Silva logg problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas B
Guldmedlem
Inlägg: 73
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 11:58

Silva logg problem

Inlägg av Tomas B » mån 19 jun 2006, 07:10

Min silva star logg har slutat att fungera enfter en sommar.
Någon som vet hur man kan kolla om givaren (paddelhjulet) ger signal som det skall?.

/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 19 jun 2006, 09:41

Har du kollat att den går runt?
Du kan ha fått bottenfärg på padeln så att den kärvar.
Om det är så, lyft ur den från insidan och sätt dit en dummy medans du rengör den.
Calle

Se gla ut

Gäst

Logg trubbel

Inlägg av Gäst » mån 19 jun 2006, 09:41

Hej! Om båten redan ligger i sjön kan det vara så enkelt att det fastnat lite skräp eller tex bottenfärg på ett av skovelbladen. Det är väldigt tight mellan bladen och själva fästet , så det behövs ytterst lite för att det ska fastna någonting. Det är bara att dyka i eller ta pluggen inifrån!

Lycka till //Mvh Olle

Dehler 34

Inlägg av Dehler 34 » mån 19 jun 2006, 10:34

Hej jag har ett liknande problem. Min logg fungerar men visar ca 20% för lite. Dessutom har jag ett missljud från givaren (skräller i hela båten).
Min fråga: Kan man smörja paddelhjulet i givaren, och i så fall med vilken typ av olja?
//D 34

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 19 jun 2006, 10:53

Dehler 34 skrev:Hej jag har ett liknande problem. Min logg fungerar men visar ca 20% för lite. Dessutom har jag ett missljud från givaren (skräller i hela båten).
Min fråga: Kan man smörja paddelhjulet i givaren, och i så fall med vilken typ av olja?
//D 34
Fungerar inget vidare att smörja paddeln, gör rent överallt på paddeln och i huset så fungerar den, om den sedan inte visar rätt går det att kalibrera(se i manualen)
Calle

Se gla ut

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » mån 19 jun 2006, 10:59

Givaren till min Silvalogg har givit upp. Det är kortslutning i givaren vilket får till följd att säkringen säkringen till spänningsmatningen brinner upp såvida jag inte kopplar ur den.

Har inte gett mig in på att försöka plocka isär hjulet ännu, vet inte ens om det är lönt att göra det. Priset för en ny givare är ju mer än vad en komplett ny logg kostar.
Någon som känner igen problemet?

/Tomas

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 19 jun 2006, 12:02

Jag tror inte att det är givaren som är kass, låter mer som instrumentet.
Prova med någon kompis instrument och se om den fungerar.
Calle

Se gla ut

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » mån 19 jun 2006, 12:15

Instrumentet är helt. Jag har kopplat ur bara själva knopgivaren och ekolod och tempmätare fungerar hur bra som helst. Så fort jag sätter dit kablarna till knopmätaren brinner säkringen igen.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 19 jun 2006, 12:45

Jo, men det är troligtvis instrumentet och inte givaren som är kass, prova med ett annat instrument och se.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 19 jun 2006, 12:46

Jo, men det är troligtvis instrumentet och inte givaren som är kass, prova med ett annat instrument och se.
Calle

Se gla ut

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » mån 19 jun 2006, 13:13

Ok, då är jag med på vad du menar.
Nu var det något år sedan jag höll på med prylarna men jag har för mig att jag resistansmätte givaren och därav drog slutsatsen att det var givaren som var trasig.
Så jag tror fortfarande på givaren, men ska prova med ett instrument när/om jag får tag på något.

Trots allt får man tre GPS:er till kostnaden av en knopmätare, så det är inte värt att lägga ut pengarna på en ny logg.
GPS-markanden är ju så att säga inte \"marine only\" därav drivs marknaden på ett helt annat sätt.
(Detta bara som en bitter kommentar till den hutlöst dyra marinmarknaden)

/Tomas

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » mån 19 jun 2006, 13:21

GPS ger dig fart över grund inte genom vattnet.....

Logg-givaren tror jag ger en induktionström endast vilken ökar med farten, själva instrumentet kan du i så fall se som en voltmeter.
Felet ligger troligen i instrumentets strömförsörjning som kortsluts när du kopplar in givaren, se efter om du kan öppna instrumentet och se efter om du har någon överledning någon stans.
Calle

Se gla ut

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » mån 19 jun 2006, 14:20

Jo, det är förvisso sant, när jag surfar genom vågorna blir det ju en annan fart...

Men jag hade även isär instrumentet i vintras utan att hitta något. Men jag gissar att det får bli en ny översyn till hösten.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 20 jun 2006, 09:42

Jag skulle tro att det sitter ett hall-element i logg-givaren, som påverkas av en metallbit i hjulet. Loggen försörjs av 5V från instrumentet, men detta kan ha ändrats - äldre logggivare passar inte med nyare loggar.

Det man kan göra i så fall är att motståndsmäta en fungerande logg-givare och jämföra med den misstänkta, trasiga - en kortsluten givare löser i så fall ut säkringen, en med kabelbrott bör inte göra det. Löser säkringen ut först då givaren ansluts pekar det onekligen på en förstörd givare - men hur har den då blivit förstörd?

Jag håller med om Silvas prisbild på reservdelar - en komplett logg på extrapris skiljer sig obetydligt från en reservgivare.

Anekdot: Jag lyckades vid ett tillfälle förstöra ett Silva ekolod och logg genom en trasig 220V sladd och en dåligt jordad batteriladdare. Jordfelsbrytaren löste ut, men inte tillräckligt snabbt och lätt för att skydda elektroniken. Man kunde sedan se två totalbrända motstånd, ett på varje kretskort i logg respektive ekolod. Såvitt jag kan förstå har det gått 220V rakt in på 12V-systemet, men bara ställt till det med Silvaenheterna. Radion och vindinstrumentet (Silva) fungerade fint, men där var ju givaren av naturliga skäl bortkopplad. (Båten stod på land, innan någon säger \"AHA! jordning via vattnet\"...)

Outgrundliga äro växelströmmens vägar...

/HQ

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » tis 20 jun 2006, 10:59

Ja, säkringen brinner så fort jag kopplar in givaren. Detta tillsammans med låg resistans i givaren föranledde min misstanke att det var givaren som var trasig.

Men det verkar som om jag får fortsätta felsöka när tid ges...

/Tomas

Skriv svar