Kan man segla t.ex. en X95 ensam?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 11 aug 2006, 15:58

SteX skrev:
Vi har seglat Diva 39 en sommar och ingen i familjen gillade backslagen, för jobbigt att ta mellan kök och sittbrunn, för trång toalett, inga fack för prylar i salongen etc. Nu var jag kanske lite orättvis. men nu stänger jag av datorn och sticker till båten, inte för att segla utan för att meka.
Vad nu detta hade med saken att göra?
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 11 aug 2006, 16:18

Nu skall jag också snart åka ner till båten.

Men ja, det kan säkert gå bra att ha en X-95 som första båt, och skall man segla ensam emellanåt får man ändå tänka sig för och skaffa de marginaler som kan vara lämpliga. Sedan är \"ensamsegling\" många olika saker, allt från \"alldeles ensam på det stora havet\" till \"ensam i sittbrunnen för att barnen och pappa sitter i ruffen och läser sagor\"...

Att segla ensam är en skicklighetssport som de flesta kan lära sig att behärska. Man får bara inse att man får tänka efter före, och inte förlita sig på Gorillagasten Gustav när man lägger till eller gör andra manövrer. Tänker man igenom vad som skall göras, förbereder och har grejorna i ordning är båten inte större, tyngre eller mer trögjobbad än många mindre båtar heller.

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 11 aug 2006, 16:29

Jag skulle inte rekomendera en båt till en nybörjare som har dubbla svepta spridare och backstag. En nybörjarbåt för mig är en enkel båt, vilket inte är lika med pråm eller dålig seglare. En enkel båt har en enkel mast med partialrigg, enkla svepta spridare och utan backstag. Och med måttlig rigg. Det kan inte va kul att behöva reva så fort det blåser över 6 m/s om man är själv och har små barn med, hur enkelt man än gjort det med single hand reefing, rulle osv.

pc

Inlägg av pc » fre 11 aug 2006, 18:15

Vi gör så på vår Diva dvs flyttar fram backstagen i lättvind då vi endast seglar med fock, blåser det över 10m/s flyttar vi bak backstagen och revar istället.
Menar du at med rev i storen passerar den under backstagen ändå, så att båda kan va spända? Eller förstår jag fel?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 11 aug 2006, 20:10

PC

Hur mycket nybörjare är du?
Har du seglat någonting i ditt liv förrut?
Vill enbart veta för att ge dig riktigt bra råd.
Om du har seglat tidigare i ditt liv någon sommar eller så, då hade jag köpt en X-95 om du tycker att det är den bästa båten för dig.
Du lär dig under tiden, vi gör alla fel och misstag, lär av dem.
X-95 kan du mycket väl ha som nybörjarbåt om du har ett stort seglingsintresse.
Backstag har många här på forumet \"panik\" för, backstagens egentliga användning är för riggtrimmning i normala vindar dessutom används de till extra stagning vid hård vind. Mer kompicerat än så är det inte.
Det är inget som står och faller på en x-95a om du missar med backstagen.
X-95an har rätt bra respons på allt vad du gör, vilket innebär att du fort lär dig vad som är rätt och fel, mao en bra nybörjarbåt.
När du har seglat den aktivt i 2 månader kan du segla allt.
Var inte rädd, ge dig ut, du kan....... :wink:
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 11 aug 2006, 20:36

I princip håller jag med om att den enkla(re) båten är en bättre nybörjarbåt, men ett problem i sammanhanget är att den båten kanske inte är den man vill ha strax efter inlärningsperioden. Den snällaste \"stora\" båt jag kan tänka mig är en IF - nästan omöjlig att bli överraskad av, går mot vinden redan i rask snigelfart, behöver \"aldrig\" revas, allmänt nybörjarvänliga egenskaper.

Men är det en X-95 som får hjärtat att klappa blir det ju inte bra ändå. Jag tycker som Calle - ta ut svängarna (slagen), satsa på den båten du gillar och det kommer säkert att gå bra.

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 11 aug 2006, 21:27

Vänta lite nu! Jag har ingen som helst erfarenhet av 2 backstag men kan man inta sätta an dem så de funkar allround? Måste man släppa och ta hem på lä resp lovart vid varenda slag? Om inte, ser jag inget som helst problem att segla ensam. Hmm... men som sagt jag har ingen erfarenhet så bättra gärna på min kunskap.

/ Olle

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » fre 11 aug 2006, 21:40

Det är skillnad på back och akterstag.

Backstagen är sällan fästa i masttoppen utan ungefär vid förstagsinfästningen (på partialriggade båtar). Det gör att backstagen stör storseglets form *rätt så kraftigt* om bägge är ansatta. För att få rätt form på seglet måste lä backstag släppas så att akterrundan kan twista ut åt lä.

Vore backstagen fästa i toppen så skulle det mycket väl gå att köra med en universalansättning vid ensamsegling, men då hade det istället hetat dubbla akterstag!

...tycker jag
//Daniel

herr P

Inlägg av herr P » fre 11 aug 2006, 21:42

Det kan vara lite olika, på en del båtar kan du göra som du tänker, andra inte.
Hänger lite ihop med seglets akterrunda och om infästningarna är i toppen av masten eller inte.

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » lör 12 aug 2006, 08:58

Jag har uppenbarligen en annan åsikt om x95 än en del andra här på forumet. Vad det beror på vet jag inte, kanske har vi bara olika åsikter om båten eller så beror det på att vi har olika åsikter om nybörjare. Jag tror på det senare. Om man nu inte vill tråkas ut av seglingen så kanske en maxi 909 eller liknande kan vara en bra kompromiss. Enkel rigg men en båt som inte ställer samma krav på ägaren inom exempelvis riggtrim eller seglingskunskaper. Curt Gelin säger att båten är \"raceriggad\" och att \"styvheten är otillräcklig för familjesegling\".

