Smaragd

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Bjarniarna
Rookie

Smaragd

Inlägg av Bjarniarna » mån 18 sep 2006, 10:21

Hej
Jag funderar på att skaffa mig in båt. Vad kan ni berätta för mig im Smaragd. Är det en OK båt?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 18 sep 2006, 11:10

Underbar seglare i både lätt och hård vind.
Lite trång invändigt
Calle

Se gla ut

Ravag
Platinamedlem

Re: Smaragd

Inlägg av Ravag » mån 18 sep 2006, 12:01

Bjarniarna skrev:Hej
Jag funderar på att skaffa mig in båt. Vad kan ni berätta för mig im Smaragd. Är det en OK båt?
Smaragden är gudafin! Kryssar helfint och är på alla sätt en bra segelbåt med betoning på SEGELbåt. Har du en familj på 5 personer + moms bör du kanske leta efter något annat. Har för mig att den har 1,19 i lystal vilket innebär att det rullar på ganska bra. Har också för mig att den tyvärr har backstag men dock självslående fock som underlättar livet. Det är en bra kontruktion så det gäller bara att hitta rätt exemplar.

Lycka till /Dan

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » mån 18 sep 2006, 12:32

En mycket trevlig båt, både till uteende och seglingsegenskaper. Har backstag som tidigare nämnts, men det är en vanesak som ej skall läggas någon större vikt på. En stor del av deplacementet ligger i kölen vilket ger en stabil och styv båt. En Smaragd behöver du i stort sätt aldrig reva. Det behövs inte. Släpp ut lite på skotvagnen och käka höjd istället.

Då den är \"flush\" däckad är det endast \"sitthöjd\" i ruffen. Smaragden har (i alla fall i ursprungsutförandet som jag har erfarenhet av) ingen självläns. Slag vatten hamnar således i kölsvinet. Större delen av båtarna är hemmabyggen så kvaliteten lär variera en del. Har tillverkats på en del olika ställen. Sista tillverkaren var Rivalbåtar i Södertälje. Ryktet säjer att dessa båtar var de mest välbyggda i flottan. Före detta tillverkades den i Göteborg och i Veddige i Halland.

Rivalbåtar tillverkade också Smaragd Cruiser i några år. Den är just som det låter mer anpassad för semestersegling. Den har jag dock ingen erfarenhet av.
/ Jojje

Ernst
Guldmedlem

Inlägg av Ernst » mån 18 sep 2006, 21:12

OK är ett understatement. Hade det inte varit för priset skulle jag redan haft en Smaragd. Besök förbundets hemsida och njut av en fin segelbåt. Självlänsande sittbrunn kom ganska tidigt, tyvärr är durknivån väldigt låg så korkar medtages. Ev. stänger man ventilerna och monterar nya avlopp högre upp. Originalen öppnas vid stillaliggande.

Ernst

Ernst
Guldmedlem

Inlägg av Ernst » mån 18 sep 2006, 21:15

... och här är länken... :oops:

http://www.smaragdforbundet.com/

Ernst

Skriv svar