Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 17 okt 2006, 10:29

Kan det verkligen vara så svårt/dyrt att förstärka en oskadad botten? Man kanske skulle starta en firma och erbjuda paketpris på Bavariaförstärkningar...
Om 30 år finns det väl en massa mer billiga segelbåtsmärken. Då blir allt mera annorlunda ändå, så hur andrahandsvärdet är då måste ju vara tämligen svårt att sia om.
Skulle inte förvåna mig om tex kineserna kommer att bygga båtar som är kopior av Orustbåtarna. De ändrar bara lite grann eller inget och säger att det är en kinesisk konstruktion, lika som de gör med Rolexklockor och you name it. Båtarna blir kanske lika billiga som Bavaria och kvaliten blir bara lite sämre än Orust pga av arbetarna jobbar 18 timmar för en skål ris. Den som slarvar ställs mot en tegelvägg samma minut.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Sumprunkarn
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 21 nov 2005, 11:39

Inlägg av Sumprunkarn » tis 17 okt 2006, 10:40

Om 30 år är hela EU underleverantörer åt de kinesiska företagen, som lägger ut produktionen här, eftersom kineserna är för dyra.

Att plasta några bottenstockar i en gammal halvtonnare har jag för mig Segling angav för flera år sedan kostade 30 papp - då. Säg 40 nu och lägg till att (av vad som framgår av andra inlägg ovan) hela botten- (eller skrov-) laminatet är för tunt så blir frågan på vilken sida om 100-pappsstrecket man hamnar. Eller?

sjost
Silvermedlem
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 19 apr 2004, 21:10
Ort: Göteborg

Hmm

Inlägg av sjost » tis 17 okt 2006, 15:45

Kan det inte vara lite så att anledningen till att alla gamla 70-talsbåtar är bra kvalitet på nu, är att alla redan har försärkt kölen, förstärkt bottenstovkar och eftermonterat röstjärn osv... Det fanns ju dock en del brister på många båtar från den tiden med som med åren de flesta åtgärdat.. Om 30 år, så är en bra underhållen Bavarie säkert fixad på de punkter som var ett problem då dom var nya...

Sen är det en annan sak att man borde ha lärt sig vid detta laget hur sakerna skall se ut för att hålla...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 17 okt 2006, 18:17

Hur saker skall se ut för att hålla, Det har man haft kunskap om mycket länge.

Här handlar det mer om ekonomisk optimering.
Då blir saker tunna o klena på gränsen.......... :o

Om 30 år tror inte jag att det finns så många Bav kvar ifrån idag, och de som finns kvar är belagda med \"körförbud\"
Calle

Se gla ut

OLEF
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 16 okt 2015, 09:24

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av OLEF » fre 20 nov 2015, 17:00

Hej!
Väcker liv i en gammal tråd då jag också är lite inne på en Bavaria 33 2006.
När jag läser igenom tråden så ser jag att en del skriver att Bavaria har snålat i mängden material i skrov/köl.
Jag antar att man jämför med t.ex Orust-byggen (som jag älskar men inte riktigt har råd med!).

Ex. "Varje kilo plast man inte lägger i skrovet är en besparing, varje kilo i kölen man kan slippa är en besparing."

Enligt Sailguide så väger en Bavaria 33 Cruiser modelår 2005 - 2007 5,4 ton med 1,45 ton i kölen.
En Hallberg Rassy 34, modellår 1990 - 2005 väger 5,3 ton med 2,1 ton i kölen.

Nu blir jag lite konfunderad. Kölen är förvisso tyngre i HR men totalvikten större i B33C.
Väger man på olika sätt?
...eller är kommentarer likt den citerade ovan bara önsketänkande från haters!?

Mvh Ola

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Anders S » fre 20 nov 2015, 20:34

Det saken handlar om är den eviga frågan då det gäller mekaniska konstruktioner: Du kan få vilka två du vill av dessa dessa tre: "Billig" "Stark" och "Lätt".

