Badstege - Komfort eller säkerhet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Badstege - Komfort eller säkerhet?

Inlägg av Svante » sön 02 jul 2006, 21:06

Vi var ute idag med gäster ombord. Lite sol, god mat och BADA??!!

Vi själva är riktiga badkrukor men kompisarna hoppade i. Då vår båt är nyinköpt och vi själva inte badar från båten hade vi inte tänk på det där med badstege/badbrygga så när dom sen skulle upp ur vattnet så blev det lite problematiskt. Vi fick ge dom sina skor i vattnet, en lina med ögla för fötterna i som vi sen vinchade upp på sidan - krångligt...

När vi höll på som bäst slog det mig - tänk och trilla i när vi seglar och det går lite sjö, hemska tanke :?

Vi får nog ta det som ett vinterprojekt, integrerad badbrygga i akterskeppet.

Var hittar man ritningar/byggsatser.

Svante

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » sön 02 jul 2006, 21:22

Det finns ju lite olika färdiga modeller att köpa. Till en tidigare båt, havsfidra - en liten koster, köpte jag en färdig stege som jag modifierade för att passa på den svängda aktern.

När jag skulle segla hem (1500 distansminuter) min nuvarande båt, en storfidra, köpte jag en räddningstege hos Hjertmans. Den hänger i en liten påse i aktern bara att dra ut. Den kan nås från vattnet. Som en tillfällig lösning har den fungerat bar i två år, även som badstege.

http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/a ... ?rubnr=877

5850-4
Repstege Trem. Stegen ligger i en väska som hängs i t.ex pulpit. Den som hamnar i vattnet kan själv dra ut stegen genom att ta tag i handtaget. L145cm, B26cm. (Feltryckt pris i katalog) 398.-
5850-5
Repstege Plastimo. Som 5850-4 men med stabilare steg m.m. L132cm, B30cm 575.-

tommy

Gert
Trogen medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 27 jun 2006, 08:45

Inlägg av Gert » mån 03 jul 2006, 08:26

Jag har också en badstege av repstegemodell. I helgen skulle jag testa att bada från båten på svaj. Ner gick bra, men inte upp! När man klev på nedersta steget, så svängde den böjliga repstegen under båtbottnen, och det var omöjligt att häva sig in över relingen. Paniken steg med jag låg där och plaskade, och till sist lyckades jag påkalla uppmärksamhet från en tysk svajankrad grannbåt. Det behövdes två personer att dra in mig i sittbrunnen igen (jag väger ca 80 kg).

Det var en obehaglig upplevelse, som kunde ha slutat riktigt illa om jag varit helt ensam. Ni som har badstegar av flexibel modell, testa om ni verkligen kan ta er ombord igen av egen kraft. Behöver väl inte sägas att jag ska investera i en rejäl fastmonterad bad/räddningsstege på akterspegeln?

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 03 jul 2006, 10:54

Jag har definitivt ändrat uppfattning angående badbrygga.

En bra säkerhetsdetalj även om man inte badar från sin båt.

Integrerad badbrygga blir det i vinter - om allt går som jag vill.

Svante

Skotråttan
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 24 jun 2006, 08:11

Inlägg av Skotråttan » mån 03 jul 2006, 16:55

Jag läste nånstans att om det kallats \"räddningsstege\" istället för \"badstege\" skulle inte folk frestas att hänga dit vad smäck som helst. :wink:

gäst

Badstege inte komfort

Inlägg av gäst » mån 03 jul 2006, 18:58

En normal badstege fungerar nog som räddningsväg tillbaka till båten - om den som vill tillbaka själv kan klättra alltså.

Den funkar bara på ett okomfortabelt sätt som badstege.
Nästan alla är för korta, man måste vika sig som en fällkniv för att ställa sig på det understa steget när man skall upp.
Stegen består på de flesta varianter av 25 mm stålrör, och åtminstone jag står inte med något nöje ens en sekund på dessa, det handlar bara om att komma i eller ur vattnet.
En del bättre stegar har fotsteg av träplattor, och man kan själv montera sådana på de flesta enklare stegar, stor förbättring.

