Erfarenhet av bottenfärger(västkusten). Dela med er av era e

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Cumulus
Trogen medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 15:32

Erfarenhet av bottenfärger(västkusten). Dela med er av era e

Inlägg av Cumulus » mån 11 sep 2006, 20:16

Tycker det vore bra att få lite tips hurvida era bottenfärger har fungerat under denna säsong. Jag själv har använt mig av mille xtra. Kan inte påstå att jag är direkt imponerad. Trots att jag la i båten riktigt sent så tog det inte många veckor innan botten var helt bevuxen av både havstulpaner samt sjögräs. Trodde inten mina ögon när jag dök ner för inspektion :evil: . Inte nog med detta. Färgen som jag köpte var Dove white som snarat så ut som Dark grey. Tillverkaren menade på att enorm spridning är helt normalt :evil: .

Ravage
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 20:45
Ort: Råå

Inlägg av Ravage » mån 11 sep 2006, 20:40

Körde med Internationals Trilux på Ravage 36:an och det resultade endast i slem, inga tulpaner.

På Triss Norlinen blev det VC 17 NT och resultatet där blev område med tulpaner och lite slem.

Den nya 707:an har legat stilla hela sommaren och den har en blödande Hempelfärg (vet inte exakt vilken). Resultat är lite slem, inte en enda tulpan (kölen var ej bottenmålad och var till 100 % täckt med tulpaner).

Den gamla 707:an har enligt uppgift fartygsfärg och har inte legat i mer än någon månad så naturligtvis finns ingenting.

Alla båtarna har legat relativt stilla och i Öresund.

mvh /Dan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 12 sep 2006, 06:23

tulpaner fick jag inte heller men så ligger båten också i Mälaren. :lol:

Jag använde VC-offshore. får man berätta detta här i forum??? Men jag funderar att byta. det breror mest på att det är inte så lätt att applicera. ifjol använde jag en planstrykaren. det vart små räfflor. iår sprutade jag på och det vart lite appelsinhud. I båda fall vart det efterbehandling. Fast jag tyckte att det gick bra med små räfflor. Slem vart det också men mycket lite. Det syndes knappt på den ljus grå ytan men farten ökade efter renspolning. Jag fundera på VC 17 (kanske extra) för nästa år.

TOOL
Silvermedlem
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 21:13
Ort: Uddevalla

Inlägg av TOOL » tis 12 sep 2006, 12:11

Jag använde International Micron på vår Omega 28. Endast lite slem. Sjösatte i slutet på maj (västkusten).

ludwig
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 20:47

Bra bottenfärg

Inlägg av ludwig » tis 12 sep 2006, 15:11

Jag har använt Mille extra röd för andra året i rad och måste säga att jag är helnöjd. Inte en havstulpan på hela botten varken i år eller förra året och relativt litet slem. Roligt när miljöanpassade alternativ fungerar.

Båten ligger i Björlanda Kile (norra Göteborg)

ihgl
Guldmedlem
Inlägg: 56
Blev medlem: lör 01 apr 2006, 12:44

Inlägg av ihgl » tis 12 sep 2006, 19:45

Lade på två tjocka lager med Trilux förra säsongen. Trots att båten inte sattes i förrän i början på september fanns en tjock grön päls att beskåda vid upptagningen c:a 6 veckor senare. Således är inte förtroendet för de gängse bottenfärgerna ute i handeln särskilt stort.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 12 sep 2006, 22:24

Jag kör med fartygsfärg av idag utan tennföreningar, i våras la jag på ca 3 dl på min 40 fotare, framkant köl, roder etc.
Hitintills har jag inte sett någon nackdel med detta, miljöpåverkan betydligt mindre än än en helstryckning av konventionel bottenfärg.
Tar upp 26e sep, ska meddela exakt hur det ser ut.

Jag målar ett lager vart tredje år och bättrar dess i mellan.
För mig fungerar det bra(västkusten).

Med konventionell färg krävs två lager a 3 liter= 18 liter/3år
Mitt sätt att se, nu ca 3,5 liter/3år.
Räkna nu ut vem som är miljöbov, inte är det jag.
Hakan är ute, varsågod.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 13 sep 2006, 07:09

Det är säkert många som använder skeppsbottenfärg, precis som Calle. Då skall man tänka på två saker:

Det ena är att färgen i sig är en \"proffsfärg\", där man räknar med att målaren kan skydda sig själv. Så använd \"proffsmålarens\" skyddsutrustning - filtermask, tät klädsel, handskar etc. Tänk också på att din båtgranne inte nödvändigtvis valt samma som du, så måla med omdöme och när andra rimligen inte påverkas.

Det andra är att skeppsfärger finns i många varianter. Den typ som förmodligen är lämpligast är självpolerande, flersäsongsfärg (tål att vara på land) och avsedd för båtar i spannet 6-12 knop (nånting) som ligger mycket stilla. Skeppsfärger för oceanfart, 20+knop, korta hamnligganden kommer inte att fungera. Välj rätt sort - alla färgtillverkare har produktbeskrivningar lätt åtkomliga.

Skillnaden i kopparhalt mellan de mest kopparhaltiga \"konsumentfärgerna\" (till exempel Mille X-tra) och skeppsfärger som bygger på koppar (de flesta) är inte så stor. Däremot innehåller skeppsfärgerna mer av de läskiga sidokomponenterna (bland annat irgarol) och mer \"tekniska\" matrisbildare (bindemedel), just för att hålla stinget längre tid. Några av konsumentfärgerna går också runt principförbudet genom att maskera beväxningsmedlen som \"konserveringsmedel\" eller använder okontrollerade ämnen som ersättare för de kända gifterna.

