, och är nöjda med vårt val!
Seglar om syrrans comfort!!

Du kan kolla in hemsidan: http://user1.netatonce.com/~u16648/

Memo

Henrik_S
Guldmedlem

Inlägg av Henrik_S » tis 07 nov 2006, 10:08

Tack Memo

Snygg hemsida!!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 07 nov 2006, 21:26

Henrik_S skrev:Är det flera som har erfarenheter av Murenan?

Mvh

Henrik
Om du vill läsa en artikel från tiden då det begav sig ska du leta upp Båt För Alla nr 4 -75. Jag såg det idag när jag var på biblioteket och letade efter en artikel om 707.

BfA testar Murena - Kappseglare som blivit familjebåt

Bild
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 07 nov 2006, 21:30

Henrik_S skrev:Är det flera som har erfarenheter av Murenan?

Mvh

Henrik
Om du vill läsa en artikel från tiden då det begav sig ska du leta upp Båt För Alla nr 4 -75. Jag såg det idag när jag var på biblioteket och letade efter en artikel om 707.

BfA testar Murena - Kappseglare som blivit familjebåt

Bild
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

kent t
Erfaren medlem

murena

Inlägg av kent t » mån 19 feb 2007, 21:45

hej ! har själv en murena sedan -99 fortlöpande underhållit samt hittat!!nytt att komplettera med !
fördelarna -stor sittbrunn,5 fullängdskojer-rymlig,bra att gå på-breda skarndäck,goda stuvmöjligheter-seglar bra för att vara en sjuttitalsbåt.
god manöverförmåga,stadig rigg utan backstag.
nackdelar-hög och framskuten pulpit,ganska bred i fören-kryssar inte lika bra i skvalpig motsjö(jfr scampin).trångt att komma åt impellern,ej \"bärig\" akter-som alla 70 tals båtar.

det finns en tidig bild av min båt på sailguide !

Skriv svar