För att få upp en mer passiv person ur vattnet gäller det att kunna kapa mantågen och dra personen upp längs båtsidan in i sittbrunnen.
Jag har lyckligtvis inte behövt testa detta själv och hoppas aldrig behöva det, troligen skulle det bli en traumatisk upplevelse.

Detta är ett område där de stora och duktiga båttillverkarna borde visa mer intresse, eller hur?
Båtliv kan ju plötsligt komma att handla om annat än inredningens lackering och finish och hur bra båten seglar.

Båtsman
Diamantmedlem
Inlägg: 219
Blev medlem: tor 29 sep 2005, 13:07

Re: Badstege inte komfort

Inlägg av Båtsman » mån 03 jul 2006, 20:09

gäst skrev:EnFör att få upp en mer passiv person ur vattnet gäller det att kunna kapa mantågen och dra personen upp längs båtsidan in i sittbrunnen.
Det bästa för att få upp en livlös/svag person är nog att använda ett fall och
sedan vinscha upp vederbörande.

Lennart F

Inlägg av Lennart F » ons 05 jul 2006, 11:01

Förvånande att så få tänker på säkerheten. Att ta upp en person i aktern är direkt livsfarligt i sjö. Vad tror ni händer när akterskeppet kommer ner från vågen och landar i huvudet på personen som skall upp? Det enda säkra sättet är att lyfta personen, som måste vara ordentligt säkrad, med fall eller ännu hellre med storskottaljan, det ska ske midskepps.

Bra att diskussionen kommer upp så att alla blir medvetena om hur svårt det är att ta sig ombord på en större båt. I exemplen är det varmt i vattnet och ingen sjö och personerna har bara badkläder på sig. Hur tror ni det går i två meters sjö och med en person med sjöställ som fått ett par kallsupar och är rädd?

Använd livsele så minskar risken att gå över bord.

KG

Inlägg av KG » ons 05 jul 2006, 14:52

Svante,

kolla med Båtsystem, de har en massa olika modeller som passar de flesta fritidsbåtar. www.batsystem.se

KG

Inlägg av KG » ons 05 jul 2006, 14:55

kan även kolla med STB, http://www.stbprod.se/

Svante
Diamantmedlem
Inlägg: 809
Blev medlem: sön 27 feb 2005, 19:34
Ort: Halmstad

Inlägg av Svante » ons 05 jul 2006, 17:06

Jag tror inte att \"min akter\" är tillräckligt stabil för en fast monterad badbrygga. Laminatet är förvånansvärt tunnt. Kan bero på att båten är byggt för att vara så lätt som möjligt, väger bara 2,8 ton vilket inte är särskilt mycket för storleken. Jag tror att det kommer att bli en integrerad badavsats i stället, jag kan då passa på att förstärka lite. Med lite teakinlägg kan det nog förhöja utseendet också... :D

Det här med att vinscha upp på sidan, har sett nånstans att man kan använda bommen som \"kran-arm\".

Lennart F - menar du att koppla bort storskotet från skenan och svänga ut bommen, fästa i säkerhetsselen och hala upp med skotet då kvar i bommen? eller...

Svante

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Inlägg av matz » ons 05 jul 2006, 19:56

Hur vore det att fira storen ner i sjön..in med \"sjömannen\" i fickan som bildas i vattnet,och hissa ( se till så paddan inte lämnar masten )

