Dukval till genua
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:13
Dukval till genua
Står i begrepp att köpa en genua1 på ca22 kvm som ska användas i första hand till kappsegling men ändå inte vara så ömtålig att man inte vill använda den vid andra \"prestigefulla\" tillfällen. Har fått förslag från ett antal segelmakare med två huvudalternativ, triradiell skärning med diaxduk eller px-duk, ev med delar eller hela seglet med taft på ena sidan. Det andra alternativet är Maxx-dux eller Flex dux med Cross-cut skärning. Detta alternativ blir kanske en tusenlapp billigare frågan är väl om duken håller i längden. Ett av Rock'n Roll loften som är specialiserade på kappseglingssegel avrådde från denna konstruktion och hävdade att den duktypen var dålig på att ta diagonala laster.
Synpunkter??
Synpunkter??
Hmmm....värker inte som om din Rock'n Roll segelmaker vet mycket om ny teknologi innom segeltillvärkning. Om du tittar på dom stora klasser som tx. TP 52, Farr 40 och mycket flere kann du kolle att månge av dom seglar med cross cut segel, omend i carbon och kevlar, då pentex inte håller til dette. Om din genoa på 22 m2 skall väre en rull/reva genua, köp dacron racing i bäste kvalität.
Steen
Danmark
Danmark
Re: Dukval till genua
Vilka loft räknas Rock'nRoll-loft? Vore kul att veta?Ostkustseglarn skrev:Ett av Rock'n Roll loften som är specialiserade på kappseglingssegel avrådde från denna konstruktion och hävdade att den duktypen var dålig på att ta diagonala laster.
Synpunkter??
Min nästa genua (ca 30 kvm) blir antagligen i Maxx carbon, lätt, mjukt och smidigt...
/T
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 11 sep 2006, 12:38
Hej!
Nu tror jag att de flesta TP52 och Farr 40 använder 3DL eller D4.
D4-segel kan ofta uppfattas som crosscut. Då dessa membran klyvs för att lägga i form.
Tittar man på FLEXX eller MAX duk ser man att den testar dåligt åt alla håll. DVS den är inte bra någon stans.Den kommer garanterat töja sig i skothornsboxen efter en liten tid. Det är en billigare men mer kortsiktig lösning. Jag föreslår att man satsar på panelsegel istället. Något dyrare men betydligt bättre. Oavsett så kan man i så fall limma seglet med Q-BOND.
Blue Peter
Nu tror jag att de flesta TP52 och Farr 40 använder 3DL eller D4.
D4-segel kan ofta uppfattas som crosscut. Då dessa membran klyvs för att lägga i form.
Tittar man på FLEXX eller MAX duk ser man att den testar dåligt åt alla håll. DVS den är inte bra någon stans.Den kommer garanterat töja sig i skothornsboxen efter en liten tid. Det är en billigare men mer kortsiktig lösning. Jag föreslår att man satsar på panelsegel istället. Något dyrare men betydligt bättre. Oavsett så kan man i så fall limma seglet med Q-BOND.
Blue Peter
Hur tittar man? Finns det oberoende tester man kan ta del av? Hur kan du garantera att det töjer sig?Blue Peter skrev:...Tittar man på FLEXX eller MAX duk ser man att den testar dåligt åt alla håll. DVS den är inte bra någon stans.Den kommer garanterat töja sig i skothornsboxen efter en liten tid....
Blue Peter
/T
Re: Dukval till genua
R&R-loft kan inte utnämnas generellt.T skrev:
Vilka loft räknas Rock'nRoll-loft? Vore kul att veta?
/T
I varje kappseglingsklass och för varje typ av segel finns det alltid ett mode-loft som anses (med rätta eller ej) som vid varje tillfälle anses ha "snabbaste seglet". Det loftet är klassens R&R-loft. För en annan klass kan det vara ett vanligt bonn-loft.
Sedan finns det loft som helt i onödan använder avancerad teknik, dukar och angelägen design. De är också R&R-loft, men inte lika meningsfulla. De säljer överhuvud taget inte andra segel.
En redje typ av R&R-loft är uppstickarloften som har ett lovande alternativ till det etablerade R&R-loftet. Här hänger statusen på att bryta igenom prestandavallen. Ett sådant loft kan kvickt rocka rumpan av ett tidigare väletablerat R&R-loft.
