Praktisk elkunskap?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Hille

Praktisk elkunskap?

Inlägg av Hille » ons 31 maj 2006, 08:27

Jag måste börja åtgärda elen i min båt. Var kan man se och lära om praktisk båtel. Har läst en del och kan rita upp ett elschema men hur kopplar man ihop \"eländet\" i praktiken. :(
Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem
Inlägg: 41
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 19:04

Inlägg av Kenneth » ons 31 maj 2006, 09:03

Kolla hur elsystemet är draget nu och rita ett kopplinsschema efter det.
Vill du ha fler tips kan du nog hitta dom i http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » ons 31 maj 2006, 11:28


Sumprunkarn - ej inloggad

Inlägg av Sumprunkarn - ej inloggad » ons 31 maj 2006, 13:08


Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » ons 31 maj 2006, 15:03

Sumprunkarn - ej inloggad skrev:
Börja med en bättre bok:

http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html

Tja, det är ju en smaksak. Helt klart är att den är fyra gånger dyrare. Det är möjligt den är bättre.
Men fyra gånger bättre...?

S Staffansson

Inlägg av S Staffansson » ons 31 maj 2006, 16:53

Sumprunkarn - ej inloggad skrev:
Börja med en bättre bok:

http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html
Är Jon Winges bok bättre än battakniks? Vad är det som är bättre?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Inlägg av toaen » ons 31 maj 2006, 18:47

Jag har bägge böckerna.

Magnus Sterky´s \"Elsystem för båtar\" är mycket ingående. Magnus har stor kunskap i ämnet. Dock är boken \"tungläst\" då den har en något \"rörig\" uppbyggnad. Jag, som är elektriker i grunden, men som jobbat på elverk de senaste 30 åren och i huvudsak med administrativa frågor de senaste 15 åren, har funnit många guldkorn i boken. Författaren deltar också i forumet under signaturen Seawolf och delar ofta med sig av sin gedigna kunskap

Jag har inte läst den nya upplagan av John Winges bok \"Ström ombord\". Den gamla har en enklare och mera lättläst uppbyggnad. Det brukar påpekas att den innehåller ett fel beträffand parallellkoppling av dioder. För den som är oinvigd skulle jag tro att Winges bok är mera lättläst.

tommy

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Inlägg av Tomas G » ons 31 maj 2006, 21:09

S Staffansson skrev:
Sumprunkarn - ej inloggad skrev:
Börja med en bättre bok:

http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html
Är Jon Winges bok bättre än battakniks? Vad är det som är bättre?
Jag skrev inte att Winges bok var bättre än Båttekniks. Däremot skrev Sumprunkarn att Båttekniks var bättre än Winges.
Sedan undrade jag om Båttekniks var fyra gånger bättre eftersom den var fyra gånger dyrare. Jag har nämligen inte läst den och kan inte uttala mig om den.

Jag kan heller inte påstå att jag läst Winges bok pärm till pärm, mer ögnat igenom den.
Vet också att den kommit i en ny upplaga.

Men för att återgå till själva kärnfrågan: mitt första inlägg var ett svar på ursprungsfrågan om var man lär sig något om praktisk båtel.

/Tomas

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 31 maj 2006, 21:42

Tomas G skrev:
S Staffansson skrev:
Sumprunkarn - ej inloggad skrev: Börja med en bättre bok:

http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html
Är Jon Winges bok bättre än battakniks? Vad är det som är bättre?
Jag skrev inte att Winges bok var bättre än Båttekniks.

/Tomas

Nej, men Sumprunkaren skrev att battekniks bok är bättre än Jon Winges.
Varför tycker Sumprunkaren det? Det var närmast det jag ville veta.

Quasimodo

Inlägg av Quasimodo » tor 01 jun 2006, 06:45

Tyvärr är det så att för att bedöma dessa två böckers förtjänster så måste man själv vara insatt i ämnet riktigt ordentligt. Därför är det nästan en omöjlig uppgift att rekommendera den ena framför den andra annat än på \"mjuka\" grunder. Självklart skall man bedöma en bok på dess innehåll, inte på dess pris. Även om Seawolfs bok kostar fyrahundra räcker det faktiskt att man lär sig en enda viktig sak ur den (av många) för att den skall var värd pengarna...

Det paradoxala är då att den bok som är mest heltäckande och som täcker större delar av problemområdet kan uppfattas som mer förvirrande än boken som har förenklat och avgränsat kraftigt. Så innan man säger tvärsäkert att \"denna boken är bäst\" måste man tänka på vem som frågar och känna dennes behov och förväntningar - inte bara värdera bokens faktabas.

Själv har jag haft utbyte av en rätt enkelt utförd amerikansk båtbok som heter \"The 12 volt Doctors Practical Handbook\". Kanske hr Seawolf är bekant med denna också?

Q.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 01 jun 2006, 09:50

Quasimodo skrev:Tyvärr är det så att för att bedöma dessa två böckers förtjänster så måste man själv vara insatt i ämnet riktigt ordentligt. Därför är det nästan en omöjlig uppgift att rekommendera den ena framför den andra annat än på "mjuka" grunder. Självklart skall man bedöma en bok på dess innehåll, inte på dess pris. Även om Seawolfs bok kostar fyrahundra räcker det faktiskt att man lär sig en enda viktig sak ur den (av många) för att den skall var värd pengarna...

Det paradoxala är då att den bok som är mest heltäckande och som täcker större delar av problemområdet kan uppfattas som mer förvirrande än boken som har förenklat och avgränsat kraftigt. Så innan man säger tvärsäkert att "denna boken är bäst" måste man tänka på vem som frågar och känna dennes behov och förväntningar - inte bara värdera bokens faktabas.

Själv har jag haft utbyte av en rätt enkelt utförd amerikansk båtbok som heter "The 12 volt Doctors Practical Handbook". Kanske hr Seawolf är bekant med denna också?

Q.
Sumprunkaren verkar så säker på sin sak och skriver så tvärsäkert, så jag utgår från att han just är "insatt i ämnet riktigt ordentligt" och har läst båda böckerna (alla tre, även "the 12 volt...")?

Återigen, vad grundar Sumprunkaren sin uppfattning på?

Hille

Praktisk elkunskap II

Inlägg av Hille » ons 07 jun 2006, 15:51

Jag har läst Jon Winges bok och lärt mig en hel del men inte rent praktiskt hur du kopplar. Ska nu kolla in \"Elsystem för båtar\" för att se om jag lär mig något nytt.
Tack för tippsen.
/Hille

Användarvisningsbild
Annika_B
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 16 aug 2016, 17:13
Ort: Ystad
Kontakt:

Re:

Inlägg av Annika_B » mån 26 dec 2016, 21:59

Hej! Jag beklagar att svaret dröjt :roll: Ja, boken är mycket bra. Jag köpte "Ström ombord" i början av året. Handboken ger tips om hur man själv, med enkla medel, uppgraderar sin elanläggning. Boken är inte dyr med en rabatt från http://promocodius.com/se/butiker/bokus-rabattkod . Bra boken!

Skriv svar