Segelyta?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Segelyta?

Inlägg av Turbo123 » ons 25 okt 2006, 12:00

Någon som vet vad Sunwind 20 har för segelyta?

I min båtförsäkring står det segelyta, max 10 kvm.

Jag fick rådet att ta en småbåtsförsäkring som tillägg på min hemförsäkring. hos länsförsäkringar. Detta är eg. samma helförsäkring som man kan ta separat, fast det nu bara kostar 150 kr per år.

Villkoret var båtvärde max 35 000 kr och utombordare på max 10 hk.
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Steen
Diamantmedlem
Inlägg: 649
Blev medlem: mån 29 aug 2005, 09:50
Kontakt:

Inlägg av Steen » ons 25 okt 2006, 12:13

Se under \"båtfakta\" på denne sida :)

Längd överallt: 6,00 m Storsegel:
9 kvm
Längd i vattenlinjen: 5,00 m Genua I: 12 kvm
Bredd: 2,45 m Genua II: 9 kvm
Djupgående: 1,25 m Genua III: -
Deplacement: 1,6 ton Självslående fock: Nej
Fenköl (järn): 0,8 ton Spinnaker: 35 kvm
Motor: Utombordare Rigg: 7/8-del. Mast stående på rufftak.
Design: Tord Sundén Lystal: 0,91
Steen
Danmark

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 25 okt 2006, 12:22

Den försäkringen är nog en försäkring som är avsedd för en \"stugbåt\". Försäkringsbolagen brukar ta med sådana till lågt pris i fastighetsförsäkringen. De räknar med en väldigt liten risk - det handlar ju om en eka eller en liten segelbåt i de flesta fall.

Nu till det trista: Trots att du nog fått fått rådet från försäkringssäljaren så kommer bolaget direkt att slå bakut om något händer. Du har en båt med kök, avsedd för övernattning, med mer segelyta än max (din båt har säkert runt 20 kvm) och följdaktligen en helt annan båt än du försäkrat. Du har antagligen ingen skriftlig offert, och ord kommer att stå mot ord - dvs \"villkoren gäller\". Och du kommer inte att få höra ett ord om det här förrän något händer - och då är det så dags. Och tänk om du ställer till det så du blir ersättningsskyldig för något riktigt dyrt - då får du betala själv...

Därför tycker jag att du skall ringa och be om offert på en \"riktig\" båtförsäkring. Den baseras på båtens värde, och för en segelbåt runt 35-40.000 (det är den nog värd, grattis förresten!) blir det kanske 3-400 kr. Det tycker jag att du skall kosta på dig!
Anders S

Användarvisningsbild
Turbo123
Guldmedlem
Inlägg: 80
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:44
Kontakt:

Inlägg av Turbo123 » ons 25 okt 2006, 13:51

Det var tur jag kollade upp detta, eftersom hon som sålt försäkringen hade gjort fel. :o

Nu har jag bytt till en helförsäkring för min båt och det kostade 444 kr per år!
Även det är ju fantastiskt billigt! :)
En blogg om segling - http://segla.kraner.se

Skriv svar