Kustbor VS sommarskeppare.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Låst
Bearcat
Rookie
Kontakt:

Kustbor VS sommarskeppare.

Inlägg av Bearcat » mån 17 jul 2006, 21:21

Ibland blir man trött... Som Donsöbo kör jag båt ungefär 1400 sjömil per år plus de turer som tas med segelbåten sommartid blir det väl 1500-1600 om sommaren är fin. Tycker väl då att man är rätt sjövan efter ett antal år. Inte sant?

Döm om min förvåning när jag lade till på den lokala macken för veckans sedvanliga påfyllning inför kommande arbetsvecka och ser en herre iförd skepparmössa som håller på att trixa in sin större snipa (med bogpropeller..) och faktiskt lyckas efter en stund. Alla är vi barn i början tänkte jag.

Jag sade åt min son att \"lägg vänster sida till\" vid angöringen. Vår kepskrönte skeppare sade då lite nedlåtande till mig att \"det heter faktiskt Babord\" Vaffan..?

Om min herre läser detta så kan vi ju ta en tur i november, kuling och snöfall och diskutera sakerna under gång med avstängd GPS.

Lite roligt var det ju visserligen men undrar om han också har Skepparexamen med radarintyg, VHFcert och så vidare... Troligvis inte.

Gäst

Babord = höger sida av båten, om man står vänd akteröver

Inlägg av Gäst » mån 17 jul 2006, 21:34

Med tanke på att du säger dig vara så sjövan och båtkunnig, är det närmast otroligt, att du inte vet att det heter babord och inte vänster på sjön.

Dessutom var det väl fråga om \"tilläggning\" och inte \"angöring\", som är något helt annat.

Föreslår att du går en kurs för förarintyg till att börja med och sedan arbetar dig uppåt!

Vänsterhanden

sjövana och attityder

Inlägg av Vänsterhanden » mån 17 jul 2006, 21:53

Jag har en mycket stor respekt för de som har sin arbetsplats på havet, och därför inte helt sällan finner sin död där.

På den tråkiga sidan finner man några av dessa, inte många, som har en arrogant syn på alla andra som bara har havet som sitt nöje och i många fall en väsentlig del av sitt liv, utan att försörja sig på det.

Om man har utbildning och havet som sitt yrke använder man uttrycket babord i stället för vänster.

Annars visar man en aspekt av den arrogans jag menar.

Gäst

Re: sjövana och attityder

Inlägg av Gäst » mån 17 jul 2006, 22:09

Vänsterhanden skrev:Jag har en mycket stor respekt för de som har sin arbetsplats på havet, och därför inte helt sällan finner sin död där.

På den tråkiga sidan finner man några av dessa, inte många, som har en arrogant syn på alla andra som bara har havet som sitt nöje och i många fall en väsentlig del av sitt liv, utan att försörja sig på det.

Om man har utbildning och havet som sitt yrke använder man uttrycket babord i stället för vänster.

Så du menar att det är arrogant att använda det korrekta uttrycket "babord" om båtens vänstra sida? Säg det till en yrkessjöman och du kommer att få svar på tal! Det kan vara livsviktigt att använda ett enhetligt, korrekt uttryckssätt för att undvika missförstånd. Det vet alla som arbetar till sjöss.

Bearcat
Rookie
Kontakt:

Re: sjövana och attityder

Inlägg av Bearcat » lör 21 dec 2013, 14:49

Vänsterhanden skrev:Jag har en mycket stor respekt för de som har sin arbetsplats på havet, och därför inte helt sällan finner sin död där.

Jag brukar även "knyta fast båtfan" När resan är över. Brukar även det irritera folk när man kommer i en Nord West +40 fot... Jobbat som båtsman på en lotsbåt en sommar/höst. Även de säger Knyta fast och vänster/höger istället för de brukliga orden... Att hålla på med "riktiga ord på sjön" avslöjar bara att man är en amatör.

M.A.C.
Silvermedlem

Re: Kustbor VS sommarskeppare.

Inlägg av M.A.C. » lör 21 dec 2013, 19:37

Bearcat skrev: ...
Att hålla på med "riktiga ord på sjön" avslöjar bara att man är en amatör.
Nej det gör det ju knappast.
Jag använder både och. Oftast landtermer när oerfarna är med.
Det är väl snarare en fråga om vad som funkar bäst på respektive båt.
Det kan ju tom vara så att man var tvungen att börja med "landspråk" för att man ofta hade oerfarna med sig.
Fördelen med styrbord/babord är att man vet alltid vilken sida på båten som menas.
Säger man höger/vänster så kommer ofta frågan om man menar båtens höger eller vänstersida eftersom man oftast utgår från sig själv spontant.
Det är min erfarenhet efter 40 år i båtar.
Använd det som funkar, enklast och säkrast så.

God Jul...!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Kustbor VS sommarskeppare.

Inlägg av Anders S » sön 22 dec 2013, 08:29

// Med tanke på

a/ Julfridens snara inträde (GOD JUL, ALLA!)
b/ Att Bearcat startade tråden 2006
c) Att Bearcat har totalt fyra inlägg, varav ett (det allra senaste) handlar om segelbåtar

så låses denna tråd // Moderator
Anders S

Låst