dimension på kättig

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
mika

dimension på kättig

Inlägg av mika » sön 04 jun 2006, 23:30

Är det nån annan än jag som skulle kunna tänka sig att använda 5mm halvlånglänkad kätting som ankarkätting i lugna vatten?
Tror att brottgränsen är 750kg. Båten är en liten segelbåt på ca 1,5 ton.
Bör jag investera i något grövre.

Tack för alla svar som ges på detta forum

mvh
Mika

qwintus
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 06 apr 2006, 18:09
Ort: Västerås

Inlägg av qwintus » mån 05 jun 2006, 04:17

Det låter i klenaste laget, jag skulle rekomender att du byter till grövre. Tummreglen brukar vara \"ankra alltid för storm\", vem vill upp mitt i natten och ankra om för att det har blåst upp.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 05 jun 2006, 07:35

Det kommer nog att hålla, men vad skulle du vinna?

Problemet med kätting är att den är alldeles stum då den är utsträckt, och ju tunnare kätting, ju tidigare blir den utsträckt i sin fulla längd. Med en grövre länk (och kortlänkad) får man mer tyngd i kättingbågen, och en viss fjädring och \"tröghet\" i systemet. Den fördelen får inte du med så tunn (dvs lätt) kätting.

De stora fördelarna med kätting är att man ligger still och mer \"stabilt\" i normala vindstyrkor och att man kan använda ankarspel för tunga grejor - flertalet experter framhåller att när det börjar blåsa rejält måste man ändå skarva i en fjädrande lina om man vill ha kvar ankarspel, knapar och betingar (eller ha kvar ankaret i botten). Men sådant väder har vi sällan på sommaren i våra vatten.

Jag hade skaffat en bra ankarlina och splitsat i \"en båtlängd\" 8 mm kätting i nederänden. De 8-flätade linorna typ Multiplait tycker jag speciellt bra om.

//HQ

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 05 jun 2006, 08:50

Undrar om frågan handlar om en kättingstump närmast ankaret eller om hel kätting?

Om det är det första alternativet skulle jag gå upp till minst 8 mm - ett lätt ankare som det utan tvekan blir på en 1,5-tons båt kräver all hjälp det kan få för att gräva ner sig.

Om det handlar om hel kätting skulle jag ta mig en funderare om du verkligen vill handskas med en tung och smutsig kätting för hand eller väljer att ha ett ankarspel. Och då styr nog tillgången på kättinghjul i olika dimensioner valet av kätting.

Argumentet att kätting skulle vara för 'stum' och därför inte lämpar sig för ankring är ett ständigt återkommande trams. Visst finns det en punkt där dragkraften blir så stor att kättingen sträcks. Men detta sker först vid väldigt, väldigt höga vindstyrkor och risken att knapar, spel och annat skulle 'ryckas loss' är i varje fall för svenska förhållanden rena fantasierna. Hursomhelst är det är en barnlek att kringgå det problemet.

Däremot är det ingen barnlek att ligga i hårt väder på en utsatt ankarplats och inse att man har för klena ankardon!

Jag måste säga att det är märkligt att just svenska seglare som i allmänhet sällan eller aldrig ankrar kan ha så många och bestämda åsikter om hur ankardon skall vara beskaffade. Åsikter som oftast går tvärt emot de slutsatser seglare dragit i vatten där ankring snarare är regel än undantag.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 05 jun 2006, 09:02

JA!
Där hör ni.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 05 jun 2006, 09:11

Guitar Nilsson skrev:JA!
Där hör ni.
Just det! Skulle du inte vara ute på sjön idag?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 05 jun 2006, 09:45

Jag hinner nog än. Sitter och idiotar mig vid datorn som vanligt. har nyss skickat efter ett par Sennheiser HD 280 pro Lyssningslurar som jag ska använda live. Det var väl därför jag startade datorn. Sen blir man som sagt kvar och idiotar sig av bara farten.
I dag har jag skrivit om getingar och äcklig mat.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 05 jun 2006, 10:45

Eilean skrev: Argumentet att kätting skulle vara för 'stum' och därför inte lämpar sig för ankring är ett ständigt återkommande trams. Visst finns det en punkt där dragkraften blir så stor att kättingen sträcks. Men detta sker först vid väldigt, väldigt höga vindstyrkor och risken att knapar, spel och annat skulle 'ryckas loss' är i varje fall för svenska förhållanden rena fantasierna.
Trams? Fantasier?

Om kättingen inte är ovanligt tung och ovanligt lång inträffar detta vid ca 15 m/s för "vanliga båtar och för vanliga kättingar". Huruvida detta är "normalt väder" för envar kan vi låta vara osagt, men för mig är det det. Lars Olof Norlin har en utmärkt artikel om kätting och fjädring på SXK:s tekniska spalt (även om han har starka åsikter som jag inte håller med om på ankarområdet).

Det finns ändå goda skäl att ha kätting som primärt ankartåg ombord, speciellt på litet större båtar, men det man vinner är i huvudsak komfort i vardagen genom att man lätt kan ankra och ta upp anklaret (ankarspel), båten ligger stilla, dämpas i sina rörelser och inte seglar runt lika mycket. Lika nödvändig som fjädringen i en nylonlina är när det blåser hårt och byigt, lika mycket gör den båten till en slangbelleprojektil i moderata vindstyrkor. Problemet med kätting är att den blir stum, och lätt kätting blir stum alldeles för tidigt för att vara användbar.

Så några tvärsäkra uttalanden om trams skall man inte göra.

