Lite förbryllad vad det gäller revsystemet på min bom.
Jag hänger med på principen, haka i första revets öljett på mastliket i en av hakarna på bommen och dra sedan ner akterliket med en av tamparna på bommen via blocket. Och gör sedan likadant vid andra revet fast med riggningen på andra sidan bommen. Men...
Varför är tamparna så långa?
Varför sitter knaparna föröver på bommen och går via ett block?
Hur får man till ett uthal på revet? Måste man knyta om det vanliga uthalet?
Skall uthalet iöverhuvudtaget knytas manuellt mellan akterliket på storen och den lilla knapen i slutet på bommen eller kan man utnyttja blocken och knaparna på något sätt?
Kan man förbereda revet på något bra sätt för att snabbt kunna reva?
Är det någon som har en liknande rigg och har erfarenheter av den?
----------------------------------------------------------------------------------
Hmmm... Efter att ha läst mitt eget inlägg...Kan det vara så här det ligger till?:
Man förbereder reven genom att dra upp revtamparna till respektive öljetter i akterliket och fäster därefter tamaprna lite lagom i knaparna föröver. När man sedan skall reva så måste man iaf. fram till masten och då kan man göra hela revet därifrån genom att lätta på fallet till storen, dra ner mastliket och haka i det och sedan dra åt revtampen från samma plats? Kanske det....
Men hur blir det med uthalet i revningen? Drar det tillräckligt från blocket ändå för att få en bra sättning på det revade seglet?
---------------------------------------------------------------------------
Många frågor blir det... Är jag nära i mina spekulationer?
Mvh Tillström
Hur funkar detta revsystem? (Sitter på en Hydra)
Hur funkar detta revsystem? (Sitter på en Hydra)
Hydra nr 114
Detta är ju den vanligaste typen av revannordning.
Linorna som går tre varv längs bommen på din båt brukar jag rigga fördigt redan när jag sjösätter på våren.
Revlinan för respektive rev (1 och 2) brukar jag sätta fast i härför avsedd bygel på blocket i akterkant på bommen. dra den under bommen ( för att avlasta krafterna bl.a.) upp genom öljetten i seglets första rev, ner och genom blocket och fram till knapen.
Jag har satt fast ett par plastöglor längs bommen för att hålla upp den revlina som går fram till napen så att man inte fatsnar i linan med huvudet tex vid en ev slänggipp.
Sen gör du likadant med det andra revet.
När du skatt reva, släpper du skotet något, sätter ann dirken, släpper på fallet så att du kan lägga öljetten för första revet vid masten på revkroken, sträcker hem första revlinan för akterliket, sträcker upp fallet, släpper dirken, skotar hem och fortsätter segla.
Lika dant om det piper i ytterligare och du behöver ta in ett andra rev.
Den del av seglet som blir \"överskott\" kan du binda upp med ett rep, eller låt hänga som det är. Det finns lite olika metoder.
Själv drar jag alltid ner fall och rev till sittbrunnen. På sådana små båtar som vi har är det ju en lite sörre risk att gå upp på däck när det är dåligt väder än på en 40-fotare.
Jag använder mig av en budgetvariant med två linor för varje rev. Ett för mastliket och ett för akterliket. Vill man kunna använda två rev blir det 4 linor totalt.
Under alla år jag seglat har jag aldrig revat med mer än ett rev, men jag riggar ändå två varje vår.
tommy
Linorna som går tre varv längs bommen på din båt brukar jag rigga fördigt redan när jag sjösätter på våren.
Revlinan för respektive rev (1 och 2) brukar jag sätta fast i härför avsedd bygel på blocket i akterkant på bommen. dra den under bommen ( för att avlasta krafterna bl.a.) upp genom öljetten i seglets första rev, ner och genom blocket och fram till knapen.
Jag har satt fast ett par plastöglor längs bommen för att hålla upp den revlina som går fram till napen så att man inte fatsnar i linan med huvudet tex vid en ev slänggipp.
Sen gör du likadant med det andra revet.
När du skatt reva, släpper du skotet något, sätter ann dirken, släpper på fallet så att du kan lägga öljetten för första revet vid masten på revkroken, sträcker hem första revlinan för akterliket, sträcker upp fallet, släpper dirken, skotar hem och fortsätter segla.
Lika dant om det piper i ytterligare och du behöver ta in ett andra rev.
Den del av seglet som blir \"överskott\" kan du binda upp med ett rep, eller låt hänga som det är. Det finns lite olika metoder.
Själv drar jag alltid ner fall och rev till sittbrunnen. På sådana små båtar som vi har är det ju en lite sörre risk att gå upp på däck när det är dåligt väder än på en 40-fotare.
Jag använder mig av en budgetvariant med två linor för varje rev. Ett för mastliket och ett för akterliket. Vill man kunna använda två rev blir det 4 linor totalt.
Under alla år jag seglat har jag aldrig revat med mer än ett rev, men jag riggar ändå två varje vår.
tommy
Tack för ett tydligt och pedagogiskt svar! Många tampar och linor blir det...
Hur gör man med uthalet då? Blir vinkeln mellan blocket och akterliket sådan att seglet dras bakåt till en tillfredställande sträckning? (Det visar sig naturligtvis om jag prover, men man kan ju alltid fråga iaf...)
Hur gör man med uthalet då? Blir vinkeln mellan blocket och akterliket sådan att seglet dras bakåt till en tillfredställande sträckning? (Det visar sig naturligtvis om jag prover, men man kan ju alltid fråga iaf...)
Hydra nr 114
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: fre 20 jan 2006, 17:02
2 rev
Jag har, nybörjare som jag är, använt 2 rev vid några tillfällen. Jag gjorde det för att vara på den säkra sidan.
Nuförtiden nöjer jag mig ofta, av bekvämlighetsskäl, med bara ett försegel.
Detta kan jag dra ner från sittbrunnen.
(Se tips nr 103 i 1000 tips för båtfolk.)
Nuförtiden nöjer jag mig ofta, av bekvämlighetsskäl, med bara ett försegel.
Detta kan jag dra ner från sittbrunnen.
(Se tips nr 103 i 1000 tips för båtfolk.)