Värmare, vad rekomenderar ni ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Värmare, vad rekomenderar ni ?

Inlägg av Jojje » mån 21 aug 2006, 14:07

Sitter och fundererar över att installera en värmare till nästa säsong. Inte för att det behövts i sommar men ändå. :lol: Någon gång har en tidigare ägare installerat ett vattenburet system. Allt som finns kvar är några rör och ett par stycken radiatorer. Resten är utrivet. Finns det någon som vill dela med sig av erfarenheter på området. Vad är bäst ?? luft eller vattenburet. Då budgeten inte är stor så är priset en viktig faktor. Är det att rekommendera att leta efter något begagnat ?? Tacksam för svar.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 21 aug 2006, 14:13

Vattenburet tycker jag ger en \"goare\" Värme, men kommer inte igång så fort.
Luftburen värme kommer direkt och torkar våta kläder snabbare.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 21 aug 2006, 14:17

Calle C skrev:Vattenburet tycker jag ger en "goare" Värme, men kommer inte igång så fort.
Luftburen värme kommer direkt och torkar våta kläder snabbare.
Håller med Calle C. Särskilt om de redan har en del rör och radiatorer. Har man dessutom en eller ett par radiatorer med fläkt går det fortare att få igång värmen.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » mån 21 aug 2006, 14:44

Jag tror att marknadens mest \"budgetsnälla\" värmare för vattenburet f.n.
är den fotogendrivna Ge-Hå. www.hjertmans.se art. nr 4940-20.

Den tar sitt syre inifrån salongen så man bör se till att ventilationen är
god. Skorsten ingår, radiatorer har du (5.990 kr).

Rudi

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » tis 22 aug 2006, 13:02

Tackar för era svar. Ge-Hå verkar ju helt klart intressant. Hyfsat pris jämfört med t.e.x. Ebersprecher, Wallas mfl. Vad är nackdelarna med Gehå ? Då väldigt många väljer de dyrare alternativen antar jag att det finns sådana. Jag får nog komplettera med ytterligare några radiatorer i salongen. Av någon anledning (troligtvis för att öka stuvutrymmet) har någon rivit ur minst två stycken där. Just nu finns det en i förpiken och en i akterruffen. Räcker effekten för att värma upp min Lotus. Volymmässigt så är utrymmena relativt små. Man kanske kan jämföra med t.e.x Rival 22.

Är det vettigt att koppla in systemet till motorn (färskvattnet) också ??
/ Jojje

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » tis 22 aug 2006, 16:45

Så vitt jag vet är den enda nackdelen med Ge-Hå att den, som sagt, för-
brukar luft inombords. Det finns de som gör något slags arrangemang
med en slang utifrån och in till kaminens närhet för att på så sätt ta sig
runt det lilla problemet. Det här har jag inga egna erfarenheter av, men
någon annan kanske kan rycka in?

Ge-Hå bygger på en vanlig liten Pod fotgenkamin, och bör därför förutom
via radiatorerna, ge en hygglig strålningsvärme direkt från aggregatet.
Har alltså inte själv använt en Ge- Hå, men jag äger faktiskt en Pod, och
den är ju driftssäker.

Rudi

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 22 aug 2006, 18:08

Låga i en båt som tar luften innifrån skulle jag aldig vilja ha när jag ska sova
Calle

Se gla ut

Ernst
Guldmedlem
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 19:11

Inlägg av Ernst » tis 22 aug 2006, 19:23

Har haft en Ge-Hå som var suverän. När Wallasen i nuvarande båt rasar blir det Ge-Hå igen. Nackdel, ingen som jag upptäckte under 10 år (den var 11 år redan då jag köpte båten). Fördelar, inget high-tech som kan krångla, fungerar alltid. Ljudlös. Enkelt handhavande, kan du tända en fotogenlampa kan du använda den värmaren.
Apropå luft som tas från ruffen: vad är nackdelen där? Rädd för syrebrist? Har inte sett någon båt utan ventilation hittills...

