Vatten säck

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bronco_z
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 08:11

Vatten säck

Inlägg av bronco_z » lör 07 okt 2006, 13:30

Hur gör man med vattensäcken (plastimo)under vintern.
Nån sa att man kan hälla i ättikssprit för att det inte skall smaka plast till våren.Hur mycket ättikssprit i för hållande till vatten mängd skall man ha och skall det ligga kvar över vintern eller endast skölja ur säcken. :?:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » lör 07 okt 2006, 16:36

Töm säcken nu, låt den ligga tom över vintern (gärna med öppen påfyllning och avtappning) och skölj den med ättiksprit blandat i vatten till våren. Kommer du åt behöver du bara slå i litet av blandningen och sedan massera säcken. Det kan väl vara lagom med en dl ättiksprit till fem liter vatten.

Det ättikspriten hjälper mot är plastsmak - den är inte särskilt descinficerande. Här finns det bättre grejor, t ex Dakins lösning (apoteket, recept) eller litet mer låttåtkomliga kommersiella produkter. Men se till att det är \"livsmedelsgodkända\" produkter i så fall - Klorin innehåller för mycket annat kolijox för att vara riktigt människovänligt.

Jag tror Calle kan rekommendera något köpvärt ?
Anders S

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: mån 09 aug 2004, 12:13
Ort: Stockholm

Inlägg av chrise » fre 13 okt 2006, 11:13

Jag tar alltid ut säcken och gör rent den så gott det går i badkaret hemma. En del pill, men funkar bra.
Jag hänger upp den så att den torkar även innuti. Aldrig plastsmak på våren.
Problemet brukar vara att få rent kombinationen av slangar och rör från säcken till pentrypumpen.

/ Chris

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 13 okt 2006, 11:53

Halamid
Calle

Se gla ut

Malin
Trogen medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 11:39
Ort: Bålsta

Inlägg av Malin » fre 13 okt 2006, 15:28

Min käre make kopplade dammsugaren bak och fram till den rengjorda vattensäcken. Fungerade mycket bra som en jättehårtork eller så, fast utan värme. Säcken blev torr på kort tid, det kan ju annars vara lite svårt att få ut det sista.

Malin

Skriv svar