Hur länge håller ni på?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Isbrytaren

Hur länge håller ni på?

Inlägg av Isbrytaren » fre 04 aug 2006, 20:55

Jag har genom åren träffat några som med mer eller mindre troliga historier berättar om hur de seglar långt in i december och ibland gör nyårsseglingar osv.
Ibland bryter de is med sina segelbåtar, inte sådan man kan gå på helt visst men ändå lite isskorpa på vattenytan.
Någon som kan berätta egna upplevelser av detta slaget?

Tuffa grabbar...

Magnus.
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:14

Inlägg av Magnus. » lör 05 aug 2006, 07:55

Seglar fram till oktober men skulle gärna hålla på längre om båtklubben där jag ligger hade andra tider för upptagning. Det måste vara hur skönt som helst att segla en fin dag i december om isen tillåter.


/Fing

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Inlägg av janne » sön 06 aug 2006, 20:18

Seglar året runt när isen inte sätter stopp

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 07 aug 2006, 13:03

Vi försöker fira nyår ombord, om isläget tillåter. I Sthlm brukar det gå ungefär vart annat år.
Har ibland tvingats bryta millimtertjock nyis på en sträcka på ett par hundratal meter för att komma in och ur hamnen, utan några skador på vare sig gelcoat eller epoxybehandling. Däremot försvinner litet bottenfärg runt vattenlinjen.

matsa

Inlägg av matsa » mån 07 aug 2006, 22:00

våren -05 sjösatte jag den 5 januari. det blev några mysiga vinterseglingar och nån mindre mysig åxå. det absolut ballaste var en eftermiddag när jag kryssade in mot stan, jag tänkte att jag går till iskanten innan jag slår. strax innan jag skulle slå så tittade jag framåt i lä. då fick jag se ett gäng skridskoåkare som kom på isen och en isjaktseglare. ganska festligt faktiskt.
säsongen 2005 avslutades med upptagning den 13 januari 2006. jag hade räknat med max 10 veckor på land, men vädret ville nåt helt annat. till i vinter har jag tänkt köpa en halvrisig segelbåt som jag ska ha i sjön hela vintern. det visade sej förra hösten att det blev ganska många dagturer i både november och december. med flytoverall så är det inga problem. det största problemet är väl att om det är väldigt blåsigt och stänker mkt så blir det ju svinhalt på fördäck. seglen klarar sej bra i båten. skoten är bara att ta bort å lägga in i båten så torkar dom till nästa gång. fast om storskotet är jätteblött så tar jag hem å torkar det. annars är det helt stelt nästa gång man ska ut, om det är minusgrader. det är så otroligt fint ute på sjön när det blir lite snö på öarna och lite is i vikarna. man får ju naturligtvis se till båten nästan varje dag, men det är bara trevligt. bra åxå om man har öglor på förtöjningslinorna, som går att lossa även om dom är stelfrusna och gärna fall som går inuti masten. mindre frysrisk! sen kan man lägga upp alla linor, som man inte kan ta bort, under segelkapellet för att dom inte ska frysa. jag kan verkligen rekommendera vintersegling. inte vid vilket väder som helst men när det blir fina dagar är det helt otroligt fint. fast känslan när man går över gatan i saltslask å snösörja för att hämta bilen och åka ut å segla, den är lite konstig. då undrar man om man är riktigt riktig.... :?

Japp

När det inte är för kallt

Inlägg av Japp » ons 09 aug 2006, 13:35

Hej,

Det har nog inte så mycket med tuffa grabbar eller tjejer att göra om man seglar i januari, kan ju va riktigt varmt och skönt då (i alla fall om man ser till årstiden).
Men det blir ju inte så långa dagar.
Den båt jag har nu har legat i hela vintern i ca 20 år... Så när andan faller på så är det bara att kasta loss.
Faktum är att en vårdag i maj kan vara nog så kall som en dag runt jultid..

Japp

Skriv svar