Göra ”sportbåt” av en 707?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Göra ”sportbåt” av en 707?

Inlägg av Seglaren » lör 07 okt 2006, 21:54

Nu när farsan och jag har en 707 som saknar i princip alla segel och en hel del trim – varför då inte göra lite mer av det hela? Ett större storsegel, akterrunda, längre bom, gennaker.

(Vet att alla inte gillar gennaker utan föredrar spinnare) men då vi mestadels kommer att segla underbemannade tror jag det skulle passa oss. Gennaker är trots allt ett enklare segel och så får man anledning till att bygga ett peke i kolfiber – utdragbart naturligtvis, helst in med gennakern genom peket också!

Det är bara att inse, 707 kommer aldrig att bli en klass man är hänvisad till LYS. Men det är en rolig båt med potential och kan kanske bli bättre.

Vad säger ni? Vore det ett bra projekt eller är det bara segelmakaren som blir glad som får sälja mer duk, och konkurrenterna på banan då vi får ett på tok för högt LYS av SSF….?

Är lockad av tanken, och nu vill jag ha vatten på min kvarn, inte mothugg 8)
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 07 okt 2006, 22:24

tack för gennakerpiken :lol:
varför inte nöja dej med att göra som jag skulle ha gjort om jag hade hunnit köpa en 707. köp en beg express-spinnaker och en längre spinnakerbom å fixa LYS-cert. det kan aldrig bli fel. nu blev det ju ett nummer mindre än 707 och med en spinnaker liten som ett snytpapper.
hmm.... /m

Ravage
Diamantmedlem

Re: Göra ”sportbåt” av en 707?

Inlägg av Ravage » lör 07 okt 2006, 22:25

Seglaren skrev:Nu när farsan och jag har en 707 som saknar i princip alla segel och en hel del trim – varför då inte göra lite mer av det hela? Ett större storsegel, akterrunda, längre bom, gennaker.

(Vet att alla inte gillar gennaker utan föredrar spinnare) men då vi mestadels kommer att segla underbemannade tror jag det skulle passa oss. Gennaker är trots allt ett enklare segel och så får man anledning till att bygga ett peke i kolfiber – utdragbart naturligtvis, helst in med gennakern genom peket också!

Det är bara att inse, 707 kommer aldrig att bli en klass man är hänvisad till LYS. Men det är en rolig båt med potential och kan kanske bli bättre.

Vad säger ni? Vore det ett bra projekt eller är det bara segelmakaren som blir glad som får sälja mer duk, och konkurrenterna på banan då vi får ett på tok för högt LYS av SSF….?

Är lockad av tanken, och nu vill jag ha vatten på min kvarn, inte mothugg 8)
Intressant tanke som samtidigt ger er världens möjlighet att utnyttja er uppfinningsrikedom. Tror 707:an kan trimmas upp ganska rejält. Göra stäven rak, låta den maximala bredden gå ända bak i akterspegeln, höja masten och köra med high aspect segelplan samt kolfiberspröt och gennaker. Coolt men jobbigt.

/Dan

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 07 okt 2006, 22:33

glömde att skriva att på tjörn runt kan det ju faktiskt vara med rätt många 707or vissa år, fast i år var det vissst rätt tunnt med såna. men kör ner dit å rejsa mot dom och möt den läckraste och snabbaste?? JULIA förstås. very nice!! /m

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 07 okt 2006, 22:52

matsa skrev:tack för gennakerpiken :lol:
varför inte nöja dej med att göra som jag skulle ha gjort om jag hade hunnit köpa en 707. köp en beg express-spinnaker och en längre spinnakerbom å fixa LYS-cert. det kan aldrig bli fel. nu blev det ju ett nummer mindre än 707 och med en spinnaker liten som ett snytpapper.
hmm.... /m
Jo, det är ju en tanke. Det skulle ge dryga 20% extra kvm på undanvind. Spinnaren är dryg 30% större.

Men så är det ju det att vi inte har någon stor, borde man inte ta tillfället i akt och maximera bara för att det är skoj...
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 07 okt 2006, 22:58

-NEJ!!!!!!

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 08 okt 2006, 04:59

Seglaren skrev:
matsa skrev:tack för gennakerpiken :lol:
hmm.... /m
Jo, det är ju en tanke. Det skulle ge dryga 20% extra kvm på undanvind. Spinnaren är dryg 30% större.

Men så är det ju det att vi inte har någon stor, borde man inte ta tillfället i akt och maximera bara för att det är skoj...
Visst tycker jag du ska prova med att maximera segelytan, gör det så man kan återställa båten i originalskick bara. Nästa ägare kanske vill segla med det gamla lyset.
Och gennaker, varför inte? jag har det på min Dominant 78. Dessa båtarna är ju besläktade med varann, du ser mitt segel på "avataren" här till höger.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 08 okt 2006, 06:42

man lär sej väl bäst på sina egna misstag, så testa gennaker vetja :lol:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 okt 2006, 09:20

Gennaker är vanligen ett utmärkt segel, bara man inte kappseglar på kryss-läns-banor. På en såpass liten båt som en 707:a kan man segla gennaker effektivt på två (de är inte trim- eller hanteringsfria de heller) medan man förmodligen vill vara tre för att handskas med en spinnaker, speciellt under kappseglingsförhållanden.

Vad gäller att \"vedbodtrimma\" sin segelbåt så tror jag på det om det gäller att ordna till ett \"känt fel\". Vet man inte utgångslägets fördelar och nackdelar kan det vara svårt att optimera båten. BAra som exempel: Mer storsegel kan göra en båt en aning mer tungstyrd (i bästa fall) eller katastrofalt lovgirig och benägen att broacha (i värsta fall) - beroende på hur nära man är stallgränsen för rodret i normalläget. Ett roder tål bara en viss belastning (orkar bara hålla emot till en viss gräns) , sedan släpper det taget och ramlar igenom. Sådant kan man inte veta utan en viss erfarenhet av båten (eller om man är duktig konstruktör).

Man kan hellre fråga Edvardson vad han tror om sådant här - för visst är det han som ritat 707:an? Annars är en längre bm (begagnad) inga konstigheter och det finns ju en del att hitta på förliket (uppenbarligen).
Anders S

Skriv svar