Birdie 24 erfarenheter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Birdie 24 erfarenheter?

Inlägg av Jenni » ons 02 aug 2006, 12:03

Hurdana erfarenheter har ni av Birdie 24? Alla åsikter är välkomna. Skulle gärna se att 4 vuxna skulle rymmas, eller 2 vuxna och 2 barn.

Hur är den att bo i? Hur seglar den?

Tackar för kommentarer!
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 02 aug 2006, 12:57

Hej Jenni, hur mycket har ni seglat förr?
Seglar ni i alla väder (läs kryssa) eller seglar ni bara med vinden?
Jag tycker inte att ni skall köpa en mastheadriggad båt från 70-talet då dess storsegel är alldeles för litet och dess genua för stor.

Jämför gärna mot vår Diva 399
Birdie 24 Diva 399
Stor 11,4m2 Stor 37m2
Genua 21,8m2 Fock 22,5m2
Depl 1,8ton Depl 5ton

Mao skall ni skota in en genua som har samma storlek som en fock på en 40-fotare
Vi har dessutom självslående fock, det jag vill säga är att det blir jobbigt att kryssa med familjen med en genua på 22m2 och ni kommer snart att ge upp och ta till motorn istället.
Köp hellre en 7/8-riggad båt med självslående fock så seglar ni mycket enklare och längre.

Titta gärna på:
Aphrodite 25
Albin Express
Albin 78 Cirrus
Comfort 26
Facil 26
Maxi Magic
Maxi Fenix

Tyvärr har jag dålig koll på priser men kolla gärna här på sailguide.

Givetvis kommer det att bli trångt i en 24 fotare men vi har seglar 4 vuxna i en H-båt i två veckor så vill man så går allt.

Kom bara ihåg att skicket på segel spelar väldigt mycket roll för seglingen och det slår rätt hårt mot en mindre båt.

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » ons 02 aug 2006, 13:34

Jag har seglat i över 20 år, alla väder, alla riktningar. Båten jag tittar på är från 1984, och den är inte masthead...

Albin Expressen kränger för mycket...
s/y Mineca - Maxi 77

Oa
Trogen medlem

Birdie 24

Inlägg av Oa » ons 02 aug 2006, 14:53

Alla Birdies är självbyggen, vilket innebär att vissa är lite slarvigt byggda och vissa extremt välbyggda. Hittar du ett välbyggt exemplar (är inredningen fin så brukar resten också vara bra byggt), så är det mycket båt för pengarna. de seglar helt ok och har för sin storlek mycket bra innerutrymmen. Ett plus till är att Birdieklubben är en aktiv klubb med mycket samlad erfarenhet kring båtarna.

Lycka till med båtköpet!

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 02 aug 2006, 14:58

En kompis hade en birdie 24 och jag tycker den är extremt liten inuti!
Jag kan knappt sitta rakt i salongen utan att slå huvudet i taket och förpiken är extremt trång. Seglar bra dock, men 2 vuxna och två barn nje, iof beror det på vad man har får krav på utrymme. Men jämfört med tex en maxi 68 är birdie 24 an microskopisk inuti.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 02 aug 2006, 15:42

Jenni skrev:Jag har seglat i över 20 år, alla väder, alla riktningar. Båten jag tittar på är från 1984, och den är inte masthead...

Albin Expressen kränger för mycket...
OK, då hade jag fel för mig och du rätt ute... / Håkan
Håkan

Jojje -ej inloggad

Inlägg av Jojje -ej inloggad » ons 02 aug 2006, 15:57

Ni har rätt bägge två. De flesta Birdie 24:orna är masthead. Det gjordes dock försök med 7/8-dels rigg ett par år. Det är väl en sådan Jenni hittat.

Om du är nöjd ned båten utrymmesmässigt, så är det en föträfflig båt. Seglar mycket bra för en båt i denna storleksklass. Snygga linjer och en riktig segelbåt liksom alla Beckerdesignade båtar.

/ Jojje

Micke27

Inlägg av Micke27 » mån 07 aug 2006, 12:47

Vad betyder Masthead och 7/8 rigg?

// Nybörjare

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 07 aug 2006, 13:44

Micke27 skrev:Vad betyder Masthead och 7/8 rigg?

// Nybörjare
Masthead = Förstaget går ända upp i topp på masten

+ Stabil rigg
+ Större genua för undanvind
- Jobbigt att kryssa med stor genua

7/8-delsrigg eller partialrigg = Förstaget går upp till 7/8-delar av mastens längd

+ Större storsegel
+ Lättare att kryssa då båten oftast seglar bra med stor+fock
- Mindre försegel för undanvind

På 70-talet kom det många båtar med extremt litet storsegel och extremt stor genua vilket jag personligen tycker är en dålig kombination.
Idag säljs båtar vanligtvis med Masthead alt 9/10-rigg och antalet båtar som seglas med enbart stor+fock ökar.

