mer solcellsfunderingar...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
landkrabban

mer solcellsfunderingar...

Inlägg av landkrabban » tis 18 jul 2006, 23:04

Jag har en gammal panel på sommarstugan i perfekt söderläge men vi kan ju låtsas att det är en båt, inte säker på effekten men om man utgår ifrån att att det är en större på panel på 75-80W, hur snabbt kan man räkna med att den laddar batteriet igen? Jag har för tillfället ett 55ah startbatteri för att testa lite men funderar på att utöka rejält, hinner solen fylla ett eller två 150 ahbatterier på en vecka under maximal förhållanden? Är det stor skillnad på att ha två små batteri eller ett stort? Jag är tyvärr helt borta när det gäller att räkna amperetimmar, innebär en laddning med 4,5 a att det tar typ 12 timmar att fylla ett 55 ah batteri? är det laddning per timme? Tacksam för alla svar eller länkar till ställen med mer info. Jag gör sedan om min 12v till 220 med en 1000w omvandlare för att slippa dra fram min bensingenerator för att starta kaffebryggaren eller vattenpumpen. Jag vill försöka hitta ett lagom stort batteri som kan ge mitt existerande system maximal prestanda, vad händer om man överdimensionerar, är det ofarligt att sätta dit ett 250ah batteri? Ifall man inte skulle åka dit på en månad har det ju stora möjligheter att ladda sig ostört.

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » ons 19 jul 2006, 06:36

Du räknar rätt när det gälller Ah. Ampere * timmar = Ah.
Altså kan du har en lampa som drar 1A räcker ett 55Ah batteri 55 timmar.
Det är inga problem att sätta dit fler batterier. Däremot kan du få problem med att koppla en 1000w konverter till bara ett 55ah batteri.
Det gjordes ett test i en av båttindingarna nyligen (kommer inte ihåg vilken) om att det är viktigt att ha en större batteribank om man vill använda de större konvertrar.
Jag föreslår att du sätterdit din 255Ah som du nämner.
/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

Mariage
Silvermedlem

Inlägg av Mariage » ons 19 jul 2006, 12:58

Hej
Jag har precis köpt en panel som är på c:a 40 w, den ger 22,8 volt i solnedgången. Jag har även en ny peltierkylbox ifrån jula, 25 grader ute och på en timma är det 10 grader i boxen, efter ytterligare en halv timma är det 0 grader. Slår av strömmen och på morgonen 8 timmar senare är det 8 grader i boxen. Den fungerar bra och jag har antagligen haft tur med köpet. Till nästa år blir det en kompressorkyl som drar en 10-ondel av vad denna box drar.
Trevlig sommar på er
m.v.h
Urban
Mariage
"Jag är för dödstraff. De som har begått fruktansvärda brott måste få ett passande straff. Så de lär sig till nästa gång".
Britney Spears

landkrabban

det förklarar ett och annat...

Inlägg av landkrabban » tor 20 jul 2006, 18:20

just nu kan jag lägga på 500-600 watts belastning under några minuter, sen varnar omvandlaren för att batteriet går ner under 10.5 volt. Jag insåg dock redan förra veckan den enorma skillnaden det gjorde när jag skruvade dit riktiga kablar och fick perfekt kontakt, innan hade jag använt startkablar och kopplat emellan för att testa och då tappade jag minst en volt om inte mer mellan batteriet och omvandlaren. Men ett starkare batteri borde alltså kunna få omvandlaren att fungera maximalt? Det verkar ju logiskt, hade tidigare problem med att starta en motorcykel med ett batteri med för lite ampere, det räckte inte till att ge startmotorn den kraft den behövde för att få motorn att tända även om det lät som den gjorde det.

Hur lång tid kan det tänkas ta att ladda ett 215ah batteri under optimala förutsättningar, enligt matematiken som nämndes ovan skulle 10 timmar sol om dagen och 4,5 ampere laddning innebära knappt 48 soltimmar, verkar det rimligt ni som har erfarenhet, är det lagom att räkna 10 soltimmar om dagen på sommaren, elller kan man till och med räkna ännu flera eller gör skuggan att man bör räkna färre? På 2 veckor bör man ju garanterat fylla det.

Några tankar om vinterförvaring? Kan man lita på att solpanelen fyller batteriet tillräckligt under hösten så man inte behöver vara rädd för att det fryser om man inte utnyttjar det så mycket? Eller bör man förvara det varmt, antar att ett sådant stort batteri väger en del. Ett fulladdat batteri ska ju inte vara några problem att förvara i minusgrader om jag förstått saken rätt, någon som har några siffror att tillföra, kan man mäta och säga att om det t.ex håller över 12 volt är det lugnt eller finns det någon formel för fryspunkten i batterivatten?

Anders Gustafsson

Solcell - batteri

Inlägg av Anders Gustafsson » sön 23 jul 2006, 16:45

Vi har en 24 ft segelbåt. I aktern har vi en 25W solpanel, monterad så att den kan vinklas efter solen. Sedan har vi en 110Ah ackumulator. Förbrukare är närmast kompressorkylboxen och läslampor (LED). VHF, instrument etc förbrukar marginellt. Vi var nyss ute 3 veckor och hade aldrig slut på strömmen.

Tar ur ackumulatorn till vintern och förvarar den svalt i källaren.

Hur stor ackumulator/panel du behöver beror helt på hur mycket el du tänker göra av med. Men en kompressorbox minimerar du förbrukningen. Byter du alla innelampor till LED dito så förbrukar du bara en tiondel Samma för lanternor om du tänker segla på natten.

Anders Gustafsson

Mera batteri

Inlägg av Anders Gustafsson » sön 23 jul 2006, 17:17

Anta så här: Din hårfön drar 1000W vid 220V. Verkningsgraden i omvandlaren är 75%, således behöver du 1333W på 12V-sidan. Det motsvarar 111A. Med en 110Ah ackumulator kan du således föna håret i en timme.

Har du en 25W panel som ger 2A laddström så tar det 110/2 = 55 timmar med sol för att ladda upp fullt.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 23 jul 2006, 19:39

Obs,
Betänk i era resonemang att praktiskt användbar effekt endast är 50% av batteriets kapacitet, därefter förstörs batteriet mer eller mindre.
Calle

Se gla ut

Herr Q

Inlägg av Herr Q » sön 23 jul 2006, 22:20

Betänk dessutom att blyackumulatorer inte lämnar hela sin nominella Ah-kapacitet (20h-kapaciteten) när det urladdas i snabbare takt, t ex via en mega-inverter. Detta fenomen kallas ibland Peukerts lag och blyackumulatorer brukar ha en Peukert-konstant på 1,2 eller så. Ju mer ström man tar ut, ju sämre utbyte får man av det man \"hällt i\".

//HQ

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » mån 24 jul 2006, 14:28

Skaffa batteri som är anpassade efter marin miljö med. Dom tål att laddas ur lite mer utan att ta för stor skada.
För tillfället båtlös.

Skriv svar