Jag har själv ingen noja över backstag. Däremot så är det som nån annan sa att eftersom att spridarna bara har ca 5 graders svepning så behöver man använda dessa backstag när det friskar i. Detta är ett extra moment jag inte skulle vilja ha om jag var själv i båten.

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 12 aug 2006, 13:02

Jag har en X-95 så jag antar att jag vet vad jag pratar om :roll:

Båten kan seglas ensam, men om jag vore nybörjare så skulle jag inte välja en X-95. Jag skulle välja en båt som var enklare att hantera och då tänker jag inte först och främst på backstagen utan på att båten är ganska stor. Sittbrunnen är stor, tex når man inte utan visst besvär storskotet när man sitter på kanten och styr; skotwincharna för förseglet sitter på rufftaket på varsin sida och de når man inte alls från rorsmansposition. Båten är ganska lätt och har höga fribord, vilket gör att den driver med vinden vid tilläggning varför en extra hand är guld värd. Vidare gör den stora bredden det svårt att se var man har båten när man ska \"fickparkera\" i (gäst)hamn. Backstagen är egentligen bara i vägen vid två tillfällen; när man sätter upp och tar ner storseglet för då måste man vara helt mot vinden för att seglet ska kunna passera mellan dem, och vid tilläggningar då det är knöligt att passera mellan nocken på storbommen och backstagen (utrymmet är mindre än 30 cm) när man snabbt vill byta sida att styra från. (Det här måste förklaras känner jag: för att se bra står man gärna och styr på en av bänkarna i sittbrunnen. Gasreglaget sitter på akterkant av sittbrunnen under rorkulten och manövreras lämpligen med en fot. När man då ska röra sig från en sida till en annan är det enklare att göra det akter om storbommen än att gå ner på durken i sittbrunnen och flytta sig under bommen. Kolla bilderna här på Sailguide så får ni ett hum om vad jag menar.)

Båten är helt enkelt tänkt att seglas med besättning (något som förövrigt lär stämma med andra halvtonnare då de i första hand är byggda för kappsegling). Men med självslående fock på rulle och god erfarenhet av att hantera segelbåt så skulle det kunna fungera. Det är trots allt en helt underbar segelbåt!

Gäst

Inlägg av Gäst » lör 12 aug 2006, 14:13

[quote="Calle C"]PC

Det är inget som står och faller på en x-95a om du missar med backstagen.
[quote]

Det skulle va masten i så fall..som faller, om man får en ofrivillig gipp i hårdvind tex.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » sön 13 aug 2006, 13:29

pc skrev:
Vi gör så på vår Diva dvs flyttar fram backstagen i lättvind då vi endast seglar med fock, blåser det över 10m/s flyttar vi bak backstagen och revar istället.
Menar du at med rev i storen passerar den under backstagen ändå, så att båda kan va spända? Eller förstår jag fel?
Precis, bägge backstagen kan vara spända om man tar 2 rev i storen, annars måste de släppas/spännas i varje slag/gipp.
Jag valde bort X-båtar pga deras "raka" spridare, personligen älskar jag det men det kan kännas obehagligt att lämna över rodret till någon ovan pga känsligare rigg.
MEN vill du göra det jobbigt för dig och är beredd att kämpa så kommer du får din belöning i en X-båt. Kolla även på X-102 då de seglar mycket bätter. För mig är drömbåten en inredd X-99 utan backstag dvs X-35...

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Sailorx

Inlägg av Sailorx » sön 13 aug 2006, 14:03

Det hela är ganska tydligt, som också framkommer i det som sign Gäst skriver (lördag, han som faktiskt äger en X95!):
X95 är konstruerad för att seglas med besättning. Och egentligen är den en racingbåt. (Typisk klubb-racer, precis som alla de andra X-båtarna.)

Det finns båtar som är konstruerade fär short-hand sailing, Fenix har nämnts, det finns många att välja mellan: Omega (inklusive O42), Dehlers CWS-serie, Overseas-serien (short-hand) osv. För segling i de flesta svenska vatten kan flera vanliga båtar räknas i denna katogirin.

Självklart kan man segla en båt som X95 (eller X412, eller ..) på egen hand. Men är det comfortabelt (till sinne och praktiskt) för en (1) nybörjare med barn att börja sin seglingskarriär med en sådan?

Att segla skall vara kul, det skall ge något mer än den vanliga vardagen. Kanske också ett visst spänningsmoment. Men inte så stort att det blir en mara att äga och segla en båt.
- och kanske en tankle på barnen: de skall också ha en positiv upplevelse av det hela, inte skrikande låsa in sig på dasset.

Och som sign Gäst så bra skrev: det gäller att kunna navigera i hamn. Bra sikt, bra egenskaper vid låg fart, bra hantering vid motorgång - det är ju inte alla båtar som är så lätta att backa med, tex.
Till detta kan an lägga att då skall båten inte vara för tung, och inte för bred, och gärna inte så djup heller (själv tycker jag att om man hittar något bra under 5 ton, mindre än 3.30 bred och max 1.60 djup så är det oftast lätt att hitta plats i hamnar).

/S

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » mån 14 aug 2006, 08:30

Sailorx har det bästa svaret och tillsammans med \"x95\" ägaren så bekräftar det bara det jag misstänkte efter att ha kikat och läst på om denna skönhet.

Skriv svar