Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av SteX » fre 25 aug 2006, 14:46

Är det någon som har testat Biltemas oljefilter. För de flesta VP motorer passar faktiskt filtret som är för lite äldre Renault R4 och R5 i de flesta Volvo Pentas motorerna.

Själv så har jag köpt ett filter som reservfilter. Man kan ju tänka sig läget att man verkligen vill göra två oljebyten för att verkligen få bort så mycket gammal olja som möjligt och då kan man ju \"offra\" ett Biltemafilter.

Jo det är ju en bara någa få kronor man sparar så det har ju ingen avgörande betydelse. Biltemas filter 50-659 kostar 49:90 och VP orginal kostar 117:- hos Hjertmans.

Finns det någon med har provat billiga Biltemafilter?
Stefan

Kapten Haddock
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 24 jul 2005, 11:14
Kontakt:

Inlägg av Kapten Haddock » fre 25 aug 2006, 18:43

Hej

när jag köpte min båt med en gammal VP inombordare så hade motorn blivit servad av en \"marin-verkstad\"(enl kvitton från tidigare ägare), filtret som dom skruva dit var inte ett original VP utan ett Fram filter(från nån biltellbehör butik förmodar jag), så det behövs nog inte vara \"original\", kan mycket väl vara så att Fram filtret o VP original är samma filter från samma filterfabrik, dvs VP köper sina filter från Fram, dessa målas med den fina vita o blå färgen samt att priset höjs med 50-60 procent, rena magin...

Om sen Fram o biltema är samma filter, det är frågan



Mvh

K.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 25 aug 2006, 21:41

Oljefilter görs på specifikation och det finns massor av variabler, inte bara burken storlek och gängan. Bland annat tittar man på oljetrycket, man tittar på oljeviskositeten, planerad bytesintervall, hur filtret sitter i motorn (rättvänt, liggande, omvänt), backventil, stigarrör, överströmningsventil etc etc. Motortillverkaren beställer sedan ett lämpligt filter från fabriken med lämpliga egenskaper och mekanisk konstruktion. Det räcker alltså inte bara att gänga och packning passar.

Man kan mycket väl köpa ett filter från Fram (eller de andra stora tillverkarna, t ex Mahle, Purolator etc) till sin Volvomotor, men man bör köpa det filter som rekommenderas i mastertabellen. Det är ju trist om man köper ett filter som saknar överströmningsventil, om en sådan saknas i motorn. Eller, om den finns, men öppnar vid för lågt tryck - det kan skilja i systemtryck mellan olika motorer, rätt ordentligt.

Jag hade frågat i infodisken på Biltema - där har jag sett att de har stora masterkataloger där för både det ena och andra.
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 26 aug 2006, 16:15

Sea sea båttilbehör marknadsför filtren av märket \"Fram\" i stället för VP original. De påstår att de är av samma fabrikat.
Jag har inte haft några problem med dessa och det är väl inte första gången man upplever fenomenet att någonting blir dubblet så dyrt för att färgen skiljer. Ett typexempel är VP original generatorer som är av fabrikatet Valeo. Där är inte ens generatorn märkt utan i det fallet räcker en blå förpackning till att dubbla priset.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 27 aug 2006, 20:21

fribbe skrev:Sea sea båttilbehör marknadsför filtren av märket "Fram" i stället för VP original. De påstår att de är av samma fabrikat.
Det kan vara sant att Fram gör Volvofilter, men det spelar ingen roll. När Fram gör ett Volvofilter, så följer de Volvos specifikation och krav. Ett filter till en annan motor kan vara mycket annorlunda och Fram (och alla andra tillverkare) gör alla möjliga varianter.

Hos filtertillverkaren Mann finns en onlinekatalog som man kan använda.
http://www.mann-hummel.com/mf_prodkata_ ... 21.1.0.2.1
Anders S

Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem
Inlägg: 255
Blev medlem: fre 16 apr 2004, 15:09
Ort: Göteborg

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av styrman » sön 17 okt 2010, 20:26

Någon som provat nu några år efter Biltemas release?
Det är stor prisskillnad: 198kr hos Hjertmans och 65kr på BIltema...
Erfarenheter?
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem
Inlägg: 266
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 14:43
Ort: Danmark

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av hhmcsv » sön 17 okt 2010, 21:10

Jag har använt Biltemas filtrar flera gånger, tilsammen med andra fabrikat köpt lokalt (har ingen Biltema runt hörnet :cry: ).
Har aldrig haft problem med dessa.
Köper av princip inget til Volvos helt orimliga priser om der överhuvudtaget finns alternativ.
Motor: MD7B 1983 - med garanti ingen garanti från VP längre!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

frejo
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 12 okt 2009, 10:46

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av frejo » mån 18 okt 2010, 09:27

Jag är ibland lite aktiv på ett helt annat forum som behandlar BMW. Där har man sin uppfattning kring Biltemas oljefilter väldigt klar för sig. Man menar att Biltemas oljor är helt OK, framförallt deras 5-40, men att man absolut ska akta sig för deras oljefilter. Det finns medlemmar där som prövat och de har varit mycket kritiska till filtret. Nu kanske bilmotorer på många sätt är annorlunda än båtdieslar men om det skiljer enbart någon hundring om året i kostnad finns det knappast någon anledning att chansa, tycker jag.