Debatten runt färgerna går vidare, och mycket pekar på att man kommer att omvärdera koppar-risken. Totalpåverkan på miljön kan alltid diskuteras men jag håller i princip med om att det kan vara bättre att ha litet giftigare färg som håller i tre år om alternativet är tre gånger så mycket obetydligt \"snällare\" färg. Skillnaden är i vart fall inte stor.

Att ingen målar med tenn (förbjudet sedan snart tio år) tar jag för givet. Det som känns mer tveksamt är när synbarligen välinformerade personer använder västerhavsfärg i insjöar eller högt uppe i bottenhavet.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

VC17 Västkust

Inlägg av HansH » ons 13 sep 2006, 07:25

Använde i våras de sista burkarna ur mitt gamla lager av VC17 Västkustkvalitet (fick 3 årsförbrukningar från ett dödsbo för några år sedan).
Ett fåtal havstulpaner (de flesta upp på rodrets ovansida där det är svårt att komma åt att måla ordentligt) men ingen annan beväxning - om man inte räknar det bruna \"slemmet\" (antar att det är nåt levande/växande) som har borstats/torkats av vid två \"dyk-sessioner\". En under semestern och sedan även dagen innan Tjörn Runt. Lyfter om några veckor, borde väl inte hinna växa så mycket tills dess.
Frågan är vad man skall använda nästa år - VC17 NT är inget alternativ. Verkar ju vara rena rama växtnäringen :evil:
VC Offshore är ett alternativ som många expresseglare använder. Kräver dock efterslipning för att bli riktigt slät samt att den egentligen är avsedd för planande båtar varför man måste \"gnugga av den\" med jämna mellanrum, och jag är ingen bad-fantom :oops:

SSDD
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:02

Inlägg av SSDD » tor 14 sep 2006, 15:34

använder mig av Kopparpulver blandat i Epoxy som målas på ,härdas i ett par dar och våtslipas lätt, håller i ca 3år med lite lätt \"tassning\" av ett våtslippapper , lätt slem har det varit men inga tulpaner.

*Flaimbait*

Fotnot ,Det är inte förbjudet att använda koppar i färg , Bara att sälja

således kan man blanda i Falu pulver i sin \"Gröna\" bottenfärg ,själv om det är så bra , det är en annan fråga , men olagligt är det inte

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 14 sep 2006, 15:47

Det heter \"flame-bait\", men det var väl inte mycket av det heller :-).

Falu rödfärg innehåller inte koppar, utan järnoxid. Så det är ingen vidare bra ide om det är koppar man är ute efter. Koppar är för övrigt inte förbjudet - åtminstone en kommersiell \"fritidsfärg\" innehåller bortemot 40 %.

Däremot skall man informera sig om risker för person och omgivning innan man går loss med skeppsfärgen. En del av lösningsmedlen är direkt obehagliga, t ex.
Anders S

SSDD
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 sep 2006, 14:02

Inlägg av SSDD » tor 14 sep 2006, 16:15

Anders S skrev:Det heter "flame-bait", men det var väl inte mycket av det heller :-).

Falu rödfärg innehåller inte koppar, utan järnoxid. Så det är ingen vidare bra ide om det är koppar man är ute efter. Koppar är för övrigt inte förbjudet - åtminstone en kommersiell "fritidsfärg" innehåller bortemot 40 %.

Däremot skall man informera sig om risker för person och omgivning innan man går loss med skeppsfärgen. En del av lösningsmedlen är direkt obehagliga, t ex.
:) Vet....stavar fel på Lr oxå !!!

Lösningsmedel jo vissa av färgerna innehåller xylol...Kul vätska
behövs ingen grogg efter en målning utan kolmask.... :o

Excalibur
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: ons 18 jan 2006, 22:41

Inlägg av Excalibur » mån 18 sep 2006, 20:42

Jag har använt blå Mille Xtra. Målade 2 lager och \"rätt\" mängd enligt Hempels rek. Har fått rejält med \"brun filt\" på hela botten och sjötulpaner på ca. 15-20%. Det mesta på ena sidan (skuggsidan) och ytan mellan köl och roder. Båten ligger i Saltholmen. Detta blir sista året jag använder svenskköpt färg...

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Inlägg av omega » tor 21 sep 2006, 19:29

jag har använt vc 17 under 5 års tid,har inte haft något problem med beväxning, så även i år, En mycket bra färg som inte flagar spricker o bygger tjocks lsger. Använde mig tidigare av micron ,den flagade och byggde lager
Johan

rigaskräcken
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 24 sep 2006, 16:36

Ingen färg

Inlägg av rigaskräcken » sön 24 sep 2006, 16:44

Epoximålade botten i våras och la inte på någon bottenfärg. Sjösatte i Stockholm maj och gick kanalen till Göteborg, framme i mitten på Juli.
Har varit nere och tvättat med scotchbrite två gånger och vid upptagning i förra helgen hos Carlander i Gullmarsfjorden var det endast lite snäckor och slem. Kommer att köra samma recept nästa sommar men har nu köpt ett par tuber för att kunna göra ett bättre jobb. Jag ser det som att ett par bad på sommaren och en investering i tuber 1500 kr, lätt uppväger slitet med bottenmålning, flagnande färg, slipning av gift, inköp av ej helt gratis färg, etc etc.
Tänkte i alla fall prova, det kan inte mer än bli fel.
IW 31 och Citroen XM

Skriv svar