Mvh /
Håkan

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 07 aug 2006, 14:14

Håkan skrev:
Micke27 skrev:Vad betyder Masthead och 7/8 rigg?

// Nybörjare
Masthead = Förstaget går ända upp i topp på masten

+ Stabil rigg
+ Större genua för undanvind
- Jobbigt att kryssa med stor genua

7/8-delsrigg eller partialrigg = Förstaget går upp till 7/8-delar av mastens längd

+ Större storsegel
+ Lättare att kryssa då båten oftast seglar bra med stor+fock
- Mindre försegel för undanvind

På 70-talet kom det många båtar med extremt litet storsegel och extremt stor genua vilket jag personligen tycker är en dålig kombination.
Idag säljs båtar vanligtvis med Masthead alt 9/10-rigg och antalet båtar som seglas med enbart stor+fock ökar.

Mvh /
Det kan väl sägas att under 70 talet var de flesta båtar påverkade av IOR-regeln. Regel gynnade t.ex. att ha ett stort försegel då endast förtriangeln räcknades (om jag minns rätt). Segelytan på papper var därmed mycket mindre än den verkliga segelytan.

Vidare tycker jag att minre försegel på undanvind är ingen nackdel.

några andra +&- för 7/8-dels

+ fler trimmöjligheter
- det behövs backstag eller bakåtsvepta spridare för spänna förstag.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 07 aug 2006, 14:31

På en båt i Birdiens storlek handlar det nog mer om att man har en lämplig storlek på winchen än att även det proportionsvis stora (men i absoluta mått relativt lilla) förseglet blir för stort att hantera. Annars är det en riktig observation att 70-talsbåtar ofta har en mycket stor genua och ett litet storsegel. Det är bara att studera Maxi 77 för att se ett vanligt exempel. Å andra sidan kan en gammal masthedbåt mycket väl poppas upp med ett välsytt högsmalt försegel, och då faller litet av nackdelarna med att det viktigaste seglet måste skotas om i varje slag. Många segelmakare hävdar att de numera kan sy ett sådant segel med bra resultat, men att det inte gick då båten var ny - det skulle då bero på dagens bättre duk.

En av anledningarna till att man allt oftare går tillbaka till full förtriangel (masthead eller den likvärdiga 19/20dels eller 9/10delsriggen) är att man på många båtar då kan få ett fungerande (tillräckligt stort för lätt- till mellanvind) försegel inom förtriangeln och därmed möjlighet att ordna självslående fock, den verkliga glidarlösningen för armsvaga eller skotallergiker.

//HQ

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Birdie vs Jasmine??

Inlägg av Jenni » tis 08 aug 2006, 07:48

tack för kommentarerna.

Nu har vi en Birdie 24 och en Jasmine 25 som vi skall kolla in på. Bägges LYS är nästan samma (1.02 vs 1.00). Har ni kommentarer om dessa två?

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 08 aug 2006, 09:19

Spontant vill jag nog inte utesluta Jasmine 25. Tyvärr får du nog inte så mycket kommentarer om den (jag har bara sett en, på land) eftersom den är ovanlig i Sverige. Gillar man planlösningen (funktionsdelarna midskepps, för-kojer bara något för om midskepps och djupa stickkojer i en väldigt liten \"salong\") kan den nog vara mer gångbar i Finland än i Sverige. Minns jag rätt(?) hade den en Vire inombordare - lätt lyxigt på 70-talet...

Birdie 24 är en trevlig, välseglande båt som kan ha mycket varierande kvalitet, eftersom det är ett hembygge. Som så ofta sagts, tämk på att den mest kompletta båten med de bästa/nyaste seglen ofta är det bättre köpet, eftersom tillbehör och segel är dyra. Man begär/betalar oftast mer för en båt som är väl i ordning, men sällan är prisskillnaden i närheten av vad det kostar att komplettera eller uppgradera.

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 10 aug 2006, 09:17

Hejsan, jag har haft en Birdie 24 som jag seglade med tre barn. Utrymmet är ju inte så stort men funktionellt. Den var väldigt trevlig att segla. Mycket välbalanserad, hyfsad bra höjd och pigg i lätta vindar, vilket jag tycker är viktigt. Om jag skulle skaffa en Birdie 24 idag så skulle jag nog investera i en rullfock.. även om det är dyrt.. då spar man ju mycket plats, men får en riktigt lätthanterlig båt i alla vindar. /T.

Skriv svar