gunnare
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 24 jun 2006, 20:12

Inlägg av gunnare » ons 05 jul 2006, 22:54

Vi gjorde lite övningar inför Gotland Runt i fjol. I hyfsat lugnt väder (öppen fjärd, 5-6 m/s) simulerade vi 'man över bord' med några olika utgångspunkter (gubbe oskadd och vid medvetande/gubbe skadad men vid medvetande/gubbe medvetslös). För säkerhets skull hade 'försökskaninen' både våtdräkt och riktig flytväst på sig. Enda läget vi fick upp 'offret' överhuvud taget var när han kunde hjälpa till själv.... att använda badstege är helt uteslutet, det är livsfarligt utom när det är kav lugnt!
Vi gick sedan en två-timmars livräddningsutbildning i Samndhamn i samband med Gotland Runt-starten. Det var både nyttigt och skrämmande - i praktiken är det liktydigt med döden att trilla överbord till havs..... Det går att få upp en livlös och/eller skadad person, om man vet exakt hur man ska gå tillväga, men man har inte lång stund på sig.
Offret ska tas upp vid sidan av båten, och lyftas med ryggen mot bordläggningen (annars åker benen in under båten). Lyckas man få en slinga under armarna är det bra, annars går det om man är två som tar i varsin arm, trycker ner 'offret' så långt i vattnet man kan och utnyttjar 'flöteseffekten' för att få lite farthjälp i lyftet. Att hålla på med winschanordningar i bommen tar för lång tid, och är inte särskilt effektivt.
Slutsats? Badstegen är en badstege, inget annat. Livräddning sköter man på annat sätt... möjligen kan en repstege långskepps vara till viss hjälp om den som trillat i är i skick att klättra själv.
Slutsats 2? Trilla inte i.... använd livlina vid allt 'spring' på däck, och även i sittbrunnen i hårt väder!

Herr Q

Inlägg av Herr Q » fre 07 jul 2006, 06:50

För tvåsamseglare räcker med alla sannolikhet inte krafterna för att dra ombord någon som inte hjälper till. Om det blåser kan man i ett nödläge använda ett trick: Slå en tamp om bröstkorgen på \"offret\"/kroka i livselen och bind denna tamp runt bommen. Gippa sedan, så får man en avsevärd hjälp av storseglet att dra ombord den som fallit i. Knepet användes ursprungligen på seglande lotsbåtar för att dra ombord jollen då denna använts och bara båtmannen varit kvar, men i ett nödläge är det (visserligen precis lika brutalt som det låter) betydligt hyggligare än att låta offret hänga kvar... Givetvis tar man bort mantåget, och kanske också stolparna. Se bara till att linan är så låg att man kommer upp, inte mer.

Att använda bommen som kran brukar inte fungera, och fallen tål vanligtvis inte sidodrag - de kan gå av skivan och fastna. Bättre då att använda spinnakerfallet, som fungerar i alla vinklar. Men är man ensam kvar blir det svårt att hantera winchen samtidigt som man är vid sidan för att skona MOB:en.

Badstege är en bra ide, och en plattform gör den ännu bättre. I de flesta fall kan MOB:en klättra eller åtminstone hjälpa till. Tänk bara på att en stampande påt stampar i båda ändar, så i sjögång är midskepps ett säkrare ställe.

Regeln som gäller före alla andra är förstås \"ramla inte överbord\".

//HQ

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 07 jul 2006, 06:53

Ja Svante jag menade att låta storskottaljan sitta kvar och använda bommen som kran arm. Det kan fungera, förutsatt att personen har livsele eller man fått runt ett sling att koppla och lyfta i.

Men som gunnare skriver, det är nästan omöjligt att få upp en person ur vattnet, så jag skriver igen ANVÄND LIVSELE!

För man överbord manöver har jag skrotat alla färglada livbojar. Prova att kasta ut dem i 5 m/sek vind så får ni se hur effektiva de är. Ge dem till barnen att bada med eller nåt. Jag har ett life sling med 50 m lina på akterpulpit. Det finns då en chans att få kontakt med en nödställd genom att slänga i livbältet och omdelbart svänga runt den nödställde. Om man har TUR så kanske personen får tag i linan och sen bältet. Då har man en fast förbindelse och något att lyfta i. Men som sagt mitt förstahandsval är LIVSELEN, alltid på däck och även i brunnen i hårt väder.

Skriv svar