Länspump i Misil II

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Glad_seglare
Platinamedlem

Länspump i Misil II

Inlägg av Glad_seglare » tis 15 jun 2004, 14:18

Hej

Jag har en Misil II som saknar fast länspump. Jag undrar om det finns någon som har installerat en sådan i sin Misil och i så fall hur du satt den och vart du leder ut det vatten som du pumpar ut
Glad Seglare just nu i en Winga 29

Peter K

Länspump

Inlägg av Peter K » ons 16 jun 2004, 15:31

Länspumpen i min Misil I är av elektrisk dränkbar typ och sitter följaktligen i kölfickan. Slangen går under styrbords koj, styrbords toft i sittbrunnen och mynnar ut i aktetspegeln. Tänk på pumpens stighöjd, så att du inte sätter dit en för klen pump.

Ett alternativ kan vara att man löser det som på kompisens Safir: I däck sitter en genoföring för länspumpen som också fungerar som flagghållare. Nackdelen är att man inte får glömma att ta ur flaggan när man skall pumpa samt att vattnet sprutar nästan rakt upp, men man slipper fula bordgenomföringar i bordläggningen.

Freke

Inlägg av Freke » fre 18 jun 2004, 08:19

Hejsan!

På min Misil II är den manuella länspumpen och dess genomföring gjord i babords toft i sittbrunnen. Kan inte påstå att den används så flitigt men det är väl inget man önskar sig på en båt;-)

Skriv svar