Värmare, vad rekomenderar ni ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » ons 23 aug 2006, 18:26

Den räknade jag med skulle skingras för vinden, Calle.

Anledningen till att jag dröjer kvar vid ämnet, är ju naturligtvis att jag
själv gått och blängt på en Ge-Hå, suktande. Nu är det väl iofs ingen
jätteaffär att förse den med en sorts tilluftsslang som står för, åtminstone
huvuddelen, av dess luftkonsumtion.

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Ersättare för Ebersprächer X2

Inlägg av Tommy » ons 23 aug 2006, 19:18

Som variation tänkte jag höra vad ni anser kan vara en lämplig ersättare för en sk. Ebersprächer X2 (gammal rostig dieselvärmare). Alla rör finns dragna osv, värmaren funkar, men lär låta hemskt och dra en massa ström. Själva värmaren sitter i aktre stuvfacket.
Vad kan vara lämpligt att plugga in? Kan man sätta in en Wallas fotogen som ersättare? Dieselvärmare är ganska dyra, och vi har haft en fotogenvärmare i tidigare båt som vi var mycket nöjda med.

Vad är egentligen fördelen med diesel framför fotogen, är det bara att man slipper hantera en extra bränsletyp?

Sen kan man ju fundera lite över effekten. Minsta Wallas 1300 ger 1.2 kW. Jag tycker det låter ganska mycket för att värma en båtruff, om man inte planerar ge sig ut i smällkalla vintern.. Det handlar ju bara om att få lite komfortvärme som torkar upp efter en kulen segling, samt kanske värma på lite en majhelg.

/ Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 20:49

Rudi skrev:... sugs ny
luft in genom därför avsedda öppningar? Värmaren blir i det läget en
förbrukare av luft, samtidigt som den bidrar till högre omsättning av luft.
Summa: ingen skada skedd...
Rudi
Det är just det som är haken. Skulle tilluftsöppningarna vara för små kommer kaminen att gå med ett litet luftunderskott (mer kolos i avgaserna) och dessutom få det jobbigt att underhålla tillräckligt drag för att skicka ut avgaserna. Då börjar man så smått hamna i farozonen.

Men vet man att kaminen behöver rejält med luft ordnar man ju också rejält med ventilation. Med en kamin får man ju ett värmeöverskott och behöver heller inte stänga om sig.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 21:00

Jag har själv hållit mig till Wallas under årens lopp (fast nu heter mina Wallas Termo i stället). På de senaste två båtarna har vi haft två mindre värmare, i stället för en stor. Man sparar oanade mängder spjäll, varmluftsrör och behåller stuvplats på det sättet. Det har fungerat utmärkt, och det är verkligen inte ofta vi behövt båda. Därför tror jag att man kan köpa en \"för liten\" värmare och räkna med att den duger bra.

Diesel är mycket billigare än fåtosjen, det är en klar fördel. Men med ditt upplägg låter det inte som ett problem... Annars (kuriosa) kan man faktiskt köra fotogen-Wallas på diesel, och sannolikt också tvärtom. Jag har provat diesel i en fotogen-Wallas - det går rätt bra. Det lutar annorlunda och sotar litet mer, dock. Om man störs av priset på lysfotogen (Statoils Blåa, typ) kan man, med kontakter, skaffa bränsle på flygplatsen - kvaliteten \"Jet-A1\" fungerar bra till kök och lampor.
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 23 aug 2006, 21:49

PAN2000 är ju ytterligare ett luftburet alternativ för 2750:-
Nån här med erfarenhet?

Gillar själv idén - samma bränsle som köket men samtidigt är det skönt med en fast installation också. Men som sagt, nån som testat? Det måste ju vara enkelt att få full effekt på en gång med ex ett gasolkök. En Wallas/Termo tar ju lite tid på sig innan den ger värme ifrån sig.