PS: Varför inträffar inte "den sträckta kättingens förbannelse" oftare än den gör: Det viktigaste skälet är att få människor uppskattar svajliggning i 15 m/s. Sedan (om man nu hävdar att det gör man minsann visst), så blåser det sällan 15 m/s annat än korta vindstötar. Det tredje skälet är att man normalt inte ligger oskyddat och får sjöhävning på båten.

Det fjärde skälet är att om knapar och ankarspel håller, så gör normalt inte ankaret det - vid mellan 200 och 500 kgs dragkraft släpper det taget, mer eller mindre abrupt - hur väl det än sitter i leran.

//HQ

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 05 jun 2006, 12:16

Och här, eventuella tvivlare till nytta, är länken till hr Norlins reflektioner:
http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/art12.htm

Och åsikterna om ankare var inte L-O Norlins, utan någon annans - rätt skall vara rätt.

//HQ

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 05 jun 2006, 13:58

[quote="Herr Q
Trams? Fantasier?
[/quote]

Bäste Herr Q!
L-O Norlin i all ära. Men jag håller faktiskt inte med om hans påståenden – av egen erfarenhet. Jag hör nog till dem som ankrar rätt ofta, normalt ett 30-tal nätter per säsong och jag har ännu inte upplevt en situation där jag sträckt kättingen helt vid ankarliggning, trots åtskilliga tillfällen med vindar av kulingstyrka. Inte ens vid ett tillfälle i en spansk ria där vinden stundtals nådde 25 m/s och vinden var oerhört byig med otäcka fallvindar med skiftande riktning tack vare den omgivande, höga terrängen. Vid det tillfället var all kätting ute, 60 m på 7-10 m djup och båten pendlade friskt. Båten är en ketch med däckssalong och höga fribord – med större vindfång än många längdmässigt jämförbara segelbåtar och 10 mm kätting kan nog betraktas som normalt.

Men som jag så många gånger sagt tidigare är det lätt att åstadkomma en fjädring i kättingen med en fjädrande lina i lämplig längd, kanske i kombination med en ryckdämpare av gummi. För de flesta är det ändå rutin att fästa en lina i kättingen även i stilla väder då man slipper störas av rasslet av kättingen i stävrullen då båten rör sig.
Kvar finns då bara den andra nackdelen med kätting – vikten när den är stuvad. Men i gengäld har man alla dess fördelar.

Att jag tycker att de ständigt återkommande påståendena om kättingars olämplighet är tramsiga beror just på det du själv antyder – att så få människor i våra vatten uppskattar ankring vid kulingvindar och därför väljer andra förtöjningssätt, särskilt när det piper i. Då lägger sig svensken i gemen istället tryggt i en hamn eller gömmer sig i lä bakom en ö.
Nej, den allra flesta svenskar, om de överhuvudtaget ankrar, gör det över lunchen, eller i den överfulla naturhamnen en stilla julikväll. Sällan annars.
Och då blir hela frågan hypotetisk – och lätt tramsig då den ständigt återkommer.

Lär istället av dem som regelbundet seglar i vatten där ankring är den normala metoden för nattförtöjning, där det finns tidvatten, katabiska vindar, dyning och betydligt ostadigare/hårdare väder än vad vi är vana vid kombinerat med avsaknad av skyddade skärgårdar och säkra marinor. Där förekommer ingen diskussion om att lämna kättingen hemma...

Och jag skulle vilja påstå att en situationen där man under den svenska seglingssäsongen skulle hamna i ett läge där knapar och spel rycks loss av vind och sjö helt enkelt inte inträffar!
Dels av ovannämda skäl, dels för så få båtar har ankardon av en sådan beskaffenhet att ankaret inte draggar/rycks loss långt tidigare och slutligen för att då måste man välja ankarplats med stor omsorg – typ oskyddad havskust med hård pålandsvind och stenblocksbotten där ankaret kilar fast sig helt orubbligt och stumt. Mao inga fantasier och faktiskt i linje med vad du själv skriver.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » mån 05 jun 2006, 20:09

Eilean skrev:
Bäste Herr Q!
L-O Norlin i all ära. Men jag håller faktiskt inte med om hans påståenden – av egen erfarenhet.
Det behöver du inte. Erfarenhet kan många ha, på olika sätt. Men det kan vara klokt avstå uttryck som trams och fantasier, ty andra kan ha kunskaper eller erfarenheter utöver de man själv har.

Fartyg har stolpkätting av goda skäl.

//HQ

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 05 jun 2006, 21:32

[/quote] Men det kan vara klokt avstå uttryck som trams och fantasier, ty andra kan ha kunskaper eller erfarenheter utöver de man själv har.

Fartyg har stolpkätting av goda skäl.

//HQ[/quote]

Kan så vara. Men då skulle vara intressant att höra om något fall där man önskat sig stolpkätting eller fått spel eller knapar losslitna i svenska vatten.

Herr Q

Inlägg av Herr Q » tis 06 jun 2006, 19:16

Men Gunnar, då...

Jag tycker att jag var väldigt kättingvänlig i mina inlägg. Men 5 mm halvlånglänkad kätting som ankartåg är inte lämpligt. Det blir alldeles för lätt, och när kättingen är (för) lätt sträcks den ut. Allt handlar om proportioner. Kätting som är tung och grov fungerar naturligtvis utmärkt.

Jag tycker nog att du skall ta tillbaka påståendet om fantasier och trams. Det är inte värdigt dig, och det är dessutom baserat på en missuppfattning från din sida.

//HQ

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 06 jun 2006, 20:23

Jag håller på Gunnar S.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » tis 06 jun 2006, 21:06

Jag håller på Q av egen erfarenhet.... :wink:
Calle

Se gla ut

Skriv svar