Diva 38

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Diva 38

Inlägg av consensus » ons 04 okt 2006, 12:25

Sen introduktionen år 2000 har man inte hört speciellt mycket om Diva 38. I mina ögon är det en spännande båt med flera attraktiva egenskaper.

Vet någon hur många som byggts?

Vet någon hur kvaliteten har varit?

Det finns inte mycket att tillgå på begmarknaden.

Oa
Trogen medlem

Diva 38

Inlägg av Oa » ons 04 okt 2006, 19:29

Jag har seglat en hel del med en kompis Diva 38. Den är fantastiskt trevlig att segla och mycket välplannerad både inne och ute. Jag vet inte hur många som byggts, men jag tror jag hört att det ska vara c:a 40 st.
Kvalitén tror jag är bättre än ryktet om de gamla Divorna (hoppas jag inte gör någon upprörd) men helt klart inte i nivå med de Svenska Orustbyggena. Han har haft en del problem med läckande infästningar i däck mm, men allt har gått att åtgärda utan några större problem. Lacken invändigt verkar inte heller vara fantastisk (snabbt sliten på utsatta ytor)

Det jag verkligen gillar med båten är seglingsegenskaperna, sittbrunnslösningen (utan det fasta sittbrunnsbordet), pentryt och planneringen av kojerna (med tvåvåningskoj i ena akteruffen).

Det jag har svårare för är att när allt är draget till rorsman blir det rätt lätt lite rörigt bland skot fall och trimtamp, och när gasten skotar är han vänd akteröver. Masten går ner i salongsbordet. Allt detta är rätt överkommliga saker.

På det stora hela tycker jag att det är en riktig drömbåt och hade jag själv råd skulle det vara en av toppkandidaterna i den prisklassen :D

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tor 05 okt 2006, 09:35

Tackar!

Skriv svar