Bild

http://pan2000.se/svenska/index.html
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tor 24 aug 2006, 14:58

Glembrings minsta kamin i billigaste utförande hamnar på Ca:7500 SEK. Sedan tilkommer ju det en hel del saker om man vill köra vattenburet.

Glembrings verkar ha en hel del fördelar jämfört med Ge-Hå-värmaren.

- Ordentlig rökgas och tilluft.

- Samma drivmedel som i motorn (Diesel).

- Snygg att se på.

www.glembring.se

Någon som har erfarenhet av denna värmare.
/ Jojje

Calvados
Platinamedlem
Inlägg: 152
Blev medlem: tor 24 aug 2006, 21:50

Inlägg av Calvados » tor 24 aug 2006, 21:57

Gehå värmaren är den absolut bästa värmaren vi har haft. Enkel och lätt att hantera. Inte så effektiv kanske på en båt över 9m men god nog när det inte är allt för kallt. Att den tar syre är i alla fall inget vi bekymrar eller har bekymrat oss för då värmaren är installerad i toalettutrymmet med en ventil strax ovanför. Helt klart bästa värmaren på marknaden!

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 25 aug 2006, 12:07

Jojje skrev:Glembrings minsta kamin i billigaste utförande hamnar på Ca:7500 SEK. Sedan tilkommer ju det en hel del saker om man vill köra vattenburet.

Glembrings verkar ha en hel del fördelar jämfört med Ge-Hå-värmaren.

- Ordentlig rökgas och tilluft.

- Samma drivmedel som i motorn (Diesel).

- Snygg att se på.

www.glembring.se

Någon som har erfarenhet av denna värmare.

Den är litet utrymmeskrävande och kräver en ganska rak 'skorsten' som mynnar ut relativt högt över däck för att få bra drag. Desutom fungerar den inte vid stor krängning.
Förutom dessa nackdelar är den enkel, tillförlitlig och populär långseglare, fiskare och året-runt-boende.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1725
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 25 aug 2006, 14:47

Gamla X2 från Eberspäcker är en riktig pärla, aom efter genomgång av kabeldragning och spänningfall uppfyller VW-reklamen från 50-talet:
Ännu vet ingen hur gammal en X2 kan bli\"

Om man tycker den väsnas (som alla dieselvärmare) så får man sätta på ljuddämpare, såna finns.

De flesta dieselvärmare har liknande värmeeffekt/eleffekt, så det spelar liten roll vad man väljer, och det handlar bara om man behöver köra kortvarigt eller lite längre intervaller. Antalet Ah/dygn för att hålla viss snittemperatur i båten blir densamma.

Ett vanligt fel på X2-an är att fläktmotoraxeln kärvar, och då ger den för lite effekt och drar för mycket ström. KAn fixas efter kraftfullt skruvande.

Se vidare:

http://www.batteknik.se/elschema/ebersp.htm

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Värmare

Inlägg av Tommy » fre 25 aug 2006, 15:46

Tack, Seawolf, för tipsen och länken kring X2.
Kanske finns det hopp för min gamla Ebesprächer.
Ska iallafall göra ett försök innan jag förkastar den!
/Hn
Tommy

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1725
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Inlägg av Seawolf » fre 25 aug 2006, 19:53

Glömde säga det, att de yttre rostiga svartplåtskåporna på X2-an lämpligen blästras vid närmaste verkstad med bläster (mot en wienerlängd till deras fika)

Sen målar man dem med epoxigrundfärg, och den håller sig i skick några decennier till. Inkromet är syrafast i alla fall.

(När jag sålde en båt för någa år sen med en 25 år gamma X2-a som fixats 10 år tidigare, och spekulanten och jag just skottat oss in till båten i halvmetern snö, nämnde jag just tillförlitligheten i denna urgamla fixade värmare, Seawolf style, slog på den och wrrrrroooommmm, så kom det varmluft. Han prutade inte ens på båten....)

Skriv svar