Storfallet föll.....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
erik
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 20:15

Storfallet föll.....

Inlägg av erik » ons 06 sep 2006, 18:45

Idag när jag var ute med min Shipman 28 och skulle sätta storseglet så hände det en \"liten\" malör :oops: Schakeln som jag fäster i seglet lossnade från öglan på viren som löper inne i masten och plötsligt så låg hela härligheten nere på däck. Det enda som sitter kvar inne i masten är alltså vireänden som sitter runt en kaus. Den är större än ingångshålet så den går inte att dra ut.
Nu kommer nog en del av er att tänka (hoppas att jag har fel) att säsongen är ju nästan slut i alla fall, men jag undrar om det på något sätt går att dra tillbaka fallet t ex från en mastkran. Jag tänkte att man kanske kunde lirka ner någon slags lina med en krok och dra upp det igen. Är det bara att glömma, eller.....?

MartinM
Diamantmedlem
Inlägg: 402
Blev medlem: fre 02 dec 2005, 15:38

Inlägg av MartinM » ons 06 sep 2006, 19:03

Du har väl mer än ett fall till masttopen, skaffa en båtmanstol och upp med dig. :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 06 sep 2006, 19:55

Jodå. Så här gör man:

Steg ett: skruva ur bulten som håller blocket för storfallet i mastfotsklumpen. Ta ut blocket, dra ut fallwiren.

Steg två: Skaffa en cykelkedja, tvätta den och smörj den igen, med något lättflytande, rent, typ 5-56 (för att inte smeta ner i masten). Skaffa en tunn lina, typ persienlina att knyta i cykelkedjebiten. Klättra upp i en mastkran. Skicka ner linan med tyngden över/genom storfalltrissan i masten. (Varför inte båtsmansstol? Om du inte är mycket van kommer du inte tillräckligt högt upp, och dessutom finns kanske bara ett fall just nu - man bör vara säkrad också). Man kan behöva \"fiska\" litet för att få kedjan att gå ner rätt.

Steg tre: När cykelkedjan är i botten, fiska kedjan med en ståltrådskrok, dra ut den genom mastfotshålet (rätt hål!) och skarva på fallwirens öga. Dra sedan upp alltsammans och ut genom trissan, och ner på däck. Sätt sedan dit linskivan och bulten igen.

Vintertrimma sedan din (eller någon annans) cykel med den nya kedjan, men olja den rejält efteråt :-).
Anders S

erik
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 20:15

Inlägg av erik » ons 06 sep 2006, 21:15

Tack för tipset! Jag hör av mej hur det gick

Skippo
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 12:07

Inlägg av Skippo » tor 07 sep 2006, 07:54

Annars kan du masta av, fixa fallet och masta på igen på en dag.
Jag tror det går fortare än att hålla på med båtmansstolar, det kan vara svårt att
lossa på bultarna som sitter i toppen när du har stag och vant på.

Lycka till
Skippo
Seglar Dehler 34

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » tor 07 sep 2006, 12:21

Arbetet i masttoppen är nog inget större problem. Det är nog enklare att släppa ner ett klen lina med en tyngd på, än att försöka pilla i den i en liggande mast.

Hjälpte en kompis att få i fallet på en Maxi 77. Problemet där var att man måste borra ur popnitarna som höll paketet med trissor vid mastfoten för att kunna lirka ur fallet. Vi gjorde många försök innan nån talade om för oss hur vi skulle göra.

tommy

erik
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 20:15

Inlägg av erik » tor 07 sep 2006, 14:33

Jag tror att jag ska göra ett försök imorgon (om jag får tag i nån som hjälper till) Problemet är bara att \"ingångshålet\" ligger ca en meter upp i masten och alltså inte nere vid mastfoten, så tyngden/kedjan måste lirkas ut där. Jag var nere vid båten idag och kollade hur det såg ut och hålet är täckt med en plåt som är popnitad, så jag kanske blir tvungen att följa rådet att borra loss den för att komma åt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 07 sep 2006, 15:21

Du kan fästa några tunna lätta trådar i kedjan, sätt sedan dammsugaren i ålet där du vill ha ut kedjan, och vips kommer trådarna dit, sedan är det bara att lirka ut kedjan.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 07 sep 2006, 16:04

Guldtips, Calle :-)

Jo, knepet med cykelkedjan är för att man skall få en tyngd som går över trissan i masttoppen. Men två-try bitar sytråd för att komma ut ur chikanen (så heter plåten som linan kommer ut igenom) är jättebra.

Men det lär väl inte lösa problemet med att kausen inte kommer ut? Då kanske du får borra, trots allt. Se bara till att du får tag på monel-nitar då du nitar tillbaks - brukar finnas i båtaffärer.

På min shipman satt blocken vid mastfoten. Skulle det vara så att där nu finns en oanvänd öppning på din mast kan du kanske lirka ner fallwirens ögla dit ner och skarva i linan/kedjan från masttoppen där nere - då kanske du slipper borra. Och så finns det schacklar med en säkerhetssprint, så det inte händer igen.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » tor 07 sep 2006, 21:41

När jag har dragit antennkabel i masten har jag använt mig av en järnklump fäst i en fiskelina och en kraftig magnet på utsidan av masten. Bara att \"manövrera\" järnklumpen inne i masten hur man vill. Fiskelinan används för att sedan dra in en kraftigare lina.
Magneten har jag plockat från en gammal hårddisk. De är extremt kraftiga och ypperlig för ändamålet. Dessutom billiga.

erik
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 20:15

Inlägg av erik » fre 08 sep 2006, 14:33

Jag lyckades (i halv storm och regn) att med hjälp av en cykelkedja och en tunn lina \"fiska upp\" öglan igen.
Tack för alla tips.

erik
Erfaren medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 21 feb 2006, 20:15

Inlägg av erik » mån 11 sep 2006, 08:53

Som sagt så lyckades jag alltså dra tillbaka fallet, men..... det är en liten detalj som jag undrar över. Kanske någon av er där ute kan hjälpa mej att fundera ut hur det gick till när fallet släppte???
Det sa \"pang\" när jag hade ca en dm kvar att hissa. Jag fick ta i med vinschen när det släppte. När jag nu har kollat hur allt såg ut kan jag konstatera att
1. shakeln satt kvar i seglet - låst och intakt, utan skador...
2. vajeränden på storfallet som satt kvar inne i mastfoten hade kvar sin kaus med sin maskinpressade hylsa - helt intakt....
Jag trodde att jag var ensam i båten, men nu börjar jag fundera på om Houdini eller någon annan trollkarl gömde sig nere i förpiken eller någon annan stans.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 11 sep 2006, 08:58

Kan det har varit så att fallvajern med kausen enbart var trädd igenom shakeln, mao kausen var inte fäst i shakeln.
Min gissning.
Calle

Se gla ut

Skriv svar