Ernst

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem
Inlägg: 188
Blev medlem: tis 11 jul 2006, 08:03

Inlägg av Jojje » ons 23 aug 2006, 12:51

Nu satte du grillor i huvudet på mig Calle. Man har ju faktiskt hört en och annan historia om syrebrist i samband med öppen låga i stängda lokaler. Jag får helt klart fundera på hur man skall lösa ventilationen när man kör med öppen låga a la Ge-Hå. Å andra sidan verkar ju Ge-Hå-värmaren vara en populär lösning. Och de som rapporterar om detta har ju bevisligen överlevt.
/ Jojje

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 13:33

Det var inte min mening att skräma dig.
Har du en helsluten plastbåt med dålig ventilation skulle jag avstå eller förbättra ventilationen, en större båt med många ventilationsanordningar varav någon eller några inte går att stänga är bra och då är risken minimal.
Nu är det ju så att de flesta värmare tar luften utifrån och släpper ut avgaserna utanför båten, varför inte välja någon sådan, det finns massor av olika modeller där syrebrist och kolmonoxidförgiftning inte kan uppkomma så länge värmaren sköts och underhålls.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 14:27

Nu har ju Ge-Hå en skorsten och installeras den rätt är inte riskerna så stora.

Men i princip skall man tänka sig för med värmare ombord. Se denna länk: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ovrigt/vati9905.htm Här är två rysarhistorier om hur det kan gå, och risken finns tyvärr med de flesta värmare som tar luft inifrån, inte bara gasolvärmarna i dessa exempel.

Den vanligaste missuppfattningen är att det handlar om syrebrist; det gör det nästan aldrig. Kolmonoxiden binder till de röda blodkropparna och förhindrar syretransporten i blodet, och detta händer redan vid mycket små koncentrationer. Man får huvudvärk och illamående som första symptom, men sover man är det fullt tänkbart att man inte vaknar (alls). Det beror på att det är koldioxidhalten som styr andningsreflexen, inte syrehalten.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » ons 23 aug 2006, 14:39

Det vore intressant att veta hur mycket syre en sån här värmare fak-
tiskt förbrukar. Kan det vara mer än tre sovande vuxna, eller fjärde-
delen av en dito, eller vad?

De som använde avgasröret som extravärmare (i länken) hade onek-
ligen tur.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11410
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 23 aug 2006, 15:40

Rudi skrev:Det vore intressant att veta hur mycket syre en sån här värmare fak-
tiskt förbrukar. Kan det vara mer än tre sovande vuxna, eller fjärde-
delen av en dito, eller vad?

De som använde avgasröret som extravärmare (i länken) hade onek-
ligen tur.

Rudi
Hej. Rudi

Man kan gå omvägen om energiförbrukning. Då kan man (grovt) räkna med att en människa använder 300 Kj/tim när den sover. fyra människor motsvara 1.2 Mj. Det motsvarar ungefär 0.3 KW. Värmareffekten är inte riktigt lämplig att gå på (den kanske visar nettoeffekt), utan vi räknar på hur mycket fotogen som gårt åt. Kör du värmaren för fullt kanske den drar 2 dl/timme. Fotogen innehåller 43 MJ energi per liter, och 2 dl motsvarar ca 8 Mj, ungefär 2 KW.

Så kaminen behöver 10 ggr så mycket luft som fyra människor... Visst är direktluft till värmaren en bra ide?
Anders S

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » ons 23 aug 2006, 16:56

Den siffra du kommer fram till låter iofs alarmerande, även om man räk-
nar om, utgående från den i Hjertman-katalogen uppgivna maxförbruk-
ningen 1,2 dl per timme. Med risk för att uppehålla mig allt för länge vid
en perifer fråga: Är det inte så att i samma takt som värmaren suger i
sig luft från kajutan (och spyr ur sig denna i form av avgaser), sugs ny
luft in genom därför avsedda öppningar? Värmaren blir i det läget en
förbrukare av luft, samtidigt som den bidrar till högre omsättning av luft.
Summa: ingen skada skedd?

Och jag är inte motståndare till separat tilluft, balanserat drag och dy-
lika finesser.

Rudi

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2522
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » ons 23 aug 2006, 17:30

Rudi
Det innebär att det även kan sugas in kolmonoxid från förbränningen.
Calle

Se gla ut

Skriv svar