Ett Bavaria handlar om att bygga en så stor och rymlig båt som möjligt till ett så lågt pris som möjligt. Sedan vill man ha en lättdriven båt, då behöver man inte köpa så dyr mast och så dyra segel. Med en lättare köl väger båten mindre och seglar bättre, om det inte blåser. Båten med den lättare kölen kan byggas klenare och enklare, för den belastas inte lika hårt. Sedan handlar sällan saken om vikt eller materialåtgång enbart, utan om materialfördelning och om konstruktionen är enkel eller komplex. Sedan tillkommer inredning och andra tillbehör, en stor del av vikten på en båt är inte strukturell. Till exempel har Bavarian en mycket mindre motor än Rassyn.

Men Bavaria bygger inte radikalt annorlunda än andra produktionsvarv. De använder samma typ av råvaror, de använder samma eller snarlika konstruktionsteam, som använder samma CAD-programvaror. De räknar på samma sätt på belastningar etc etc.

Även Bavaria har lärt sig av sina misstag med Matchmodellerna och dimensionerar ordentligt. Tittar man sedan på Bavarias modellhistorik, så har man i tidernas gryning byggt "stabila" båtar, därefter har man material- och produktionsoptimerat för att på senare år ha samma mogna produkt (designmässigt) som andra tillverkare.

Att Bavaria år 2005 (tillsammans med J&J) har lyckats med det som Rassy (ihop med German Frers) fixade 1990 är ju inte orimligt.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Spider » fre 20 nov 2015, 22:22

Anders S: Varifrån kommer din åsikt " Tittar man sedan på Bavarias modellhistorik, så har man i tidernas gryning byggt "stabila" båtar". När var tidernas gryning?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Anders S » fre 20 nov 2015, 23:26

Spider skrev:Anders S: Varifrån kommer din åsikt " Tittar man sedan på Bavarias modellhistorik, så har man i tidernas gryning byggt "stabila" båtar". När var tidernas gryning?
80-talet! Spana in Bavaria 1060 eller 1130 för att se exempel. Axel Monhaupt gällde som konstruktör fram till 92-93 någon gång. http://sailboatdata.com/view_designer.a ... ner_id=101

De här tidiga båtarna anser många är mer välbyggda än många av de senare, prispressade modellerna. Bavarias "dåliga rykte" kom sig av de genvägar man tagit i byggandet, från (säger vi---) 95 och framåt. Jag har gett litet exempel tidigare i tråden. De verkligt klena båtarna var ju de trimmade Matchmodellerna, som ju också ställde till det ordentligt för företaget.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Spider » lör 21 nov 2015, 08:21

Kul, dom har jag aldrig sett tidigare. Min uppfattning när jag träffar ägare av Bavaria är annars att dom inte drabbats av att båtarnas inredning ramlat loss och att det inte är mycket som gått sönder. Tiden då denna tråd skapades var ju då många ville racka ner på dessa båtar så det vore intressant att höra hur ägandet blev för de som köpte Bavaria för ca 10 år sedan.

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Vilda » lör 21 nov 2015, 08:43

Intressant med så mycket åsikter, vill gärna bidra med några erfarenheter. Vi har nu en Bavaria 36H från -99. De första 5 åren gick hon charter i Medelhavet, därefter som privatbåt i Sverige. Vi köpte i år. Jag har kollat igenom i stort sett allt för att lära känna henne. Är mycket nöjd, hittar inte alls den påstått dåliga kvaliteten .
Goda vänner har en 42a från -00, samma sak där. Hon har seglats några år i Skottland och nu Spanien efter att först varit i Sverige.
Visst brister det i en del finish, slip och lack av inredningsträ håller förstås inte högsta klass, och snickerier är inte Orusthantverk, men det är där rätt mycket av prisskillnader ligger och det kan jag ta.
I övrigt är "allt" åtkomligt och i jämförelse med vår tidigare (varvsbyggda) Mamba 33 är i princip allt av bättre kvalitet.
Seglar helt ok, förstås inte lika pigg som Mamba, men ok.
Pär

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Spider » lör 21 nov 2015, 08:48

Vad skoj med en ägarkommentar. Det är ju bara ni som äger båtarna som vet hur det är. Jag som seglat fällkölsbåtar i många år fick i början höra hur mycket problem det skulle vara men jag har själv aldrig upplevt dessa.

