laddningsregulator..igen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
magic

laddningsregulator..igen

Inlägg av magic » tor 22 jun 2006, 08:30

Jag kommer med ännu en fråga om laddning. Vad jag har förstått så kan man koppla om laddningsregulatorn D+ direkt till batteriets plus pol, så undviker man spänningsfallet som är i kablarna. Min fråga är om jag även ska koppla D- direkt till batteriets minus pol?

Fribbe

Inlägg av Fribbe » tor 22 jun 2006, 12:54

Du kan antingen koppla direkt mellan batteri och generator och sedan vidare till startmotor eller från generator och startmotor via en rejäl plint till batteriet.
Att låta minus gå genom motorblocket är inte så bra pga. spänningsfallet i gjutgodset.

gunnare
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 24 jun 2006, 20:12

Inlägg av gunnare » lör 24 jun 2006, 20:35

Om du har så mycket spänningsfall i kablarna att du behöver kompensera det med att koppla regulatorns D+ på batteriet, har du på tok för klena batterikablar. Anledningen att man kopplar D+ till batteriet (s.k. batteriavkänning) är oftast för att kompensera för spänningsfallet (ca 0,7V) i batteriavskiljaren (eller laddningsfördelaren som den också kallas), om den är av diodtyp. Detta spänningsfall, som är oundvikligt i en diodavskiljare, gör att laddningsströmmen till batteriet i runda slängar halveras om man inte kompenserar för det.
(Batteriavskiljare används om man har separata start- resp förbrukningsbatterier.)
Batterikablarna, både på plus- och minussidan, bör man dimensionera så pass rejält att dom bara ger ett försumbart spänningsfall vid max. laddning, och då kan man gott ansluta D- till 'motoränden' av minuskabeln från batteriet. Själv har jag också anslutit D+ på plus-batterikabeln där den går ut från avskiljaren/laddningsfördelaren, för att slippa dra en separat avkännarkabel ända fram till batterierna i förpiken. Dels går det inte att mäta något spänningsfall alls över vare sig plus- eller minuskablarnas hela längd (ca 7m, kabelarea 40 mm2) ens vid full laddningsström, dels är det ett riskmoment med en extra avkännarkabel - går den av eller lossnar ger generatorn 'full kräm' hela tiden, med kokande batterier och onödigt slitage på glödlampor och annat som resultat av överspänningen.

Skriv svar