stuvfacksbygge

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

stuvfacksbygge

Inlägg av omega » tis 04 jul 2006, 22:37

ar en fundering på att snickra ihop några låd liknande stuvfack i salongen,under salongskojerna . Vet bara inte riktigt hur.
Idag nås utrymmet bara uppifrån ,trångt o bökigt , .
Min tanke är att sätta en lådfront på innerlinern sen ha ett gångjärn i underkant ,och lådan skall sitta ihop med fronten , så att denna kan vikas ut den kommer att bli som ett v i formen,har man sen tygder i bakanten blir den nog självstängande måtten på fronten kan nog bli 400 på höjden o 500på bredden.
Finns det någon bra ritning på något sånt här .
Går det att förstå utan ritning vad jag är ute efter, tror jag såg en liknande lösning i en husvagn för några år sedan

//Johan

Användarvisningsbild
typhoon
Platinamedlem
Inlägg: 196
Blev medlem: tor 15 jun 2006, 10:00

Inlägg av typhoon » ons 05 jul 2006, 14:31

Denna modell finns beskriven i flertalet båt-mekar-böcker, tyvärr kommer jag inte ihåg namnet på någon av dem nu. Ta en tur förbi biblioteket, så hittar du säkerligen ett par.

Trä / plywood är ju det som är enklast, nackdelen är att det kan bli ganska tugnt och klumpigt.

glasfiber & polyester/epoxi är ju också ett alternativ, men det kräver lite mer, bl.a.planering, ren och städad verkstad. Slutresultatet blir i de närmaste underhållsfritt.

Ett alternativ kan ju vara tunn plywood som förstärks med små ribbor som lamineras fast med epoxi och glasfiber. Om man dessutom stryker hela lådan med epoxi, så får man en i princip underhållsfri ytbehandling.

Skriv svar