Duk- och segelmakarval till 707:an?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Duk- och segelmakarval till 707:an?

Inlägg av Seglaren » tis 19 sep 2006, 12:01

Ja, nu börjar det roliga. Att utrusta häcken som Dan lurat på mig 8) Skämt o sido så är jag glad och tacksam att Dan lurade in mig i detta! Ska bli skoj som tusan.

Men nu har jag och farsan snart en 707 på gårdsplan utan segel som duger att slå MiniMe och andra kombatanter med.

Då vi är två om båten och den är ganska liten finns det relativt goda förutsättningar att köpa de segel vi vill ha, inte bara det billigaste alltså.

Båten kommer uteslutande att användas till kappsegling och okynnessegling i hårt väder ibland :twisted:

Cruising har jag Vegan till. Vi håller till på Västra Mälarens skyddade fjärdar varför både vind- & vågförhållanden är relativt måttliga. Besättning kommer mest sannolikt att vara 2 resp 1 person.

Ok, där har ni förutsättningarna. Segel bör vi ha till våren, men det vore ju fint att kunna utnyttja höstrabatt också!

Vad ska vi köpa och hos vem?
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Tuta o kör
Trogen medlem

Inlägg av Tuta o kör » tis 19 sep 2006, 14:04

Köpte segel till min 707:a i vintras ifrån Lundh sails. Dom har sytt en hel del segel till 707:or och har rätt bra priser. Köpte storsegel och genua i pentex duk.

Genuan i Pentex duk är grymt bra när det blåser över 5 m/s(håller den till 11-12m/s) men har svårt att fylla i lättvind. (Ska kolla upp dukvikten.) Kommer till nästa år att införskaffa en genua för lättvind och då får det nog bli kevlar för att minimera vikten, x-tech 06 från dimension polyant. Ottosson ska nog få sy denna även om jag inte alls är missnöjd med Lundh sails. Vill bara prova runt lite.

/Pontus

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 19 sep 2006, 15:18

Jag tror nog att kappseglingsdacron typ HTP@plus (Dimension-Polyant) eller Ripstop Polycote (Contender) skulle kunna passa för den storleken av båt vi har. Kolla gärna runt t.ex. Ottosson, Quantum, mm. dvs. segelmakare som har erfarenhet med mindre båtar. (gärna även jolle erfarenhet)

Duken är \"plåtdacron och står även bra när det inte blåser så mycket. Du såg säkerligen under sommaren våra segel?

Det gäller segel upp till 10-12 m/s ovan det borde det kanske vara n´bra ide med AKS-aramid i förseglet eller tjockare Dacron. När jag köpte mina segel tänkte jag om jag använder dacron och de är slut så duger de åtminstone för träning och cruising. Laminat kan vara helt slut dvs. faserna och filmen är brytna. Men det blir spännande att höra vad olika segelmakare säger... Du kan väl går ut med förfrågan till olika segelmakare.

Ravag
Platinamedlem

Re: Duk- och segelmakarval till 707:an?

Inlägg av Ravag » tis 19 sep 2006, 15:46

Seglaren skrev:Ja, nu börjar det roliga. Att utrusta häcken som Dan lurat på mig 8) Skämt o sido så är jag glad och tacksam att Dan lurade in mig i detta! Ska bli skoj som tusan.

Men nu har jag och farsan snart en 707 på gårdsplan utan segel som duger att slå MiniMe och andra kombatanter med.
Jag undrar vem som lurade vem :wink: Fler affärer som 707:an och Trissen och jag är bankrutt :cry: Jag gråter nästan när jag ser alla prylar (speciellt de splitter nya Dyform vanten och dyneema fallen) som användes 2 gånger.

Skulle bara fattas att jag skänker iväg Staren också ......

När det gäller 707:an ser jag det som en investering, feedbacken lär bli enorm :wink:

Lyfte Trissen idag, kranföraren undrade om jag ville ha ett klippkort. Jag träffar snart honom mer än min fru....

/Dan

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tis 19 sep 2006, 16:04

Tja jag hade ställt frågan som du gjort här till 5 olika segelmakare och sett vad jag fått för svar....

Mina tankar då: Eftersom jag antar att det gäller LYS är vi begränsade till 1 storsegel, max 3 försegel och max två spinnakrar. Att ha 3 försegel och 2 nackar på en så liten båt kan tyckas lyxigt det är kanske inte möjligt att köpa allt på en gång men jag tycker ändå man skall tänka tanken att bygga upp garderoben under några år och kanske inte köpa \"allround\" segel, speciellt som jag tror att ni seglar mycket lättvind finns mycket att vinna på en riktig lättvindsgenua och speciellt en bra code S1 eller lätt VMG spinnare (samma sak olika segelmakarspråk)

Vad gäller material så tror även jag på bra dacron i storseglet. Om man skall ha hård (som minime förespråkar) eller medelhård finish (typ StrongFill) är rätt mycket en smakfråga och det beror nog lite på hur högsmalt seglet är. Jag har mest efarenhet från 606 och express och plåtduk tycker jag inte funkar så bra på 606:an medan däremot på expressen är det helt rätt.

Förseglen hade jag absolut gjort i laminat. Prisskillnaden mellan pentex och kevlar är rätt liten och prestandafördelen med ett lättare kevlarsegel gör att jag valt det men man skall vara medveten om att den absoluta livslängden (inte prestandalivslängden) är sämre. Kolfiberlaminat är ett alternativ men priset är än så länge högt.

Jag hade siktat på en lättvindsgenua (designvind) 0-5 m/s en mellanvindsgenua (designvind 4-8 m/s) och en 105% fock, allt i kevlarlaminat. Vissa segelmakare kommer säkert att föreslå segel i sk MAXX eller FLEXX duk som är laminat för crosscut skärning. Segelmakarna verkar vara väldigt kluvna kring dessa dukar, vissa tycker det är det bästa som kommit sedan färdigskivat bröd och vissa vill inte ta i dom med tång. Jag har ingen erfarenhet själv men förhoppningsvis finns det andra som kan hjälpa till.......

Vad gäller spinnakrar så är en bra lättvindsspinnaker i riktigt lätt duk (Bainbridge AIRX 500 eller Contender Superlight 40) en stor prestandafördel. En sådan spinnaker bör inte användas över 8 m/s på läns. Plussa sedan med en allroundblåsa i Airx 600 eller Contender Superkote 60 så är du \"all-set\"

Skriv svar