Storfallet föll.....
Storfallet föll.....
Idag när jag var ute med min Shipman 28 och skulle sätta storseglet så hände det en \"liten\" malör Schakeln som jag fäster i seglet lossnade från öglan på viren som löper inne i masten och plötsligt så låg hela härligheten nere på däck. Det enda som sitter kvar inne i masten är alltså vireänden som sitter runt en kaus. Den är större än ingångshålet så den går inte att dra ut.
Nu kommer nog en del av er att tänka (hoppas att jag har fel) att säsongen är ju nästan slut i alla fall, men jag undrar om det på något sätt går att dra tillbaka fallet t ex från en mastkran. Jag tänkte att man kanske kunde lirka ner någon slags lina med en krok och dra upp det igen. Är det bara att glömma, eller.....?
Nu kommer nog en del av er att tänka (hoppas att jag har fel) att säsongen är ju nästan slut i alla fall, men jag undrar om det på något sätt går att dra tillbaka fallet t ex från en mastkran. Jag tänkte att man kanske kunde lirka ner någon slags lina med en krok och dra upp det igen. Är det bara att glömma, eller.....?
Jodå. Så här gör man:
Steg ett: skruva ur bulten som håller blocket för storfallet i mastfotsklumpen. Ta ut blocket, dra ut fallwiren.
Steg två: Skaffa en cykelkedja, tvätta den och smörj den igen, med något lättflytande, rent, typ 5-56 (för att inte smeta ner i masten). Skaffa en tunn lina, typ persienlina att knyta i cykelkedjebiten. Klättra upp i en mastkran. Skicka ner linan med tyngden över/genom storfalltrissan i masten. (Varför inte båtsmansstol? Om du inte är mycket van kommer du inte tillräckligt högt upp, och dessutom finns kanske bara ett fall just nu - man bör vara säkrad också). Man kan behöva \"fiska\" litet för att få kedjan att gå ner rätt.
Steg tre: När cykelkedjan är i botten, fiska kedjan med en ståltrådskrok, dra ut den genom mastfotshålet (rätt hål!) och skarva på fallwirens öga. Dra sedan upp alltsammans och ut genom trissan, och ner på däck. Sätt sedan dit linskivan och bulten igen.
Vintertrimma sedan din (eller någon annans) cykel med den nya kedjan, men olja den rejält efteråt .
Steg ett: skruva ur bulten som håller blocket för storfallet i mastfotsklumpen. Ta ut blocket, dra ut fallwiren.
Steg två: Skaffa en cykelkedja, tvätta den och smörj den igen, med något lättflytande, rent, typ 5-56 (för att inte smeta ner i masten). Skaffa en tunn lina, typ persienlina att knyta i cykelkedjebiten. Klättra upp i en mastkran. Skicka ner linan med tyngden över/genom storfalltrissan i masten. (Varför inte båtsmansstol? Om du inte är mycket van kommer du inte tillräckligt högt upp, och dessutom finns kanske bara ett fall just nu - man bör vara säkrad också). Man kan behöva \"fiska\" litet för att få kedjan att gå ner rätt.
Steg tre: När cykelkedjan är i botten, fiska kedjan med en ståltrådskrok, dra ut den genom mastfotshålet (rätt hål!) och skarva på fallwirens öga. Dra sedan upp alltsammans och ut genom trissan, och ner på däck. Sätt sedan dit linskivan och bulten igen.
Vintertrimma sedan din (eller någon annans) cykel med den nya kedjan, men olja den rejält efteråt .
Anders S
Arbetet i masttoppen är nog inget större problem. Det är nog enklare att släppa ner ett klen lina med en tyngd på, än att försöka pilla i den i en liggande mast.