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Anders » lör 21 nov 2015, 23:16

Hej
Vi köpte en Bavaria 32 ny till sommaren 2005 som vi seglade till och med sommaren 2014, dvs 10 somrar. Bytte sedan båt för att köpa större båt.
Enda felen som uppstod under dessa år var 1) instrumentpanelen till motorn (Volvo Penta original) började läcka in vatten, behövde tätas om 2) displayen till timräknaren till motorn valde efter några år att bara visa siffror ibland. Ett vanligt fel som alla utan Volvo Penta känner till..
Dvs enda felen vi hade var relaterade till Volvo Penta, men det var ju inga allvarliga fel.
Båten var lättsåld hösten 2014.
Du får gärna kontakta mig om du vill prata mer. Jag har som sagt 10 års faktisk erfarenhet.

Med vänlig hälsning

Anders Längnäs

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Spider » sön 22 nov 2015, 08:34

Hej Anders.
Vi seglar Windex många år till hoppas vi. Jag tyckte bara det var intressant med en så gammal tråd där andra än ägarna skrev vad som skulle hända med en Bavaria. Skoj att iaf några ägare kunde visa på att båtarna inte erbjudit stora problem för sina ägare. Alltid tråkigt när båtar smutskastas oemotsagt tycker jag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Anders S » mån 23 nov 2015, 07:27

Spider skrev:Hej Anders.
Vi seglar Windex många år till hoppas vi. Jag tyckte bara det var intressant med en så gammal tråd där andra än ägarna skrev vad som skulle hända med en Bavaria. Skoj att iaf några ägare kunde visa på att båtarna inte erbjudit stora problem för sina ägare. Alltid tråkigt när båtar smutskastas oemotsagt tycker jag.
Frågan är väl (jag har ju kallats hater) vad som är smutskastning.

Att det finns lågprislösningar på Bavaria, precis som på alla andra prispressade båtar är ju en sak, men Bavarias stora och jobbiga problem var ju den strukturella konstruktionssvagheten på Matchbåtarna. Bavaria har aldrig haft några stora problem med kundernas förväntningar, platsbrist ombord eller båtarnas prisvärdhet. Däremot har man, mer eller mindre öppet hanterat, haft problem med kölkonstruktioner och i något fall tappad köl (den norska båten som grundstötte vid Grebbestad) eller kölsprickor (gjutjärnet sprack och lossnade).

En av de stora skillnaderna mellan traditionellt svenskt båtbygge och kontinentala båtvarv har ju varit det faktum att (Sverige, svenskarna och deras modus navigari) man oundvikligen kommer att smälla på sten om man seglar i svenska skärgårdar, och där är alla moderna (djupa, fenkölade, med koncentrerad kölmassa) båtar mer utsatta än gammaldags helt eller halvt långkölade båtar. (Mer allmänt är ju också risken med och respekten för en grundstötning på Englands västkust eller franska Atlantkusten motiverad. Ställer man sin båt parkerad på en sten DÄR, så vill det till att man har försäkrat, så det gör man inte. Att gå på grund är numera ett problem även i Skandinavien, men det har det alltid varit i litet vildare farvatten.)
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Bavaria 33 - har du erfarenhet? På riktigt - inte bara snack

Inlägg av Spider » mån 23 nov 2015, 08:25

Mitt inlägg var inte riktat mot dig Anders S. Kölproblemen är ju (eller var) faktiska problem och inga rykten.

Skriv svar