Man känner igen R&R-loft på att de bara svarar på offerter om man ringer flera gånger, att de aldrig offererar ett "förståndigt" segel av egen kraft, att de alltid har exotiska, nya dukmaterial med obegripliga akronymer, funktioner typ "Trippelreducerad vådavveckling i dubbel TPX" etc.
Anders S
Rock'n Roll
Jag förstår vad som avses med R'nR- loft, Anders S.
Men det vore kul att ändå veta vilka man har i tankarna när man svänger sig med begreppet.
Jag är inte säker på att jag skulle hålla med, även fast jag numera kappseglar ytterst sparsamt.
Lika kul vore det att få ta del av oberoende segeldukstester som visar vilka material som håller måttet och vilka som inte gör det. Att någon har hört att någon segelmakare sagt.. osv, kan man ju lite elakt tolka som att någon nr 1 förmåtts att köpa segel av någon nr 2.. segel, som kanske passar varken båt, seglingskunnande eller plånbok... vad vet jag?
/T
Men det vore kul att ändå veta vilka man har i tankarna när man svänger sig med begreppet.
Jag är inte säker på att jag skulle hålla med, även fast jag numera kappseglar ytterst sparsamt.
Lika kul vore det att få ta del av oberoende segeldukstester som visar vilka material som håller måttet och vilka som inte gör det. Att någon har hört att någon segelmakare sagt.. osv, kan man ju lite elakt tolka som att någon nr 1 förmåtts att köpa segel av någon nr 2.. segel, som kanske passar varken båt, seglingskunnande eller plånbok... vad vet jag?
/T
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:13
R&R loftet hävdar precis som Blue Peter ovan att dessa dukar (Flex och Maxx) inte är bra åt nått håll..... vill inte peka ut vilket loft det är men de finns inte representerade på ostkusten och de har de hittills dyraste förslagen....
Och jag ska inte rullreva (inte rulla alls) och jag ska inte ha en dacrongenua till så vad ska jag välja? Just nu ligger en triradiell skuren genua med duk i PXT (Dimension Polyant) eller Diax PP (Bainbridge) bra till denna duk har en tunn taft på ena sidan för mekanisk slitstyrka. Ett alternativ är att bara ha taftad duk i akterlik och underlik och otaftad duk i resten av seglet, nån som testat det. Dessa dukar finns i en Pentexvariant som blir ca 1500:- dyrare är det väl använda pengar tro? Funderingarna går vidare
Och jag ska inte rullreva (inte rulla alls) och jag ska inte ha en dacrongenua till så vad ska jag välja? Just nu ligger en triradiell skuren genua med duk i PXT (Dimension Polyant) eller Diax PP (Bainbridge) bra till denna duk har en tunn taft på ena sidan för mekanisk slitstyrka. Ett alternativ är att bara ha taftad duk i akterlik och underlik och otaftad duk i resten av seglet, nån som testat det. Dessa dukar finns i en Pentexvariant som blir ca 1500:- dyrare är det väl använda pengar tro? Funderingarna går vidare
test
Tidningen Segling hade för några år sedan en artikel där man benade ut begrepp o benämningar runt olika sorters segeldukar och sätt att sy ett segel - både för cruising och race. Men med de senaste årens snabba utveckling av dukar mm så borde det finnas utrymme för ett nytt uppdaterat reportage.
Nu finns ju dessutom en ny spelare (Praktiskt Båtägande), som brukar vara tacksamma för förslag om möjliga reportage. Tyvärr är det säkert dyrt att göra ett oberoende test av olika dukkvaliteter (Statens Provningsanstalt och liknande institut har antagligen inga extrarabatter till seglare )
Som det är nu så drunknar man som presumtiv kund lätt i alla floskler som loften använder i sin marknadsföring.
Nu finns ju dessutom en ny spelare (Praktiskt Båtägande), som brukar vara tacksamma för förslag om möjliga reportage. Tyvärr är det säkert dyrt att göra ett oberoende test av olika dukkvaliteter (Statens Provningsanstalt och liknande institut har antagligen inga extrarabatter till seglare )
Som det är nu så drunknar man som presumtiv kund lätt i alla floskler som loften använder i sin marknadsföring.
-
- Erfaren medlem
- Inlägg: 9
- Blev medlem: mån 11 sep 2006, 12:38
Hej!
Onekligen är detta ett ämne som är engagerande.
Tester på dukar eller resultat av testerna kan du få av segelmakaren. De skall vara utförda enligt praxis. Inte hemmameckade tester som segelmakaren har hittat på. North segel var den som började med detta för många år sedan.
