Ny 707-sajt!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Ny 707-sajt!

Inlägg av Seglaren » fre 22 sep 2006, 23:14

http://www.707.sailfast.se

MVH. Seglaren (numera ägare av en 707)

Bild
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » lör 23 sep 2006, 10:04

Suveränt jobbat Tomas, och snabbt! Nu är det upp till oss andra att skicka information. Skall bara hinna få den också...

Man blir lite sugen att behålla båten i vattnet ett tag och slå det stående Chessfartrekordet :lol:

Ha det gott /Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » lör 23 sep 2006, 15:52

vad har du använt för mall/program? mycket fin hemsida.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » lör 23 sep 2006, 21:48

MiniMe skrev:vad har du använt för mall/program? mycket fin hemsida.
Då jag har svårt att låta bli att göra en ny hemsida varje gång jag byter båt, har köpt 3 segelbåtar denna sommar:-) har jag kommit fram till att det är bra med ett enkelt program, enklare än Dreamweaver och liknande som är bra, men jag har inte tid att sitta och peta längre varför jag numera använder Effective Site Studio. Enkelt och snabbt att använda och uppdatera hemsidan med. Kan rekommenderas om man vill ha ett snabbt och enkelt program. Man är mer begränsad är med HTML-editorer, men å andra sidan får man jobbet gjort!
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » mån 25 sep 2006, 20:18

Ruskigt granna bilder! Den på S-42 visar tydligt hur mycket förstag det finns kvar att utnyttja.

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 25 sep 2006, 21:13

Ravage skrev:Ruskigt granna bilder! Den på S-42 visar tydligt hur mycket förstag det finns kvar att utnyttja.

/Dan
Ja, det finns en bit kvar. Men hur var det med det. Är det ok att göra genuan så hög det går och man minskar underliket och bibehåller max yta?

Har slängt in ett 30-tal bilder till på sidan idag.

Se SWE42, SWE, 62 och SWE66!
Bilder på skrov, köl, roder, sittbrunn, däcklayout....
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

PelleL
Diamantmedlem
Inlägg: 412
Blev medlem: tor 25 aug 2005, 19:21

Inlägg av PelleL » mån 25 sep 2006, 21:15

Gör du ett längre förlik skall du ha LYS-mätbrev även om ytan är den samma.

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » mån 25 sep 2006, 21:24

PelleL skrev:Gör du ett längre förlik skall du ha LYS-mätbrev även om ytan är den samma.
Sant...MEN lystalet har blivit detsamma. De är dock tveksamma nuförtiden, lysnissarna alltså.

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1248
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 25 sep 2006, 21:42

Ravage skrev:
PelleL skrev:Gör du ett längre förlik skall du ha LYS-mätbrev även om ytan är den samma.
Sant...MEN lystalet har blivit detsamma. De är dock tveksamma nuförtiden, lysnissarna alltså.

/Dan
Ja, just ja, så var det.

Vem blir först med att beställa en högsmal genua :o Hm, vore ju intressant att veta innan man beställer segel.
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 26 sep 2006, 06:17

Ger det ¨något med hög smal genua? Profilen där uppe blir mycket liten. Längre ner blir det större profil istället.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11209
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 26 sep 2006, 06:53

Om man vill Lys-optimera och inte ändrar lystalet kan det nog vara ide att prova med att byta längre förlik med något kortare underlik. Rent teoretiskt ger den längre, smalare vingen mer lyftkraft. Men utan en noggran utvärdering kan man inte veta hur effekten blir, för man ändrar kanske också på ändskiveeffekt (däcksslick), spalten mot storen blir annorlunda mm.

Men den förmodade pluseffekten är i vart fall inte stor och man tar också båten \"ur klass\", ifall man vill raca med andra 707:or.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 26 sep 2006, 10:15

Anders, hur menar du att det ger mer lyftkraft? Vad inverkar?

Tuta o kör
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 29 aug 2006, 18:44

Inlägg av Tuta o kör » tis 26 sep 2006, 10:22

Att öka spalten mot storen kan nog vara bra då det annars väldigt lätt blir inslag i storen med en så stor genua. I lätt vind är det inget problem men när det blåser lite mer så kommer inslaget. Det borde väl i så fall tala för en högsmal genua.
Men blir inte kryssegenskaperna något sämre. Kortare underlik så får du flytta fram skotpunkten. Detta leder ju till en sämre skotvinkel åtminstone i teorin.

Det här med mätbrev från lysnissarna borde väl gå att kolla i förväg. Kan man inte ringa och höra med dom?

/Pontus

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11209
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 26 sep 2006, 10:47

MiniMe skrev:Anders, hur menar du att det ger mer lyftkraft? Vad inverkar?
En vinge får mer lyftkraft om den har ett bättre längd/breddförhållande. Det kan enklast förklaras med att den laminära strömningen kan bibehållas över större del av seglet (den släpper efter en rätt kort sträcka), men det handlar också om högre tryckskillnad därför att den är som störst omedelbart efter att vinden länkats av i framkanten. Mer framkant är sas bättre.

Men ett sådant segel har t ex mindre marginaler för skillnader i anfallsvinkel och "tappar flödet" litet lättare - en bredare vinge är snällare och tål mer avvikelse innan den släpper taget.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 02 okt 2006, 21:03

Anders jag tror nog att du besvarade frågan om varför det är tveksam med det lilla extra i toppen...

Skriv svar