Tips utombordre till hydra

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Inlägg av speed295 » mån 21 aug 2006, 09:26

lutar nog åt att skaffa en äldre motor med lång rigg ca 3-4hk hellst 2cyl för jämnare gång om det finns? :roll:

söknamn för blocket mottages .... söker mest på \"lång rigg\" +angränsande län

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Re: Evinrude 2-takt 2-cyl 4 hk rules!!!!!!!!!!

Inlägg av speed295 » mån 21 aug 2006, 13:18

Guitar Nilsson skrev:Jag skulle hellre satsa på en 80-tals 4 hk Jonsson/Evinrude tvåtaktare. De här är tvåcylindriga och går mkt mjukare och vibrationsfriare än fyrtaktare. Tyvärr tillverkas såna inte längre. De väger bara 11,5 kg! Underbara att hantera, jämför med nya klunsochvrålochskakfyrtaktare. Det finns en ny encyl tvåtakts Evinrude på bara 3,5 hk, den väger mer, skakar mer och orkar sämre. Otympligare i storlek också. Utvecklingen av små utombordare har absolut gått rejält bakåt. Allt annat blir mindre, lättare och effektivare men de som konstruerar små utombordare måste ha blivit hjärndöda.

Ni som har en sån här tvåcyl 4-hästars motor, tänk er för rejält innan ni byter ut den. Man kan åka hur långt som helst på en tank bensin, så de kan knappast vara så wärst miljöovänliga heller.
Är det bara evinrude som gjorde lätta 2 cyl m lång rigg? :o

Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Inlägg av Tillström » mån 21 aug 2006, 14:00

Jag hade en 2-takts Suzuki DT5 (två tändstift = 2 cyl?) från 81 på min Hydra. Denna var dock i sådant uselt skick att trots vissa reparationenr så kände vi att vi inte kunde lita på den. Den hade inte varit servad på åratal, inget vatten ut kylkanalen, impellern var en gummiring, flödarhuset fungerade ej mm. mm.

Så valet av en annan motor föll på en 4-takts långriggad suzuki på 5 hästar av nyare mått pga. att vi ville ha en tyst motor på låg belastning, inga avgaser, lätt att starta och för att slippa oljekladdet...

Motorn går hur tyst och fint som helst, det mest irriterande är andra saker som sitter löst och vibrerar (t.ex akterluckan). För mig är ljudvolymen viktig när jag kör på lungt vatten och puttrar i en kanal eller hem då det är stiltje. Om det är så mycket vind så att man måste gå på motor så spelar det ingen roll att det låter lite mer (om det nu gör det, vilket jag betvivlar...).

Mvh Tillström
Hydra nr 114

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Inlägg av speed295 » mån 21 aug 2006, 19:24

hade du samma vibrationer i luckan med den gamla motorn?


hydra 114? är det serie numret????

Mvh T

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Inlägg av speed295 » mån 21 aug 2006, 19:27

Tillström skrev:Jag hade en 2-takts Suzuki DT5 (två tändstift = 2 cyl?) från 81 på min Hydra. Denna var dock i sådant uselt skick att trots vissa reparationenr så kände vi att vi inte kunde lita på den. Den hade inte varit servad på åratal, inget vatten ut kylkanalen, impellern var en gummiring, flödarhuset fungerade ej mm. mm.
Har du den gamla motorn kvar? jag är spekulant..... kan laga saker.. 8)

speed295
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 30 jul 2006, 13:07
Ort: Västerås

Inlägg av speed295 » tis 22 aug 2006, 00:11

verkar som om det är billigara att köpa en hel eka med motor än en lös motor.......

Tillström
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 13:27

Inlägg av Tillström » tis 22 aug 2006, 07:32

speed295 skrev:
Tillström skrev:Jag hade en 2-takts Suzuki DT5 (två tändstift = 2 cyl?) från 81 på min Hydra. Denna var dock i sådant uselt skick att trots vissa reparationenr så kände vi att vi inte kunde lita på den. Den hade inte varit servad på åratal, inget vatten ut kylkanalen, impellern var en gummiring, flödarhuset fungerade ej mm. mm.
Har du den gamla motorn kvar? jag är spekulant..... kan laga saker.. 8)
He he, den gamla är kvar men inte till salu... ännu iaf...
Hydra nr 114

Skriv svar