Mr Q
Diamantmedlem
Inlägg: 1710
Blev medlem: sön 28 sep 2008, 15:26

-

Inlägg av Mr Q » mån 18 okt 2010, 10:06

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

Kenta
Platinamedlem
Inlägg: 120
Blev medlem: tor 16 sep 2004, 15:27

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av Kenta » mån 18 okt 2010, 13:39

Hej!
Jag körde på Biltemas oljefilter, till min MD7A från 1981, i somras och har inte märkt några problem. Men å andra sidan så begriper jag mig inte på motorer heller. Men det var samma diskussioner på nätet förra hösten. Så jag ringde till Biltemas "förståsigpåare" i filterfrågan. Och han försäkrade mig att det inte var någon som helst skillnad på deras filter gentemot andra filter, samt att det var en gammal skröna att deras filter saknade överströmningsventil, vad det nu är för något.
Men å andra sidan, är man osäker, så en hundring per år! Kanske man får en bättre nattsömn :roll:
I höst fick jag ett filter från en VP-verkstad. Efter vad jag kom ihåg, så stod det Made in Finland på filtret, och inte vet jag om VP har någon filterfabrik där.

Det var bättre förr - längre tillbaka
Det var bättre förr, längre tillbaka!

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av Lasse L » mån 18 okt 2010, 14:57

Köper mina filter och smörjoljor från SITAB Fiskebäck.
Filter under halva priset mot de oförskämt dyra Volvo/Penta priserna.
http://sitabgbg.se/

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av consensus » tis 19 okt 2010, 21:45

Det beror på motortyp. Verkar vara rena lotteriet. En båtägare satte Biltemafilter på sin MD2030 och fick konstant oljelarm. Filtret verkar inte ge rätt oljetryck på den maskinen.

Man kan spara 100 spänn om året och lattja bort sin motor värd 100.000:-. Valet är fritt. Jag personligen tycker det är dumsnålt.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av Eilean » ons 20 okt 2010, 07:47

consensus skrev:Det beror på motortyp. Verkar vara rena lotteriet. En båtägare satte Biltemafilter på sin MD2030 och fick konstant oljelarm. Filtret verkar inte ge rätt oljetryck på den maskinen.

Man kan spara 100 spänn om året och lattja bort sin motor värd 100.000:-. Valet är fritt. Jag personligen tycker det är dumsnålt.
Vilket accentuerar min undran varför man spar några hundralappar vid en installation av en motor för 100.000 på en båt för 1.500.000 eller mer och inte installerar oljetrycksmätare. Så man får en indikation på sakernas tillstånd innan katastrofvarningen vid 0,5 bar. De som är nöjda med sina filter för 49.90 kanske åker runt med ett konstant oljetryck på 0,6....

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av marcusli » fre 22 okt 2010, 14:05

Frågan om Biltema (och diverse andra leverantörer av icke original delar) kvalitet dyker upp med jämna mellanrum på både bil- och båforum jag besöker. Mig veterligen är den enda FAKTA i målet att ingen fortfarande lyckats skaffa fram bevis på en motor som havererat på grund av undermålig kvalitet på dessa prylar.

Jag har sett ett case på en Range Rover med BMW's 2,5 liters turbodiesel där filtret kollapsat med följd att hela motorns oljekanaler fyllts / satts igen av söndertrasat filterpapper - totalhaveri. Den motorn hade orignalfilter vill jag minnas men intervallen var överskriden, förmodligen ordentligt.

Summa summarum - byt olja o filter med rätt intervall, använd material med rätt klassning. Spelar mindre roll om det kommer från biltema eller VP. Ingendera lär döda din motor.
Seglar Forgus 321 - 1992

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Biltema oljefilter i Volvo Penta motor

Inlägg av Anders S » lör 23 okt 2010, 08:36

När det gäller oljefilter upprepar jag min tidigare varning: förvissa er om att oljefiltret är avsett för motorn! Anledningen är att det krävs mer än att gängan och packningen passar. Om Biltema anger att filtret är avsett för en VP av bestämd modell, så bör det gå bra. Tyvärr berättar inte Biltema vem som är deras leverantör(er), vilket är synd. Det finns ett antal leverantörer som alla gör utmärkta filter, och ingen biltillverkare gifter sig i bara en av de leverantörerna. Om man nu skulle tycka att Biltema inte är att lita på, eller vill hala fram den tjocka katalogen är ett alternativ (till de (överdyra) OEM-filtren) att gå till (typ) Mekonomen och be att få hjälp där.

Men varken Volvo eller Yanmar (eller Kubota, Perkins eller Iveco) lär göra egna filter eller koka egen smörjolja. Den som informerar sig kan spara mycket pengar. Nu skall jag ner med tio liter Biltema dieselsmörjolja och ett -filter till Heffaklumpen och byta olja för vintern.
Anders S

Skriv svar