Jag har (hade) en Diva 399 med 28 hk på 5,2 ton båt och tvåblading folding.eriksbo1 skrev: Valet av propeller är något som man borde diskutera fördomsfritt på forumet. Kan det vara riktigt att utgå från att en folding är det primära valet? Den trebladiga foldingen är svindyr. Säkerligen bra, men liksom utanför vettiga ekonomiska ramar. Den vanliga tvåbladiga foldingen upplever jag - utan alla mätningar - som på något sätt ineffektiv. (Min egen vill dessutom inte "slå ut" när man slår in fram eller back, måste upprepa växlingen och "knycka" ut den). Alltså: kunde det vara ett förnuftigare val att installera fast trebladig? Man förlorar lite betr segelegenskaperna. men vinner mycket vid motorgång och manövrering. OK, jag gissar att kappseglare visar tummen ned, men hur är det för vanliga semesterseglare?
Vi har nästan motsatta problemet, båten går för fort på tomgång (ca 3 knop) och backan tar "för" bra.
Toppfart 7-8 knop, cruisingfat 5-6 knop.
Så inte är det fel på tvåbladiga foldingpropellrar!
Frågan är väl om motorn funkar som den ska och om propellern är i bra skick?
Vår kräver nästan ingen kraft för att fällas ut/in då den är uppsmörjd på våren.
Så min rekommendation är fortfarande rak axel med tvåbladig folding.
Lycka till /