Hjälpte en kompis att få i fallet på en Maxi 77. Problemet där var att man måste borra ur popnitarna som höll paketet med trissor vid mastfoten för att kunna lirka ur fallet. Vi gjorde många försök innan nån talade om för oss hur vi skulle göra.
tommy
Hjälpte en kompis att få i fallet på en Maxi 77. Problemet där var att man måste borra ur popnitarna som höll paketet med trissor vid mastfoten för att kunna lirka ur fallet. Vi gjorde många försök innan nån talade om för oss hur vi skulle göra.
tommy
Jag tror att jag ska göra ett försök imorgon (om jag får tag i nån som hjälper till) Problemet är bara att \"ingångshålet\" ligger ca en meter upp i masten och alltså inte nere vid mastfoten, så tyngden/kedjan måste lirkas ut där. Jag var nere vid båten idag och kollade hur det såg ut och hålet är täckt med en plåt som är popnitad, så jag kanske blir tvungen att följa rådet att borra loss den för att komma åt.
Guldtips, Calle
Jo, knepet med cykelkedjan är för att man skall få en tyngd som går över trissan i masttoppen. Men två-try bitar sytråd för att komma ut ur chikanen (så heter plåten som linan kommer ut igenom) är jättebra.
Men det lär väl inte lösa problemet med att kausen inte kommer ut? Då kanske du får borra, trots allt. Se bara till att du får tag på monel-nitar då du nitar tillbaks - brukar finnas i båtaffärer.
På min shipman satt blocken vid mastfoten. Skulle det vara så att där nu finns en oanvänd öppning på din mast kan du kanske lirka ner fallwirens ögla dit ner och skarva i linan/kedjan från masttoppen där nere - då kanske du slipper borra. Och så finns det schacklar med en säkerhetssprint, så det inte händer igen.
Jo, knepet med cykelkedjan är för att man skall få en tyngd som går över trissan i masttoppen. Men två-try bitar sytråd för att komma ut ur chikanen (så heter plåten som linan kommer ut igenom) är jättebra.
Men det lär väl inte lösa problemet med att kausen inte kommer ut? Då kanske du får borra, trots allt. Se bara till att du får tag på monel-nitar då du nitar tillbaks - brukar finnas i båtaffärer.
På min shipman satt blocken vid mastfoten. Skulle det vara så att där nu finns en oanvänd öppning på din mast kan du kanske lirka ner fallwirens ögla dit ner och skarva i linan/kedjan från masttoppen där nere - då kanske du slipper borra. Och så finns det schacklar med en säkerhetssprint, så det inte händer igen.
Anders S
När jag har dragit antennkabel i masten har jag använt mig av en järnklump fäst i en fiskelina och en kraftig magnet på utsidan av masten. Bara att \"manövrera\" järnklumpen inne i masten hur man vill. Fiskelinan används för att sedan dra in en kraftigare lina.
Magneten har jag plockat från en gammal hårddisk. De är extremt kraftiga och ypperlig för ändamålet. Dessutom billiga.
Magneten har jag plockat från en gammal hårddisk. De är extremt kraftiga och ypperlig för ändamålet. Dessutom billiga.
Som sagt så lyckades jag alltså dra tillbaka fallet, men..... det är en liten detalj som jag undrar över. Kanske någon av er där ute kan hjälpa mej att fundera ut hur det gick till när fallet släppte???
Det sa \"pang\" när jag hade ca en dm kvar att hissa. Jag fick ta i med vinschen när det släppte. När jag nu har kollat hur allt såg ut kan jag konstatera att
1. shakeln satt kvar i seglet - låst och intakt, utan skador...
2. vajeränden på storfallet som satt kvar inne i mastfoten hade kvar sin kaus med sin maskinpressade hylsa - helt intakt....
Jag trodde att jag var ensam i båten, men nu börjar jag fundera på om Houdini eller någon annan trollkarl gömde sig nere i förpiken eller någon annan stans.
Det sa \"pang\" när jag hade ca en dm kvar att hissa. Jag fick ta i med vinschen när det släppte. När jag nu har kollat hur allt såg ut kan jag konstatera att
1. shakeln satt kvar i seglet - låst och intakt, utan skador...
2. vajeränden på storfallet som satt kvar inne i mastfoten hade kvar sin kaus med sin maskinpressade hylsa - helt intakt....
Jag trodde att jag var ensam i båten, men nu börjar jag fundera på om Houdini eller någon annan trollkarl gömde sig nere i förpiken eller någon annan stans.