Gelcoatspray??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Alias!
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 17:56

Gelcoatspray??

Inlägg av Alias! » ons 23 aug 2006, 18:04

Vad är egentligen Gelcoatapray och hur används det? :?

På min båts akterspegel och roder (utanpåliggande) så är gelcoaten ganska sliten och verkar tunn. Är då gelocatspray ett alternativ? Hur
gör man? Rinner det? Går det att putsa/vaxa ytan som vanligt sen?

Många frågor blev det, tacksam för alla svar :P

/A

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » ons 23 aug 2006, 20:50

Hej,

Jag har haft samma fundering. PÅ min tidigare båt Albin 78 var gelcoten på det utanpåliggande rodret mer eller mindre nersliten, så att det röda materialet (vet ej vad det var) i rodret lös igenom fläck-/prickvis. Såg inte så snyggt ut. Nu sålde jag båten innan jag hann fundera mer över det, men frågan är vad man skulle kunna gjort.

Jag har sett omlackerade ytor, och tycker aldrig att de blir riktigt lika blanka och släta som gelcoat. Så \"gelcoatspray\" (?) skulle nog kunna varit något för detta. Vore kul att höra från någon med erfarenhet.
/Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 21:07

\"Gelcoatspray\" är acryl-lack i sprayburk. Knepet för att få glans är att lägga tillräckligt mycket lack på ytan, och sedan rubba, polera och vaxa. Man får med viss idoghet en sådan finish att man tittar misstänksamt på resten av båten istället...
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 22:04

Om det är så att det innehåller acryl som absolut är det bästa UV-skydd som finns, antar jag att sprayen är till för reperationer odyl där det har använts epoxi, polyester eller annat som måste UV-skyddas.
Epoxi bryts ner oerhört snabbt utan något skydd.
Bara en tanke utan att känna till produkten.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 22:38

Nejdå. Acryl-lack är en standardprodukt när det gäller sprayfärg. Finns i varje biltillbehörsaffär, men inte så ofta i gångbara gelcoat-nyanser...

Man kan i knepiga lägen gå till välsorterade biltillbehörsaffärer och jämföra. Bilar har fantasifärgnamn, typ \"Polargrå\" eller \"Schmutzweiss\" eller liknande, inte de mer prosaiska \"8008\" eller \"3422\". Men skulle man vilja snygga till någon 70-talsmotor i orange eller en repad Seafarer ekolodslåda finns ofta nyansen under något konstigt namn.
Anders S

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » tor 24 aug 2006, 05:51

Nu såg jag just att t.ex. Erlandsson har dylik spray, och det står ju klart och tydligt precis vad ni säger, dvs att det helt enkelt är Acrylfärg som spray.

http://www.bryggan.nu/ovrigt/allapdf/Sida%204.pdf

Så anledningen till att detta kallas gelcoatspray i båtaffärer är alltså bara att den säljs i de vanliga gelcoatkulörerna, 2000, 8008 osv.
(och gissningsvis är priset också \"båtanpassat\" då.....).

/Hn
Tommy

Skriv svar