Rocksegelmakaren kan ha den åsikten att han gör ett segel på ett visst sätt för att han anser att det är det riktiga. Detta kan innefatta både materialval samt utförande. DVS om han inte vill använda en viss duk till ett segel med sådana egenskaper att duken är felaktig enligt honom, kan det vara hedrande och visa på viss integritet. Säljer man ett segel i Flex-duk kommer detta användas under många år och kanske av många ägare.
1a ägare vet att han fick igenom dukvalet trots segelmakarens protester medan informationen inte går vidare till nästa. 2a 3e ägaren kan undra vad det var fär dåre som använde den hemska duken.
Det kan tyda på seriositet och yrkesstolthet att ha höga krav på sin produkt.
Medan medgörlighet kan vara ett syniskt tänkande för att nå avslut i säljprocessen.
Avslut fakturera leverera och sedan glöm. Inte helt bra om man vill ha en god långvarig kontakt med kunden.
Blue Peter
Onekligen är detta ett ämne som är engagerande.
Tester på dukar eller resultat av testerna kan du få av segelmakaren. De skall vara utförda enligt praxis. Inte hemmameckade tester som segelmakaren har hittat på. North segel var den som började med detta för många år sedan.
Rocksegelmakaren kan ha den åsikten att han gör ett segel på ett visst sätt för att han anser att det är det riktiga. Detta kan innefatta både materialval samt utförande. DVS om han inte vill använda en viss duk till ett segel med sådana egenskaper att duken är felaktig enligt honom, kan det vara hedrande och visa på viss integritet. Säljer man ett segel i Flex-duk kommer detta användas under många år och kanske av många ägare.
1a ägare vet att han fick igenom dukvalet trots segelmakarens protester medan informationen inte går vidare till nästa. 2a 3e ägaren kan undra vad det var fär dåre som använde den hemska duken.
Det kan tyda på seriositet och yrkesstolthet att ha höga krav på sin produkt.
Medan medgörlighet kan vara ett syniskt tänkande för att nå avslut i säljprocessen.
Avslut fakturera leverera och sedan glöm. Inte helt bra om man vill ha en god långvarig kontakt med kunden.
Blue Peter
Här ärr en bill från nya X-35. Några seglar med 3DL och andre gör inte. Dom som vant gjorde inte, men det kan bero på en bra besättning .
http://www.sejl.dk/news/uploaded_images ... 752480.jpg
http://www.sejl.dk/news/uploaded_images ... 752480.jpg
Steen
Danmark
Danmark
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: tor 24 aug 2006, 12:13
Så då kapar jag även denna tråd och väntar mig som vanligt expertråd!
Jag funderar också över genuor och materialval.
Till en genua(max lysstorlek) som kommer att användas sparsamt och endast på kappsegling med följande mått:
T 11.70 LP 5.32 31m2
Vad anser ni att vore vettigaste materialval/skärningsvalet.
här är två alternativ från samma segelmakare:
RACINGversion Dimension PX 10/ och Bainbridge DIAX 70 HMT kevlarlaminat akterkanten, radialskuren 2310 euro
RACINGversion Crosscut Contender MAXX A 15 kevlarlaminat 2250 euro
Själv är jag lite intresserad av den senare men undrar vad ni tror att är fördelarna respektive nackdelarna med dessa båda? Funderar också på att fråga ifall han kan göra seglet med MAXXcarbon i bakre halvan av seglet och vilka fördelar detta skulle ge. Så har nämligen ett R&R loft gjort i ett likadant segel.
Idéer, någon?
Jag funderar också över genuor och materialval.
Till en genua(max lysstorlek) som kommer att användas sparsamt och endast på kappsegling med följande mått:
T 11.70 LP 5.32 31m2
Vad anser ni att vore vettigaste materialval/skärningsvalet.
här är två alternativ från samma segelmakare:
RACINGversion Dimension PX 10/ och Bainbridge DIAX 70 HMT kevlarlaminat akterkanten, radialskuren 2310 euro
RACINGversion Crosscut Contender MAXX A 15 kevlarlaminat 2250 euro
Själv är jag lite intresserad av den senare men undrar vad ni tror att är fördelarna respektive nackdelarna med dessa båda? Funderar också på att fråga ifall han kan göra seglet med MAXXcarbon i bakre halvan av seglet och vilka fördelar detta skulle ge. Så har nämligen ett R&R loft gjort i ett likadant segel.
Idéer, någon?