Problem med uthal

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Problem med uthal

Inlägg av Tillström » tor 24 aug 2006, 09:25

Äntligen fick vi ut våran nyinköpta Hydra igår på en timmes segling. Den första \"riktiga\" seglingen då vi tidigare bara dragit upp seglena lite på test. :lol:

Dock fick vi problem med uthalet direkt. Vid riggning av seglet så drog så drog vi åt den ganska hårt vilket gjorde att vi inte fick upp storen helt. Så vi fick lätta på uthalet, dra upp storen helt och sedan knyta om uthalet igen. Detta är ju inte speciellt smidigt och det går ju inte heller att variera i trimmningssyfte. Nedan har jag försökt illustrera hur riggningen ser ut. Finns det någon smidig lösning på hur man kan ordna uthalet på ett smartare sätt? Eller är det bara att bygga om bommen i vinter för att få den genomgående?

Vidare, hur skall man lämpligast göra med förlikets infästning vid bommen? (Vad det nu heter). Det sitter ett schackel där vilket tightar åt seglet mycket nära bommen. Eller så kan man använda en tamp för att få lite mer distans. Jag antar att bomnedhalet sedan kan justeras för att variera sträckningen på förliket.

MVh Tillström

Bild
Hydra nr 114

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 24 aug 2006, 09:58

Hej
Förstår inte varför du inte fick upp seglet, är det så att du inte hade släppt på kickern.

Långsiktigt ska du nog ändå bygga om bommen så den blir mer lättarbetad.
Calle

Se gla ut

Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Inlägg av Tillström » tor 24 aug 2006, 11:56

Jag satte inte fast mastliket vid bommen i schacklet utan i en tamp för att få lite distans från bommen och sedan spände jag åt uthalet. Vinkeln blev då för stor när sista biten av storen skulle upp. Mastliket liksom skar fast i rännan. När vi sedan släppte på uthalet så blev vinkeln mindre och storen kunde löpa in hela vägen.

Är lösningen då att försöka sätta allt så tight mot bommen som möjligt (fästa mastliket i schaklet) och sedan dra åt uthalet etfer vad man tror är lämpligt för dagen?
Hydra nr 114

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tor 24 aug 2006, 12:16

Troligtvis så tight mot masten som möjligt.
Sedan kan du trimma med uthalet och fallet.
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tor 24 aug 2006, 12:16

Tillström skrev:Jag satte inte fast mastliket vid bommen i schacklet utan i en tamp för att få lite distans från bommen och sedan spände jag åt uthalet. Vinkeln blev då för stor när sista biten av storen skulle upp. Mastliket liksom skar fast i rännan. När vi sedan släppte på uthalet så blev vinkeln mindre och storen kunde löpa in hela vägen.

Är lösningen då att försöka sätta allt så tight mot bommen som möjligt (fästa mastliket i schaklet) och sedan dra åt uthalet etfer vad man tror är lämpligt för dagen?
Schackeln görs fast, rätt. Uthalet bör arrangeras så att det är lätt juster-
bart under gång. Tvåskuren talja bör duga. Simplast på ovansidan bakom seglet, om där finns plats. Annars en lina runt bomnocken, löpande
under bommen,för att sedan sluta i nämnda talja (använd miniblock till
denna). Kan fästas i ett enkelt knipbleck eller en liten knap.

Rudi

Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Inlägg av Tillström » tor 24 aug 2006, 14:31

Rudi skrev:
Schackeln görs fast, rätt. Uthalet bör arrangeras så att det är lätt juster-
bart under gång. Tvåskuren talja bör duga. Simplast på ovansidan bakom seglet, om där finns plats. Annars en lina runt bomnocken, löpande
under bommen,för att sedan sluta i nämnda talja (använd miniblock till
denna). Kan fästas i ett enkelt knipbleck eller en liten knap.

Rudi
Är det någonting sådant här du menar? Om jag tänker rätt så behövs det bara sättas fast ett litet block och ett knipbleck eller liknande i bommen för att få ett någorlunda fungerande uthal som då får samverka med ett block i seglet.

Om detta är riktigt så är saker och ting ganska enkla ibland :lol:

Bild
Hydra nr 114

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 24 aug 2006, 15:13

Hoppas du förstår det här, utan bilder...
Jag fixade ett uthal på min båt till i år, det funkar kanon!
Jag gjorde så här:

- Ett microblock, fäst i aktre hornet på seglet (med ett litet schackel).
- Ett microblock med hunsvott, fäst i bomnocken (med ett litet schackel).
- En 4 mm dyneemalina som är i ena änden fäst i hunsvotten, löper genom blocket på seglet, tillbaka till det andra blocket, fram längs bommen till en clamcleat i aluminium för jollar som sitter på bommen. Clamcleaten är av en sådan typ att linan inte kan rappa ur om jag släpper den om jag har en kula eller stoppknop på linan.
- Ett nylonband genom seglets aktre horn runt bommen så att seglet inte lufter och belastningen på blocket inte blir för stort och i fel riktning.

...gick det där att förstå...? :o
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » tor 24 aug 2006, 15:15

Just det, du kan inte reglera seglet på annat än kryss med det arrangemanget du ritat om du inte vill klättra ut på bommen eller skota hem seglet först.
Alla borde ha skägg

Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Inlägg av Tillström » tor 24 aug 2006, 15:42

Misil no87 skrev:Just det, du kan inte reglera seglet på annat än kryss med det arrangemanget du ritat om du inte vill klättra ut på bommen eller skota hem seglet först.
He he :lol: Jag är bra på att klättra!

Ytterligare en bra idé (kanske var så Rudi menade...)!
Blir nog bättre (rakare) belastning på seglet än med min skiss. SAMT att man kan justera uthalet när man själv önskar :wink:

Tackar!

/Tillström
Hydra nr 114

Skriv svar