Synpunkter på Linjett 32?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kanske spekulant

Synpunkter på Linjett 32?

Inlägg av Kanske spekulant » tor 29 jun 2006, 15:04

Jag har kollat i båtfakta och läst ägares synpunkter här men kanske någon har nåtmer intressant att berätta om båten. Verkar ju vara en fin båt men finns det negativa saker man bör veta innan man går vidare i sökandet?

steve

Inlägg av steve » tor 29 jun 2006, 15:31

Kan inte tänka mig att det finns ngt negativt med en Linjett, eller ?

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 29 jun 2006, 20:28

Har en Linjett 30 sedan i höstas och har ännu inte upplevt något negativt. Tvärtom, toppenkvalitet rakt igenom och seglar mycket bra. 32:an lär inte vara sämre...

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 29 jun 2006, 21:15

Lärde mig segla i en Linjett 32 som delägare under några år i början av 90-talet.

Det jag uppskattade var båtens styvhet och att det var en fin seglare. Den kryssade också bra.

I dag skulle jag nog uppfatta båten som ålderdomlig med sin Ior-puckel och 7/8 dels rigg med backstag, (det fanns även andra riggar).

Det jag inte uppskattade med båten var bla att storskotet var på ruffluckan, bommen kunde ibland komma farande om man inte var uppmärksam på länsen. Dessutom hade den en självslående fock. Lyckades ofta slå i tårna mot vagnen, vid förbipassage. Arrangemanget dög inte heller vid segling. Fick aldrig den självslående focken att stå riktigt bra. Salongen hade dålig ståhöjd för mig på 193 cm.

Tycker nog att de är på tok för dyra idag, finns säkert mer prisvärda och mer spännande beg. alternativ i klassen i dag!

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 30 jun 2006, 11:30

Jag letade efter en dyr 70-talare för några år sedan. :wink:

Jag valde Comfort 32 pga innerutrymmena. Jag tyckte helt enkelt att Linjetten kändes trång (pga IOR).

Larsarc
Silvermedlem

Hyrbåt

Inlägg av Larsarc » fre 30 jun 2006, 21:03

Jag har hyrt en Linjett 32 några veckor. En mycket trevlig båt. Välbalanserad på kryss även i hårdare vindar. Ligger som på räls och hittar inte på dumheter. Som på de flesta båtar är den självslående focken fladdrig vid svag undanvind, och det är bättre att antingen spira eller rulla in den. Hyffsat snabb men, som påpekats, lite trång för att vara 32-fotare. Mycket hög kvalitet och ser ofta fina ut inuti, om inte de tidigare ägarna fixat för mycket själva. När vi väl köpte segelbåt, så fastnade vi dock för en annan 32-fotare, mest av tillfällighet.

Jag störde mig inte på rufftaksskotningen för storseglet, eftersom roderkulten är längre än vanligt och man har skotet inom räckhåll även då man styr själv. Lite mer irriterade var att på den båten fanns skotet endast på SB sida, men det kan man lätt fixa på en båt som är ens egen.

I motsats till ovan tycker jag att de är prisvärda. En Linjett 32 i hyffsat skick från ca 1980 finns ofta för kring 400 kkr (åtminstone i annonserna). De bytte från MH- till 7/8-rigg någon gång kring de årsmodellerna.

Man kan nästan alltid hitta någon Linjett 32 till uthyrning. Varför inte testa en vecka? Då får du veta om båten motsvarar dina förväntningar.

/Lars

jens

L32

Inlägg av jens » fre 30 jun 2006, 23:29

den är ju inte direkt ny i snittet! jag skulle kolla på något modernare. men det är klart att plånboken styr och båten är säkert ok.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » sön 02 jul 2006, 21:07

när vi letade båt i den storleksklassen , valde vi också comfort 32 den kändes betydligt rymligare o fräschare i linjerna , annars är det nog linjett en trevlig båt
//Johan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 02 jul 2006, 22:03

Kul Dan och lycka till!
Fasen, synd att du inte är lika insnöad på hemsidor som båtprojekt :D Vore kul om du hade en hemsida där man kunde följa alla dina \"galna\" upptåg. Det är alltid skoj att kika på andras projekt. När kommer nya focken till Trissen och vem får sy den?
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » sön 02 jul 2006, 22:44

Seglaren skrev:Kul Dan och lycka till!
Fasen, synd att du inte är lika insnöad på hemsidor som båtprojekt :D Vore kul om du hade en hemsida där man kunde följa alla dina "galna" upptåg. Det är alltid skoj att kika på andras projekt. När kommer nya focken till Trissen och vem får sy den?
Det blev fel tråd anar jag ...

Svarar ändå. Hemsidor är jag ingen höjdare på, tyvärr. Tror den nya focken får sys av Edman sails. Han är riktigt duktig och finns i malmö. 707:a seglen skulle egentligen gå till Ottossons men de svarar inte, de har kanske blivit uppköpta. Går isåfall till Lundh,Uk syversen eller Kinnevik.

Hur går det med Scanpern ?

/Dan

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » mån 03 jul 2006, 09:57

Jag var hos Ottossons i fredags så de lever, däremot verkar det som om deras webserver låg nere i helgen, nu funkar den så försök igen vetja !

Ravag

Inlägg av Ravag » mån 03 jul 2006, 10:39

spackel skrev:Jag var hos Ottossons i fredags så de lever, däremot verkar det som om deras webserver låg nere i helgen, nu funkar den så försök igen vetja !
Tack för svaret ! /Dan

Conpernicus

Inlägg av Conpernicus » mån 03 jul 2006, 18:54

8) Ja det var intressant, säg kan någon av herrarna säga mig hur man bäst förvarar cigarrer i båten, -har funderat på att förvara dem i kölsvinet i en plåtburk med små lufthål i, så att de kan hållas lite fuktiga...
-någon som tror att det kan vara en givande idé?

Jojje

Inlägg av Jojje » tis 04 jul 2006, 06:30

Jaha, och så blev ytterligare en tråd förvandlad till klubben för inbördes beundran. Synd att killen som funderade på en Linjett inte får mer info. Inget ont om herrar Ravage med flera (utan er hade detta forum varit mycket fattigare) men ni kan väl hålla er till ämnet i trådarna någt så när i allafall. Själv har jag bara hört positivt om Linjettbåterna, ingen egen erfarenhet tyvärr.

( Jojje

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 04 jul 2006, 08:06

Jojje skrev:Jaha, och så blev ytterligare en tråd förvandlad till klubben för inbördes beundran. Synd att killen som funderade på en Linjett inte får mer info. Inget ont om herrar Ravage med flera (utan er hade detta forum varit mycket fattigare) men ni kan väl hålla er till ämnet i trådarna någt så när i allafall. Själv har jag bara hört positivt om Linjettbåterna, ingen egen erfarenhet tyvärr.

( Jojje
Ja, Jojje jag får völ ta på mig att det blev så. Det var absolut inte meningen och jag undrar än hur det kunde bli så att mitt inlägg hamnade i den här tråden. Jag måste ha klickat fel någonstans för det var tänkt att hamna i en en anna tråd. Kunde jag skulle jag ta bort inlägget, men jag ser inte hur jag kan göra det?

Inbördes beundran - det skulle man ju nästan kunna tycka var lite spydigt sagt eller vad säger herr perfekt :wink:
Seglar "just nu" Bavaria 49, 707, H-båt, Dixie MH...

Skriv svar