Silva logg problem
Silva logg problem
Min silva star logg har slutat att fungera enfter en sommar.
Någon som vet hur man kan kolla om givaren (paddelhjulet) ger signal som det skall?.
/ Tomas B
Någon som vet hur man kan kolla om givaren (paddelhjulet) ger signal som det skall?.
/ Tomas B
/ Tomas B
Maxi 999
Maxi 999
Logg trubbel
Hej! Om båten redan ligger i sjön kan det vara så enkelt att det fastnat lite skräp eller tex bottenfärg på ett av skovelbladen. Det är väldigt tight mellan bladen och själva fästet , så det behövs ytterst lite för att det ska fastna någonting. Det är bara att dyka i eller ta pluggen inifrån!
Lycka till //Mvh Olle
Lycka till //Mvh Olle
Fungerar inget vidare att smörja paddeln, gör rent överallt på paddeln och i huset så fungerar den, om den sedan inte visar rätt går det att kalibrera(se i manualen)Dehler 34 skrev:Hej jag har ett liknande problem. Min logg fungerar men visar ca 20% för lite. Dessutom har jag ett missljud från givaren (skräller i hela båten).
Min fråga: Kan man smörja paddelhjulet i givaren, och i så fall med vilken typ av olja?
//D 34
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Givaren till min Silvalogg har givit upp. Det är kortslutning i givaren vilket får till följd att säkringen säkringen till spänningsmatningen brinner upp såvida jag inte kopplar ur den.
Har inte gett mig in på att försöka plocka isär hjulet ännu, vet inte ens om det är lönt att göra det. Priset för en ny givare är ju mer än vad en komplett ny logg kostar.
Någon som känner igen problemet?
/Tomas
Har inte gett mig in på att försöka plocka isär hjulet ännu, vet inte ens om det är lönt att göra det. Priset för en ny givare är ju mer än vad en komplett ny logg kostar.
Någon som känner igen problemet?
/Tomas
Ok, då är jag med på vad du menar.
Nu var det något år sedan jag höll på med prylarna men jag har för mig att jag resistansmätte givaren och därav drog slutsatsen att det var givaren som var trasig.
Så jag tror fortfarande på givaren, men ska prova med ett instrument när/om jag får tag på något.
Trots allt får man tre GPS:er till kostnaden av en knopmätare, så det är inte värt att lägga ut pengarna på en ny logg.
GPS-markanden är ju så att säga inte \"marine only\" därav drivs marknaden på ett helt annat sätt.
(Detta bara som en bitter kommentar till den hutlöst dyra marinmarknaden)
/Tomas
Nu var det något år sedan jag höll på med prylarna men jag har för mig att jag resistansmätte givaren och därav drog slutsatsen att det var givaren som var trasig.
Så jag tror fortfarande på givaren, men ska prova med ett instrument när/om jag får tag på något.
Trots allt får man tre GPS:er till kostnaden av en knopmätare, så det är inte värt att lägga ut pengarna på en ny logg.
GPS-markanden är ju så att säga inte \"marine only\" därav drivs marknaden på ett helt annat sätt.
(Detta bara som en bitter kommentar till den hutlöst dyra marinmarknaden)
/Tomas
GPS ger dig fart över grund inte genom vattnet.....
Logg-givaren tror jag ger en induktionström endast vilken ökar med farten, själva instrumentet kan du i så fall se som en voltmeter.
Felet ligger troligen i instrumentets strömförsörjning som kortsluts när du kopplar in givaren, se efter om du kan öppna instrumentet och se efter om du har någon överledning någon stans.
Logg-givaren tror jag ger en induktionström endast vilken ökar med farten, själva instrumentet kan du i så fall se som en voltmeter.
Felet ligger troligen i instrumentets strömförsörjning som kortsluts när du kopplar in givaren, se efter om du kan öppna instrumentet och se efter om du har någon överledning någon stans.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Jag skulle tro att det sitter ett hall-element i logg-givaren, som påverkas av en metallbit i hjulet. Loggen försörjs av 5V från instrumentet, men detta kan ha ändrats - äldre logggivare passar inte med nyare loggar.
Det man kan göra i så fall är att motståndsmäta en fungerande logg-givare och jämföra med den misstänkta, trasiga - en kortsluten givare löser i så fall ut säkringen, en med kabelbrott bör inte göra det. Löser säkringen ut först då givaren ansluts pekar det onekligen på en förstörd givare - men hur har den då blivit förstörd?
Jag håller med om Silvas prisbild på reservdelar - en komplett logg på extrapris skiljer sig obetydligt från en reservgivare.
Anekdot: Jag lyckades vid ett tillfälle förstöra ett Silva ekolod och logg genom en trasig 220V sladd och en dåligt jordad batteriladdare. Jordfelsbrytaren löste ut, men inte tillräckligt snabbt och lätt för att skydda elektroniken. Man kunde sedan se två totalbrända motstånd, ett på varje kretskort i logg respektive ekolod. Såvitt jag kan förstå har det gått 220V rakt in på 12V-systemet, men bara ställt till det med Silvaenheterna. Radion och vindinstrumentet (Silva) fungerade fint, men där var ju givaren av naturliga skäl bortkopplad. (Båten stod på land, innan någon säger \"AHA! jordning via vattnet\"...)
Outgrundliga äro växelströmmens vägar...
/HQ
Det man kan göra i så fall är att motståndsmäta en fungerande logg-givare och jämföra med den misstänkta, trasiga - en kortsluten givare löser i så fall ut säkringen, en med kabelbrott bör inte göra det. Löser säkringen ut först då givaren ansluts pekar det onekligen på en förstörd givare - men hur har den då blivit förstörd?
Jag håller med om Silvas prisbild på reservdelar - en komplett logg på extrapris skiljer sig obetydligt från en reservgivare.
Anekdot: Jag lyckades vid ett tillfälle förstöra ett Silva ekolod och logg genom en trasig 220V sladd och en dåligt jordad batteriladdare. Jordfelsbrytaren löste ut, men inte tillräckligt snabbt och lätt för att skydda elektroniken. Man kunde sedan se två totalbrända motstånd, ett på varje kretskort i logg respektive ekolod. Såvitt jag kan förstå har det gått 220V rakt in på 12V-systemet, men bara ställt till det med Silvaenheterna. Radion och vindinstrumentet (Silva) fungerade fint, men där var ju givaren av naturliga skäl bortkopplad. (Båten stod på land, innan någon säger \"AHA! jordning via vattnet\"...)
Outgrundliga äro växelströmmens vägar...
/HQ